Varför blir bild med dator dålig i TV men klockren i datorskärm?

Permalänk

Varför blir bild med dator dålig i TV men klockren i datorskärm?

Hejsan!

Jag har med tiden ofta stött på problemet att när man ska koppla upp sin dator till TVn för att titta på film eller liknande så är det ofta svårt att få bra bild. Detta kan vara antingen bärbar MacBook/Notebook eller stationär HTPC/speldator. Ofta är problemet att datorn på något sätt inte lyckas mappa pixlarna enligt TVns faktiska upplösning. T.ex. om jag kopplar in min HTPC till TVn så tror datorn att TVns upplösning ligger på 1366x768 när TVn egentligen är FullHD och när man då ändrar upplösningen i datorn till 1080p så blir bilden större/mindre än skärmen och blir grynig. Om man hade kopplat in samma dator till random datorskärm så hade det hela dock gått smärtfritt och bilden hade blivit klockren omedelbart där varje pixel datorn skickar faktiskt hamnar i rätt pixel på skärmen, om ni förstår vad jag menar.

I de flesta fall där dator kopplas upp till TV upplever jag dessa problem och lyckas nästan aldrig lösa dessa varken i datorn eller TVns inställningar. Oftast blir det bäst att låta upplösningen ligga kvar i vad datorn "tror" är rätt upplösning och leva med det.

Jag undrar om någon av er med bättre koll har någon aning om vad detta beror på? Vad är det i en HDMI-ingång i en TV till skillnad från i en datorskärm som ska krångla till det hela? Och varför är det på detta viset på nästan alla TV-apparater?

Orsaken till att detta bekymrar mig lite extra just nu är att jag till i höst ska flytta in i liten lägenhet och trixar med hur jag ska lösa datorskärm/TV-frågan på effektivaste sätt. Just nu lutar det mot att köpa en 32" datorskärm i 2560x1440 och använda denna som sekundär datorskärm och TV som kombo just på grund av att jag inte vill riskera att få kass bild genom att köpa en mindre platt-TV.

Permalänk
Medlem

Prova köra enbart TVn som bildskärm om du inte gjort det och inte båda samtidigt. Kanske blir knas när två olika upplösningar och frekvenser ska köras samtidigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vanligaste problemen är som följer:

  1. Man duplicerar laptop-skärmens pixelmatris – som inte är 1920x1080 – och bilden skalas över icke-matchande pixelmatriser

  2. TV:n använder overscan och bilden zoomas och beskärs. Detta ska gå att stänga i TV:n på de allra flesta full HD-apparater i TV:ns menyer. Också ett krav enligt HD Ready 1080p-licensen att kunna pixelmappa en 1080p-signal

  3. Datorn använder underscan (för att motverka overscan), krymper bilden och lägger till svarta kanter. Ändras i grafikkortsinställningarna

  4. Kombinationen av overscan och underscan ger dubbelt upp av icke-optimal skalning

  5. TV:n står i fabriksläge och ger en felaktig bild som applicerar olika typer av kantförstärkning, brusfilter och annan typ av "förbättring" som mördar datorgrafik och text

  6. TV:n hanterar inte signalen med full färgupplösning utan genomför en 4:2:0 eller 4:2:2 chroma subsampling internt

  7. 2, 5 och 6 ovan brukar lösa sig genom att ställa TV:n i PC-läge.

I grunden är detta lätt att ordna, såvida inte TV:n är gammal. Svårigheten ligger i att hitta var i TV:n alla dessa inställningar genomförs.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner inte alls igen ditt problem. Jag har inte upplevt några sådana problem med min senaste TV. Det enda som kan strula är att delar av datorbilden hamnar utanför det TV'n visar, men det uppträder inte alltid och löses enkelt genom att ändra overscan i grafikinställningarna på datorn.

Dina problem kan bero på att TV'n inte alls har en upplösning på 1920x1080 utan bara 1366x768. Alternativt kan det bero på att TV'n inte kan ta emot högre upplösning genom den typ av kabel som du använder. Är din HTPC en laptop kan 1366x768 vara den högsta upplösningen som datorns inbyggda skärm har gemensamt med TV'n.

Oavsett hade jag hellre köpt en skärm än en TV om jag skulle köpa nytt, mest för att få andra alternativ till ingångar på TV'n än HDMI som jag inte alls gillar. En annan fördel är att jag inte hade behövt ha någon TV-licens.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!