Driva Raspberry Pi 2 från ATX-moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Driva Raspberry Pi 2 från ATX-moderkort

Fick en idé att jag skulle köra en RPi inne i min ATX-dator och funderar på bästa sättet att leverera ström till den.
Vad jag hittat så kommer det ej fungera att koppla den direkt till USB-kontakt på moderkortet då dessa levererar max 0,5A.

Nån som testat att driva en USB-device med ström från SATA-kontakt eller molex?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Borde inte vara nått problem att ansluta via en molex.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Mar 2004

funkar fint. googla på det så hittar du mer info.

Citera för svar.
i7-4790K, Asus Hero VII, 16GB HyperX 2400mhz, 780 GTX ref, 250GB 840 Evo, 2*1TB Black, LG 29EA93
i3-4160, Asus H81l-Deluxe, 8GB DDR3 1600mhz, 60GB SSD, 3*3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Maj 2002

Jag driver en Raspberry Pi 2 med USB från en Qnap NAS, inga problem!

Amiga 500 - Vampire 500 V2
Pentax K-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av knm:

Fick en idé att jag skulle köra en RPi inne i min ATX-dator och funderar på bästa sättet att leverera ström till den.
Vad jag hittat så kommer det ej fungera att koppla den direkt till USB-kontakt på moderkortet då dessa levererar max 0,5A.

Nån som testat att driva en USB-device med ström från SATA-kontakt eller molex?

Av ren nyfikenhet - vad är ändamålet för din RPi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Det ska inte vara några problem. Bara se till att det är 5V som levereras. Men varför inte testa med USB uttaget och se om det räcker? Beror ju helt på vad du ska göra med den och om du ska ha annat inkopplat i RPi som även de drar ström.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@WalterEgo:

Du har inga problem med rainbow square under boot av Pi:en eller så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@Belzer:

Jag har inte kommit nått mer än att jag vill driva den med ström från min stationära dator