Permalänk

Overclocka en FX-8320 till 4.2 ghz?

Tjenare!

Jo det är så att jag nyligen testade lite overclocks på min FX-8320. Jag testade att dra upp CPU multipliern till 20.5, så att jag fick 4.1 ghz.

Jag tänkte nu testa att dra upp den till 4.2, men jag är inte riktigt säker på vad för settings jag ska ändra. Är det bara att dra upp CPU multipliern till 21 och sen köra på? Eller måste jag ändra de andra inställningarna, alltså voltage, NB Frequency, osv?

Sen en annan sak. När jag testade overclocken via CPU-Z, så såg jag att clocken hoppade runt på t.ex. 1300 mhz, 2000 mhz, osv, när jag satt på skrivbordet eller här på Sweclockers. När jag hade stresstestet på, så låg den hela tiden i ca 4.1 ghz. Har kollat på olika personer som overclockat och när dom drog upp clocken till, t.ex. 4 ghz, så låg den hela tiden i 4 ghz i CPU-Z.

Är detta något jag borde bry mig om? Känns ju ändå bra ifall clocken sjunker ner när jag inte spelar. Eller ska jag ha så att den ligger i 4.1 hela tiden?

Permalänk
Avstängd

Det att processorn klockar ner sig är ju pga Cool n quiet, om den sen klockar ner sig under belastning pga throttling dvs datorn går för varm.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för kylning? Spontant känns det som att du ska läsa på lite innan du bara drar upp inställningarna.

Permalänk
Skrivet av Oringen:

Det att processorn klockar ner sig är ju pga Cool n quiet, om den sen klockar ner sig under belastning pga throttling dvs datorn går för varm.

Stresstestade i ca 15 min och temperaturen var på en 48 grader.

Dock så märkte jag att efter stresstestet, så ville knappt chrome fungera. Det tog väldigt lång tid innan det kom upp. Datorn tog också lång tid på sig att starta om.

Permalänk

@Andreaz1: Antec Kühler 620 med en AeroCool Dead Silence radiatorfläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Tjenare!

Jo det är så att jag nyligen testade lite overclocks på min FX-8320. Jag testade att dra upp CPU multipliern till 20.5, så att jag fick 4.1 ghz.

Jag tänkte nu testa att dra upp den till 4.2, men jag är inte riktigt säker på vad för settings jag ska ändra. Är det bara att dra upp CPU multipliern till 21 och sen köra på? Eller måste jag ändra de andra inställningarna, alltså voltage, NB Frequency, osv?

Sen en annan sak. När jag testade overclocken via CPU-Z, så såg jag att clocken hoppade runt på t.ex. 1300 mhz, 2000 mhz, osv, när jag satt på skrivbordet eller här på Sweclockers. När jag hade stresstestet på, så låg den hela tiden i ca 4.1 ghz. Har kollat på olika personer som overclockat och när dom drog upp clocken till, t.ex. 4 ghz, så låg den hela tiden i 4 ghz i CPU-Z.

Är detta något jag borde bry mig om? Känns ju ändå bra ifall clocken sjunker ner när jag inte spelar. Eller ska jag ha så att den ligger i 4.1 hela tiden?

Att den klockar ner sig behöver du inte tänka på. Som du skriver själv så är det ju positivt, tycker jag iaf.
Kör själv en FX-8350 i upp till 4,5GHz, men den får också sakta ner om den inte behöver arbeta för fullt.
Om du har en bra kylare så borde du kunna dra upp den i 4,2GHz.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Stresstestade i ca 15 min och temperaturen var på en 48 grader.

Dock så märkte jag att efter stresstestet, så ville knappt chrome fungera. Det tog väldigt lång tid innan det kom upp. Datorn tog också lång tid på sig att starta om.

Då har du lite utrymme, försök håll dig under 65C. AM3+ processorerna kräver en del ström vilket ställer lite högre krav på att moderkortet klarar av att leverera, så ska du pressa hårt vill du helst ha ett moderkort av lite högre kvalitet; http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...

Som nämnts ovan, läs igenom ett par detaljerade guider.

Permalänk
Medlem

@Fikaknugz: Att den saktar ner efter ett stresstest kan bero på att testet är lite kefft. Har ibland problem med AIDA64, med att den segar sig efter. Man får inte råka trycka ner rutan innan man stoppar testet heller, för det gillar inte programmet. Själv föredrar jag Prime95 version 26.6, då det ger en rätt konsekvent load, så att temperaturerna inte hoppar som tusan. Viktigt med versionen också, då den inte använder AVX-funktioner som drar upp volten.

Att du ofta kan se klockares MHz ligga samma hela tiden när dom klockar beror på att man helst ska använda sig av en konstant load och låsa hastigheten när man överklockar. Detta för att på enklast sätt ha koll på stabiliteten och värmeutvecklingen, ifall ett program skulle skjuta volten i höjden med AVX-funktionen.
För lägre överklockningar så gör det dock inte så stor skillnad.

Ta det lugnt och läs på innan du pillar för att få höga klockningar bara.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Då har du lite utrymme, försök håll dig under 65C. AM3+ processorerna kräver en del ström vilket ställer lite högre krav på att moderkortet klarar av att leverera, så ska du pressa hårt vill du helst ha ett moderkort av lite högre kvalitet; http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...

Som nämnts ovan, läs igenom ett par detaljerade guider.

Ok. Jag har ett ASRock 890GM Pro3 R2.0 moderkort. Jag har som sagt clocken på 4.1 just nu och har rört något annat. Voltage ligger på 1.3 V.

EDIT: Chipsetet är ett AMD 890GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Ok. Jag har ett ASRock 890GM Pro3 R2.0 moderkort. Jag har som sagt clocken på 4.1 just nu och har rört något annat. Voltage ligger på 1.3 V.

EDIT: Chipsetet är ett AMD 890GX

Jag skulle inte pressa det allt för långt, men när du inte rört volten alls så har det ingen större åverkan, så en liten bit borde du kunna ta det med gott samvete.

Höj multipliern ett steg åt gången, stresstesta och håll koll på tempsen, instabilitet så ökar du spänningen lite. FSB ger mer prestanda för samma frekvensökningar men kan också orsaka mer instabilitetsproblem.

Som sagt, att plöja igenom några guider först är ingen dum ide.