Sony Playstation VR prissätts – släpps lagom till julhandeln

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Sony Playstation VR prissätts – släpps lagom till julhandeln

Speljätten Sony tar bladet från munnen och avslöjar att Playstation VR kommer senare än väntat, men även att VR-headsetet blir mycket billigare än PC-rivalerna Oculus Rift och HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Känns som att Sony verkligen gör mycket rätt här!

Asus P8P67 | i7 2600k | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Intel 520 240GB

Macbook Pro Retina 15'' 2.6Ghz | 16GB | 512GB Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av joeldeluxe:

Känns som att Sony verkligen gör mycket rätt här!

Prislappen känns inte rätt, när du behöver en massa extra saker på en produkt. Man närmar sig ju $500 pris med alla tillbehör, och detta ska vara en "enklare produkt" vs occulus, som trots allt inte är så långt borta i pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

120hz console masterrace?

Förväntade mig ett pris på 499€ faktiskt. Blir lätt ett köp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Nyhet:

Det här kompenserar Sony med genom att OLED-panelen klarar 120 Hz och inte bara 90 Hz som PC-alternativen.

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

4690K + Phanteks PH-TC14PE | 24GB DDR3 | MSI 1080Ti Gaming X | Asus Z97-Pro Gamer | EVGA Supernova G2 650W | Samsung 840 Pro 512+256Gb | Bitfenix Shinobi XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

100 graders pixelfest för ca 5000 (kameran är krav o sen handkontroll)? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz

Mest säljsnack alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Helt klart ett lite mer begåvat pris jämfört med Oculus och Vive.

Stora fördelen är väl såklart att man klarar sig fint med en konsol för ca 3000 kr. Vilket annars bara skulle räcka till grafikkortet i PC:n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Tja, är ju både bra och dåligt här, men priset kan man (sett till konkurrenterna) inte klaga på. Kan ju köpa ett helt paket med basenhet och allt för samma summa som PC versionerna kostar, och då har jag inte räknat med all hårdvara som jag kommer att behöva uppgradera....

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Folk är snabba med att klaga på produkten. Vad sägs om att vänta till recensionerna kommer då det visar sig om den suger eller ej?
Vad jag har läst så har psvr imponerat på många som testat, varit bättre än oculus DK2 samt de mobila lösningarna. Det skulle inte jag säga vara allt för dåligt med tanke på den begränsade hårdvaran de har att arbeta med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Vettigt att utelämna "Move" som många redan har. Blir bara att mängder av kunder köper dubbelt annars.

EDIT: Om inte Occulus/Vive/"annat dyrt master-race alternativ" imponerat tillräckligt på mig till vintern (då nya dator skall köpas) kan det nog bli denna som en interimslösning tills Gen2 kommer av förstnämnda varianter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av talonmas:

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz

Mest säljsnack alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Risk för att man skapar lite motionsickness med en sådan setup. Om Playstationet "skapar" egna frames finns det risk med mini-hickups. Hoppas att man har tänkt på det.

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Jag ser en risk med alla dessa fragmenterade plattformar. I fallet PS VR vet inte utvecklarna om användarna har en kamera eller om de har Move-kontroller, när det gäller Rift vet inte utvecklarna om användarna har Touch-kontroller eller inte. Detta kan vara problematiskt, då risken blir att det blir den minsta gemensamma nämnaren som blir det gällande.

Ovanstående är skälet till att jag kommer satsa på Vive, men jag hoppas naturligtvis att det inte blir några problem. Ingen tjänar på det.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av talonmas:

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz

Mest säljsnack alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Ren spekulation från din sida att spelen inte renderas i 120 fps och förmodligen något som kommer variera från spel till spel.
Oavsett så har PSVR stöd för att spelet renderas i 120 eller t.ex. 90.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Är ju rätt meningslöst att kasta specs på varandra när 99,5% inte har testat VR och inte har någon aning om vad det innebär i praktiken.

Själv har jag redan en Move och om recensionerna av detta verkar lovande och det kommer nåt intressant spel så blir det nog ett köp i vuxenjulklapp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av talonmas:

De renderar inte i 120. Visar bara bilden så ofta. Lite som TV världens 200hz
Mest säljsnack alltså.

Nej det är inte mest säljsnack eftersom hög refresh-rate i displayen är nära nog ett måste för VR. Att jämföra med tv-apparaters trixande är inte en helt lyckad liknelse.

Och ja, blir nog iaf en handfull titlar som dessutom renderas i 120 Hz. Battlefront lär inte vara en av dem dock.

Skrivet av undelete:

Risk för att man skapar lite motionsickness med en sådan setup. Om Playstationet "skapar" egna frames finns det risk med mini-hickups. Hoppas att man har tänkt på det.

PS "skapar" inte egna frames, den flyttar (med huvudrörelserna som indata) renderade frames över displayytan. Ser inte hur det ska bli "hickups" av det. Själva syftet med funktionen är ju att bl.a. minska motion sickness så ja, det har de nog tänkt på.

Skrivet av Thursday:

Jag ser en risk med alla dessa fragmenterade plattformar. I fallet PS VR vet inte utvecklarna om användarna har en kamera eller om de har Move-kontroller, när det gäller Rift vet inte utvecklarna om användarna har Touch-kontroller eller inte. Detta kan vara problematiskt, då risken blir att det blir den minsta gemensamma nämnaren som blir det gällande.

Camera vet utvecklarna att PS VR ägarna har eftersom det är ett måste (ja Sony måste givetvis ta fram ett paket där en sådan ingår - personligen tycker jag det är en megamiss om de inte kan erbjuda ett komplett paket för "399").

Håller med om kontrollerna dock.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Absolut! Det har de flesta konsolerna klarat av väldigt länge. Det är inte konsolens hårdvara som sätter fpsgränsen på 60 utan det är hur tungdrivet spelet är som avgör detta och vanligvis har spelskaparna för konsoler valt att lägga grafiken på en nivå där hårdvaran klarar av att generera just 30 eller 60 fps.
Om man nu ska utveckla spel för VR och FPSkraven är högre så kan man anpassa grafikkraven i spelet efter detta och därmed uppnå högre framerate.
De två hårdvarubegränsningarna man faktiskt måste ta hänsyn till är hur mycket data som kan föras över i HDMIkabeln och hur snabbt bildvisaren (TV eller VRheadset) kan presentera bilderna.

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av muppeddie:

Folk är snabba med att klaga på produkten. Vad sägs om att vänta till recensionerna kommer då det visar sig om den suger eller ej?
Vad jag har läst så har psvr imponerat på många som testat, varit bättre än oculus DK2 samt de mobila lösningarna. Det skulle inte jag säga vara allt för dåligt med tanke på den begränsade hårdvaran de har att arbeta med.

Faust det där med förväntan har ju en hel del med saken att göra, förväntar man sig skit av psvr när man provar den, men den är helt okej, så verkar den ju bra.

Förväntade man sig gudariket när man provade DK2, och man tyckte den var okej, så verkar den ju dålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av talonmas:

100 graders pixelfest för ca 5000 (kameran är krav o sen handkontroll)? Nej tack.

Sony är den enda VR headsetet som faktiskt använder sig av subpixlar, vilket kommer ge dom en ganska så stor fördel gentemot konkurrenterna när det gäller just skärpa. När det gäller just pixlar så är det just denna produkt du kommer se dom minst med.

Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Vilken fps ett spel körs i har enbart med hur grafiskt tungt ett spel är, det går att göra ett spel som inte alls är speciellt tungt och lätt köra det i flera hundra FPS på en PS4.

Med det sagt så kräver Sony att spelen kör i MINST 90, annars får de inte sälja spelen.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av MugiMugi:

Sony är den enda VR headsetet som faktiskt använder sig av subpixlar,

RGB subpixlar menar du. Subpixlar har (typ) alla displayer.

Citat:

Med det sagt så kräver Sony att spelen kör i MINST 90, annars får de inte sälja spelen.

Minst 60 fps är det som gäller.

Vi får se hur det blir i praktiken men det finns skäl att anta att de kommer jobba/trycka hårt på att titlarna renderas i exakt 60, 90 eller 120 Hz. Inget annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

@ipac: Hmm, jag tänkte mig att något borde funka utan kameran, men nu när du säger det så verkar den vara ett krav. Riktigt märkligt drag att inte skicka med den då.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Det här med att konsoler bara är att "koppla in och köra" är inte riktigt sant längre (även om man bortser från div systemuppdateringar som inte sällan behöver göras).

Ser framför mig hur det snurrar i den tekniskt efterblivne pappans huvud när lille Johnny står där och tjatar otåligt på julafton. Extra grinigt blir det när det upptäcks att paketet inte innehåller nån Camera, då rinner jul-nubbarna ner fort...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Inte särskilt intresserad av VR men om jag bestämmer mig för att köpa och testa blir det denna. Billigare och jag slipper böka med eventuella inställningar på min PC.

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Diverse tangentbord, Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Thursday:

@ipac: Hmm, jag tänkte mig att något borde funka utan kameran, men nu när du säger det så verkar den vara ett krav. Riktigt märkligt drag att inte skicka med den då.

Det hela är lite knepigt.

Faktum är att PS4 Camera har sålt överraskande bra (miljon++, tydligen). Att då inte erbjuda ett paket utan Camera vore att stöta sig med dessa "trogna" Sony-ägare.

Samtidigt är det förstås idiotiskt att ett konsol-tillbehör säljs under förutsättningen att kunden även köper ett annat tillbehör för att det första tillbehöret ska funka.

Så minst två paket mer eller mindre behövs. Upp till Sony att verkligen lyckas med att kommunicera vad som krävs för att få uppleva PS VR.

Och väl där så kommer det väl ändå finnas kunder som goes:"va? behöver man köpa den där PS4 burken oxå? va ju ingen som sa..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Nej, de kommer att interpolera frames.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2016

Men, ögat ser ju inte mer än 24FPS och allt över 720P är slöseri med pixlar.

Nämen...100 graders synvinkel låter för lite...kommer att kännas som att ha på sig ögonlappar..Speciellt när det sitter så nära ögonen.

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av dlq84:

Nej, de kommer att interpolera frames.

Nej det kommer de inte.

Däremot kommer de alltid re-projicera frames. Oavsett renderingsfrekvens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av talonmas:

100 graders pixelfest för ca 5000 (kameran är krav o sen handkontroll)? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, min exakta tanke. PS Camera ligger på 549-599 kr i snitt. Sedan börjar vi med 3999 kr för VR:n och lägg till Move Controllers som krävs för "kompletta upplevelsen" och att spelen ser ut som PS3-spel gör det hela inte så lockande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006

Kanon att de släpper den löst men borde kanske göra ett paket för de som inte har move eller kameran. Inte speciellt sugen på vr måste jag säga men slår det väl ut och man får testa så kanske det blir ett köp.
Och självklart kommer ju PC kicka ass i vr gentemot PS4 men det är som att jämföra en Fiat Panda mot en Mclaren F1. Skiljer en del i både pris och prestanda.

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015

Ha i åtanke här att PSVR inte inkluderar playstation kameran (som ger headsetet positional tracking) eller nån move-kontroller (som en del spel använder sig utav)

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz