hårddisk funkar i en dator men inte andra, hjälp?

Permalänk
Medlem

hårddisk funkar i en dator men inte andra, hjälp?

Hej, nu ska jag förklara hur det står till!
Har en "nyare" dator som jag spelar spel på, samt en "äldre" dator som alla saker jag byter ut i denna hamnar.
På senaste tiden har min dator börjat visa 98-100% disk usage, som fått min dator att frysa till och starta om sig av sig själv.
Har även upplevt blue screen flertal gånger då error message är kernel-power id41 elr nåt sånt.
Har googlat som en galning men inte hittat svaret då jag komme på den geniala iden att felsöka hårddisken, men min plan gick i baklås..

Jag tog hårddisken från min "nya" dator och stoppade i min "äldre" och tänkte, nu kommer säkert den "äldre" datorn och krascha och hålla på, då behöver jag bara köpa ny hårddisk, men så lätt visade det sig inte vara.
Utan min "äldre" dator lirade på hur fint som helst med min hårddisk som sitter i datorn som kraschar och håller på.
Då tog jag även hårddisken från den "äldre" datorn och stoppade ner i den "nyare" datorn och nu lirar även den på hur fint som helst.
(observera att äldre hårddisken är win7 och den nyare är win8).

Så nu till min fråga, vad är det som gör att mina nya hårddisk inte lirar på i min nya dator?
Den är inte ens i närheten utav full, provat alla inställningar som kan tänkas göra för att få den att lira men icket.
Något med nätagget?
kan inte tänka mig så mycket annat..
Är det värt att prova ominstallera windows på nya hårddisken med hjälp utav gamla datorn och se om den funkar i den nya datorn sen då?
pls help, mvh isvarm.
(Min första tråd så ursäkta ifall jag glömt nåt osv..)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, så kallad korspostning (§3.3 i reglerna).

*Tråd låst pga korspostning, §3.3 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro