Permalänk
Medlem

Jobbade som GAS svetsare i ca 2 år.
Lönen var mer än OK för mig.
Men då var det att man var borta Mån - Tor.

Och när man har familj så är det inte så himla kul att behöva åka söndag kväll och komma hem tor kväll/fre morgon.

Men yrket i sig är tungt och smutsigt.
Jobbar inom fjärrvärme, så när vintern kom var det inte så jävla kul att ligga nere i dikena.
och regnet kom på det hela, ja då var det lera å skit, man fick palla upp allt så mycket som möjligt för att inte ligga i vatten.
Sen sommaren var det sjukt varmt, även om vi riggade upp svetstält för att skydda från solen.
Diverser ärr från svetsloppor vid kapning osv.

Om jag skulle jobba som svetsare igen? Nix, inte värt pengarna mot vad jag fick offra som resemontör (Familjen,sova i sliten husvagn,jobba 07 - 20/22 mån till tor för att ha möjlighet att åka hem en fredag) (Pendlade Karlskoga - Ljungby ~36mil enkelväg)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vad jag försökte få fram var att svetsning är ett ganska ensam och osocialt jobb, men det är en kort utbildning så vill OT testa det så why not.

Ensamt?Beror ju helt på hur du jobbar!Vi är flera i samma lokal och har hur kul som helst om dagarna!Jag kan gå och skita när jag vill,har ett lunchrum att värma äta maten i,varmdusch på betald tid,och har flex och komp!Jämför det med många andra jobb,Busschaufför,snickare,elektriker,rörmokare,mm. Det är väldigt lätt att bara slänga ur sig att det är ett skitjobb,men som alla andra jobb finns det olika typer av "samma"jobb!Jag har jobbat med detta i 20år och det är lego!

Klart det är skitigt i bland,men i bland har jag rena drömjobben!Knappt rök ingen slipning!
Så väljer man "rätt"svetsning så finns det guldkorn!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Ensamt?Beror ju helt på hur du jobbar!Vi är flera i samma lokal och har hur kul som helst om dagarna!Jag kan gå och skita när jag vill,har ett lunchrum att värma äta maten i,varmdusch på betald tid,och har flex och komp!Jämför det med många andra jobb,Busschaufför,snickare,elektriker,rörmokare,mm. Det är väldigt lätt att bara slänga ur sig att det är ett skitjobb,men som alla andra jobb finns det olika typer av "samma"jobb!Jag har jobbat med detta i 20år och det är lego!

Klart det är skitigt i bland,men i bland har jag rena drömjobben!Knappt rök ingen slipning!
Så väljer man "rätt"svetsning så finns det guldkorn!

Håller med , vi är ett jäkligt bra gäng på mitt jobb. Ikväll ska vi t.ex. ut och dricka beer och äta nått gott i Malmö.
Håller vädret i sig blir det säkert en tur till ströget och dricka lite Dansk beer.
Är man en glad person blir livet ofta mycket roligare också , skål gott folk.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mange75: samma här. Man är verkligen inte ensam i svetsaryrket.. Kollar band of brothers för 5:e gången nu och varjegång jag ser det tänker man lite på relationen med "svetsargänget" man har på jobbet. Man är ett nära sällskap både i och utanför jobbet.

Ska ut med kollegorna imorgon och köra skoter, fiska och ta några (läs många) öl och ha det allmänt gött och roligt!

Visa signatur