Permalänk
Avstängd

AOC Skärm 21:9

Ska köpa mig en ny skärm och har sneglat på 21:9 formatet. Vill inte betala för mycket, men skärmen ska ju hålla några år.

Är det någon som har erferenhet av AOC skärmar, de har ju lite lägre pris.
Vad har de för kvalitet? Jämfört med Dell/LG.
Sitter det samma paneler i deras skärmar(LG-paneler)

Har kollat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2741441
Verkar vara blandad kritik.

Tänkte ha skärmen dels till 3D/grafiskt arbete och dels till filmtittande. Behöver ha minst 1200px horisontell upplösning för typ After Effects och liknande.

Några andra tips?

Permalänk
Entusiast

Sitter på en alldeles här framför mig och har inget att klaga på. Köpte först LG 34UM95 som jag skickade tillbaks då den led av IPS-glow. Tog sen hem en Samsung 34E790C som jag också skickade tillbaks då jag inte kom överens med VA och då den dessutom hade en semidefekt powerknapp...

Tog då hem den här och tyckte den funkade alldeles utmärkt och även till en behagligare prislapp

Som du ser har alla de negativa kommentarerna gällt IPS-glow vilket många av dessa skärmar (alla IPS 34") haft. Har dock inte läst alltför mycket om detta problem på senare tid, så de kanske fått bukt med bekymret nu?

http://www.sweclockers.com/test/20143-aoc-u3477pqu-ultrabred-... <--- fick betyget "Bra produkt" i Swecs test

Permalänk
Avstängd

Hur uppdagar sig IPS-Glow? Har ingen erfarenhet av det själv.

Hur är svärtan i AOC:n? VA-Paneler har väl bättre tryck än IPS generellt? Tänkte för filmtittande och så.

Permalänk
Medlem

Har en AOC 24" IPS som är sådär 3 år gammal och jag har absolut inget att klaga på, köpte den för 1490 tror jag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xPM:

Hur uppdagar sig IPS-Glow? Har ingen erfarenhet av det själv.

Hur är svärtan i AOC:n? VA-Paneler har väl bättre tryck än IPS generellt? Tänkte för filmtittande och så.

https://www.google.se/search?tbm=isch&hl=sv&source=hp&q=ips+g...

Är den primärt för filmtittande hade jag sneglat på VA istället då svärtan på en VA är mycket bättre än på IPS. Samsungen jag hade visade sig dock ge hemska eftersläpningar som även visade sig i filmtittande. Tror dock det var jag som pillrade för lite med inställningarna och brydde mig inte om bekymret då jag sen märkte att powerknappen (som även var menyknapp) visade sig vara halvtrasig och ett byte skulle ske.

EDIT: Bli inte skrämd av bilderna, ett kort visar otroligt mycket mer än man ser med ögat. Sätter jag en kolsvart bild på min skärm så ser jag snudd på inget som skiner igenom, men tar jag ett kort med telefonen så syns det.

Permalänk
Medlem

Du har aoc-c3583fq också. Prismässigt ligger de bra till får man ju lov att säga.

Nu har jag beställt en Z35 har lite extra som är användbart för min del. Aocn finns viss risk det blir tegelsten då det inte finns något vesa fäste.

De flesta verkar föredra IPS men ja saker glödande i hörnen i mörkret har jag svårt att acceptera. Min första W6 hade sådant backlight bleed och det var väldigt svårt vänja sig vid även om IPS kanske allt som oftast ger mer uniform bild än MVA. Mina Sony S-PVA paneler har inte lidit av några större kontrast/färgskiftningar dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Gillar VA, då jag har en Sony w905 TV, fina färger och djup svärta. Dock så gillar jag inte den reflektiva ytan, tittar man när det är ljust blir det alldeles för mycket reflektioner och i mörka scener kan man spegla sig.

Är alla va- paneler reflektiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xPM:

Gillar VA, då jag har en Sony w905 TV, fina färger och djup svärta. Dock så gillar jag inte den reflektiva ytan, tittar man när det är ljust blir det alldeles för mycket reflektioner och i mörka scener kan man spegla sig.

Är alla va- paneler reflektiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det där har ju med antireflexfilter och coatingen att göra.

Bästa är alltid om man kan mörklägga rummet ordentligt dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Är inte lätt att mörklägga vardagsrummet när det är ljust ute och man har fönster från golv till tak. Gillar inte när det blir för mörkt heller, vill ju kunna se popcornen.

Tur att datahörnan är lite mörkare.

Men det låter ju som att AOC är något att satsa på då om man vill spara några $$$

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mörkläggningsgardiner? Tycker du ska kolla på så billiga monitorer du bara kan hitta med bra med ljusstyrka givetvis om du inte kan mörklägga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Riktigt så känslig är jag inte för reflektioner, står ju ändå ut med TV:n. Föredrar nog dock matt skärm

Skickades från m.sweclockers.com