Permalänk
Medlem

Fiber TV - Viasat eller Telia?

Tjena

Som rubriken lyder, vad har ni för erfarenheter mellan fiber tv från Viasat och Telia? Har den ena några fördelar jämfört med den andra? Duger bildkvaliteten? Uppstår det ofta problem? Något annat man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag har fiber via Viasat sedan 18 månader tillbaka. Är ypperligt nöjd, har kanske haft 2 mindre avbrott under tiden, sällan störningar (även om det har förekommit).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag valde mellan Boxer och Viasat men då inte boxer kunde leverera de kanaler jag ville ha via fiber så blev valet Viasat.
Har kört det i ca tre månader och det var lite trassel i början då jag skaffade det runt jul och det var säkert lite nytt folk på supporten och annat, men efter det har allt kört på som det ska. Fick GULD-paketet gratis första tre månaderna men kan absolut inte säga att jag utnyttjat det direkt mycket. Ska bli skönt att få lite mindre kanaler nu efter mina första tre månader är slut.

Telia Tv har jag ingen koll på alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Några fler som har erfarenhet av Viasat eller Telia? Ni som har kommenterat, duger bildkvaliteten? Kan ni jämföra det med parabol?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för svar! Några fler som har erfarenhet av Viasat eller Telia? Ni som har kommenterat, duger bildkvaliteten? Kan ni jämföra det med parabol?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte jamnföra, men om inte det har hänt något stort senaste åren är det som jag vet inget som slår Canal Digital via parabol när det kommer till bildkvalite.

Jag gissar på att streama Telia eller Viasat blir ungefär samma kvalite som boxer över antenn? Och det är inte bra kvalitet kan man säga..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Kan inte jamnföra, men om inte det har hänt något stort senaste åren är det som jag vet inget som slår Canal Digital via parabol när det kommer till bildkvalite.

Jag gissar på att streama Telia eller Viasat blir ungefär samma kvalite som boxer över antenn? Och det är inte bra kvalitet kan man säga..

Jag har Telia digital-TV och det är absolut inget fel på kvalitén. Om den är sämre eller bättre än Canal Digital har jag ingen aning om - men jag gissar att kvalitén till stor del beror på källan och den torde vara lika oavsett distributör.

Och vad du menar med "streama" begriper jag inte - det är ju inte direkt så att Telia skickar sin TV över http och Silver Light....

OnTopic: Jag tror inte det är någon större kvalitetsskillnad mellan Viasat och Telia - det handlar om samma nät. Utan vad som skiljer är nog mer lull-lull såsom priser, kundtjänst, VoD-utbud, kanalpaket, boxar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag har Telia digital-TV och det är absolut inget fel på kvalitén. Om den är sämre eller bättre än Canal Digital har jag ingen aning om - men jag gissar att kvalitén till stor del beror på källan och den torde vara lika oavsett distributör.

Och vad du menar med "streama" begriper jag inte - det är ju inte direkt så att Telia skickar sin TV över http och Silver Light....

OnTopic: Jag tror inte det är någon större kvalitetsskillnad mellan Viasat och Telia - det handlar om samma nät. Utan vad som skiljer är nog mer lull-lull såsom priser, kundtjänst, VoD-utbud, kanalpaket, boxar osv.

Den streamas väl från Telia till telia tv box?

Har en box liggande då vi betalar för tjänsten men aldrig använd den då det var billigare än bara ta bredband + näthyra på VDSL, kanske man för skoj skuld skulle titta på kvaliten, se om det har hänt något senaste åren. Jag är fortfarande tveksam

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Den streamas väl från Telia till telia tv box?

Det beror på din definition av streaming - men om du anser att direktsänd TV, multicast, UDP och små buffrar är streaming så visst.

Normal när man pratar om streaming så innebär det unicast, http, någon form av "adaptive streaming" protokoll och rejält stora buffertar. Och inget av detta används av Telias eller Viasats "fiber-TV". Så nej, jag anser inte att det "streamas" till Telias box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det beror på din definition av streaming - men om du anser att direktsänd TV, multicast, UDP och små buffrar är streaming så visst.

Normal när man pratar om streaming så innebär det unicast, http, någon form av "adaptive streaming" protokoll och rejält stora buffertar. Och inget av detta används av Telias eller Viasats "fiber-TV". Så nej, jag anser inte att det "streamas" till Telias box.

Jag kan ha fel i min definition, för mig rakt av utan att jag har kollat upp det är att streama som det ligger i namnet en stream av data/video. Sedan om det är unicast eller multicast, live eller inspelat är jag faktiskt inte så säcker på gör någon skilnad.

MEN om det är som du säger att jag har fel i min definition av att streama video skal jag självklart rikta mig efter det, rätt skal vara rätt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5