AMD tillkännager Sulon Q – VR-headset med inbyggd fullfjädrad dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Hur då "fusk" VR?

VR för mobiltelefoner är väl lika riktig som VR för PC, den bör ju till och med kunna ha lägre latency tack vare sladdlös.

Ja du, nog finns det alltid åsikter om saken. Men jag är ganska säker på att de flesta delar min mening. En hopfällbar pappkartong i vilket man tejpar fast sin mobiltelefon bör inte betraktas som äkta VR-headset, även om slutresultatet är det samma.

Permalänk
Medlem

Sulon låter rätt skoj om man uttalar det på östgötska! Sulo skulle kunna vara nån a-lagare i Norrköping eller nåt

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag tycker tvärtom att detta är en bra ide! Jag har varit ganska ointresserad av VR-hypen men nu blev jag lite vagt intresserad. Det är helt klart mycket skönare att bara ha en enda apparat att hålla reda på. Det skulle inte heller förvåna mig om Intel snart kommer efter med egen version. Och redan nu finns det ju "fusk"-VR för mobiltelefoner. Man säger ju också att mobilerna snart kommer vara kraftigare än spelkonsolerna och om PS4 kan har VR-headset så ska nog portabla VR-headset fungera.

Hur länge tror du man kan spela på den, eventuellt för andra ändamål kanske den dock kan fylla något syfte.

Med den upplösningen så kommer du behöva rejält presterande hårdvara om du vill få ut något som kan liknas spelbar upplevelse, man kanske med lite tur lyckas få ut 1 timmes speltid på batteri & är du tvungen att koppla in nätadapter så försvinner ju i princip den enda fördelen detta headset har.

Detta låter som att det har betydligt fler nackdelar än rift/vive. Man måste kompromissa på kvaliteten i en sån här lösning på ett annan sätt än med ett dedikerat headset för ändamålet, lösningen riskerar även bli dyrare pga tillverkningstekniska orsaker. För att pussla ihop hög prestanda/låg energi/låg vikt krävs lite mer specifik och dyrare tillverkning/producering anar jag. Kylningen måste även vara väldigt bra för att inte bli ett problem. Kyla sån hårdvara i så små utrymmen utan att ha högljudda fläktar som stör är en utmaning minst sagt, även om de kör någon vattenkylning så får du pumpljud istället, visst kan man köra med ljudisolerande lurar, men det är ingen fördel att det är ett krav för att slippa undan visst missljud som riskerar finnas.

Du kommer få kompromissa på vikt/kvalitet & eller pris. Om en rift kostar 8k bara för VR headsetet, vad kostar då en så pass specialbyggd dator utöver kostnaden för headsetet som krävs för ändamålet?

Vem kommer köpa den om den kostar 15-20k, du kommer inte få en installerad användarbas i någon rimligt mån och produkten riskerar att dö ut. Folk som köper rift/vive har redan en PC så kostnaden för att komma igång är betydligt lägre, även om den är hög.

Nu är det ju mina spekulationer och vi vet inte alla omständigheter ännu, men innan fler detaljer blir kända så är det nog att ta ut segern i förskott att ens hoppas på detta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Nja, om den blir som beskrivs är jag mycket skeptisk:

-Eftersom den innehåller en hel dator bör vikten vara tyngre än Rift/Vive.
-När den uppgraderade version två kommer (med foveated rendering?) måste jag köpa en helt ny dator/headsett-kombo, till skillnad från Rift/Vive där jag bara behöver byta HMD.
-Skeptisk till att tracking via två fastmonterade kameror fungerar lika bra som Rift/Vive, speciellt i mörker/dunkel.
-Inga handkontroller (med haptisk återkoppling). Känns riktigt dåligt.
-Kort batteritid? (med tanke på prestanda och vikt)

---

Skrivet av Ixos:

Hur då "fusk" VR?

Trackingen - du kan inte luta dig framåt eller gå omkring med Gear VR/Google Cardboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Hur länge tror du man kan spela på den, eventuellt för andra ändamål kanske den dock kan fylla något syfte.

Med den upplösningen så kommer du behöva rejält presterande hårdvara om du vill få ut något som kan liknas spelbar upplevelse, man kanske med lite tur lyckas få ut 1 timmes speltid på batteri & är du tvungen att koppla in nätadapter så försvinner ju i princip den enda fördelen detta headset har.

Detta låter som att det har betydligt fler nackdelar än rift/vive. Man måste kompromissa på kvaliteten i en sån här lösning på ett annan sätt än med ett dedikerat headset för ändamålet, lösningen riskerar även bli dyrare pga tillverkningstekniska orsaker. För att pussla ihop hög prestanda/låg energi/låg vikt krävs lite mer specifik och dyrare tillverkning/producering anar jag. Kylningen måste även vara väldigt bra för att inte bli ett problem. Kyla sån hårdvara i så små utrymmen utan att ha högljudda fläktar som stör är en utmaning minst sagt, även om de kör någon vattenkylning så får du pumpljud istället, visst kan man köra med ljudisolerande lurar, men det är ingen fördel att det är ett krav för att slippa undan visst missljud som riskerar finnas.

Du kommer få kompromissa på vikt/kvalitet & eller pris. Om en rift kostar 8k bara för VR headsetet, vad kostar då en så pass specialbyggd dator utöver kostnaden för headsetet som krävs för ändamålet?

Vem kommer köpa den om den kostar 15-20k, du kommer inte få en installerad användarbas i någon rimligt mån och produkten riskerar att dö ut. Folk som köper rift/vive har redan en PC så kostnaden för att komma igång är betydligt lägre, även om den är hög.

Nu är det ju mina spekulationer och vi vet inte alla omständigheter ännu, men innan fler detaljer blir kända så är det nog att ta ut segern i förskott att ens hoppas på detta.

Nu tänker jag inte spel någon VR alls. Jag har R och duger bra för mig. Och frågan är hur länge det går att spela ens med en bra VR-maskin innan de flesta börjar bli illamående. Och risken är stor att hängivna VR-spelarna kommer bli offer för för VR-psykos. Men det är morgondagens nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ska en Excavator-APU driva VR i 1440p @ 90 Hz? Hur lät nu systemkraven för Oculus Rift och HTC Vive?

Deras ide var snarare Augumented reality - AR. Lite mer åt MS Hololens. Hololens blir svindyr är nog detta mer konsumentvänligt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

I nuläget är inte trådlös överföring något alternativ för VR pga latenserna och det kommer förmodligen dröja ett par år innan vi ser något lanseras inom det området.

Hela det här headsetet känns mer som en konceptrelease för något som kommer kunna släppas med 2-3x bättre prestanda när väl zen/14nm apuerna har kommit ut.

Självklart har det med latanserna att göra. Det hindrar oss dock inte från att själva önska hur det skulle kunnat vara
Det är nog inte bara prestandan som kan vara av intresse. Eventuellt kan också värmen som alstras bli ett obehag vid användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Nu tänker jag inte spel någon VR alls. Jag har R och duger bra för mig. Och frågan är hur länge det går att spela ens med en bra VR-maskin innan de flesta börjar bli illamående. Och risken är stor att hängivna VR-spelarna kommer bli offer för för VR-psykos. Men det är morgondagens nyhet

Det är mycket möjligt att sessionerna inte behöver bli långvariga även på Rift eller Vive, men man begränsar sig oavsett om man kör med batteridrift.

VR-Psykos har jag inte hört talas om, behagar herrn att utveckla vad exakt det innebär?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.