Garantiärende av en Asus-surfplatta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Garantiärende av en Asus-surfplatta

Min mamma lämnade in en Asus-surfplatta för reparation för två månader sedan. Hon gick via Alina systems där hon köpte den och de skickade vidare den till Asus. Det var fortfarande kvar en månad av garantin när hon lämnade in den. Nu har hon fått ett erbjudande om att köpa en ny surfplatta då hennes inte gick att reparera. Hon köpte den för 2000 kr och erbjudandet var att hon skulle få 1300 för den gamla och betala en mellanskillnad på 900 kr för att få en helt ny modell då hennes har utgått.

Tycker detta känns lite märkligt då standardlösningen vad jag har förstått brukar vara pengarna tillbaka eller en ny likvärdig produkt. Tycker inte riktigt det kan kallas för garanti om man måste betala mer för att ha en fungerande produkt inom garantitiden. Vad tycker ni som har bättre koll?

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Maskarone:

Min mamma lämnade in en Asus-surfplatta för reparation för två månader sedan. Hon gick via Alina systems där hon köpte den och de skickade vidare den till Asus. Det var fortfarande kvar en månad av garantin när hon lämnade in den. Nu har hon fått ett erbjudande om att köpa en ny surfplatta då hennes inte gick att reparera. Hon köpte den för 2000 kr och erbjudandet var att hon skulle få 1300 för den gamla och betala en mellanskillnad på 900 kr för att få en helt ny modell då hennes har utgått.

Tycker detta känns lite märkligt då standardlösningen vad jag har förstått brukar vara pengarna tillbaka eller en ny likvärdig produkt. Tycker inte riktigt det kan kallas för garanti om man måste betala mer för att ha en fungerande produkt inom garantitiden. Vad tycker ni som har bättre koll?

För garanti finns inga fasta regler utan det är vad den som skrivit garantin har för policy, det finns inga krav från lagens sida. För reklamation så gäller att du ska få likvärdig vara, reparation eller pengarna tillbaka (minus nyttjandeavdrag och liknande men plus ränta och liknande).

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av gaminggirl:

För garanti finns inga fasta regler utan det är vad den som skrivit garantin har för policy, det finns inga krav från lagens sida. För reklamation så gäller att du ska få likvärdig vara, reparation eller pengarna tillbaka (minus nyttjandeavdrag och liknande men plus ränta och liknande).

Tack för svar! Så här står det på Asus hemsida under garantivilkor "Om produkten slutar fungera under normalt och korrekt användande inom garantitiden kommer ASUS på eget bevåg, reparera eller byta ut de defekta delarna alternativt hela produkten mot motsvarande originaldelar. Om produkten är inom garantitiden kommer de utbytta defekta delarna att tillfalla ASUS."

Borde inte detta betyda att man aldrig ska behöva betala något ifall felet och servicen faller under garantin?

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Maskarone:

Tack för svar! Så här står det på Asus hemsida under garantivilkor "Om produkten slutar fungera under normalt och korrekt användande inom garantitiden kommer ASUS på eget bevåg, reparera eller byta ut de defekta delarna alternativt hela produkten mot motsvarande originaldelar. Om produkten är inom garantitiden kommer de utbytta defekta delarna att tillfalla ASUS."

Borde inte detta betyda att man aldrig ska behöva betala något ifall felet och servicen faller under garantin?

Vet inte riktigt vad jag ska säga, tycker inte det säger något om fallet går ej att laga och finns ej längre en motsvarande produkt. Men jag kan inte svara på det.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

I princip ska hon få minst en likvärdig produkt eller pengarna åter om de ej kan laga den. Om de inte har kvar några utbytesenheter är knappast kundens problem.

Dessutom då hon här har gått via inköpsstället är det i praktiken en reklamation, om Alina sedan i sin tur skickar den vidare till asus och asus inte kan få fram ersättningsprodukt eller laga den pga utgången produkt är det fortfarande Alina som är ansvarig mot kunden så länge det är inom den 3åriga tidsperioden för reklamation.

Om asus inte kan fixa fram ersättningsprodukt är det inte kundens problem då Alina är ansvarig mot kunden vid reklamation och inte Asus.

Butikerna har väldigt svårt att lära sig att de är ansvariga gentemot kunden och inte kan lämpa över ansvaret på tillverkarna.
Man kan inte avtala bort reklamationsrätten som butik, däremot kan man ge en mer generös eller längre garanti både som butik eller tillverkare men aldrig med sämre villkor än vid en reklamation.

Dessutom står det faktiskt under garantin byta ut "hela produkten mot motsvarande originaldelar" vilket kan tolkas som likvärdig produkt då det faktiskt står motsvarande och inte exakt lika delar. Det verkar inte vara nämnt något om att behöva betala extra pengar.

Det vanliga brukar vara är att man får den produkt som är närmast motsvarande i dagens sortiment även om det kanske är lite nyare och bättre när ursprungsprodukten utgått.

Möjligen skulle man kunna tänka sig kunna ge de 900kr om ersättningsplattan är väldigt mycket dyrare och bättre typ om hon får en platta för kanske 5000kr istället för de 2000kr ursprungsplattan kostade.

Men handlar det bara om en platta runt samma prisklass dvs 2000kr borde hon inte behöva betala något extra för den även om den är nyare och presterar bättre.

Det är klart att har de haft en billigare platta med samma eller bättre specifikation som den hon hade så får hon nöja sig med den om den är likvärdig den inlämnade. Men har de inte det får de välja närmast motsvarande eller pengar tillbaka.

Problemet här är att Asus försöker sig på att slingra sig undan med går det så går det, de flesta betalar hellre än bråka med dem.
Kräv av butiken att de gör rätt för sig eller anmäl till ARN, det här är antagligen ett sådant fall att de skulle få påbackning.

Egentligen är priset oväsentligt hon har rätt till likvärdig vara eller pengarna tillbaka så skulle hon betala extra är det för att få väsentligt dyrare och bättre platta för annars kan hon lika gärna kräva pengar eller likvärdig platta istället då de ej kan reparera.

Visserligen kan man göra nyttoavdrag vid reklamation i vissa fall, men då har hon istället rätt till ersättning för alla olägenheter och kostnader runt reklamationen och ett nyttoavdrag på nästan halva priset skulle nog ej anses skäligt.

Hade antagligen varit billigare för dem att helt enkelt gett henne ersättningsplattan om det nu ändå godkändes för utbyte/lagning än att få badwill i sådana här trådar.

Trädvy Permalänk
Alina
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Maskarone:

Min mamma lämnade in en Asus-surfplatta för reparation för två månader sedan. Hon gick via Alina systems där hon köpte den och de skickade vidare den till Asus. Det var fortfarande kvar en månad av garantin när hon lämnade in den. Nu har hon fått ett erbjudande om att köpa en ny surfplatta då hennes inte gick att reparera. Hon köpte den för 2000 kr och erbjudandet var att hon skulle få 1300 för den gamla och betala en mellanskillnad på 900 kr för att få en helt ny modell då hennes har utgått.

Tycker detta känns lite märkligt då standardlösningen vad jag har förstått brukar vara pengarna tillbaka eller en ny likvärdig produkt. Tycker inte riktigt det kan kallas för garanti om man måste betala mer för att ha en fungerande produkt inom garantitiden. Vad tycker ni som har bättre koll?

Hej Maskarone!

Det här låter väldigt underligt. ASUS brukar vanligtvis ge 100% kreditering. Jag skulle gärna titta närmare på ditt ärende. Om du återkommer i ett PM med ditt ärendenummer samt vilken butik du lämnat in den till så dyker jag djupare.

Mvh,
David – Alina

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Airborne:

I princip ska hon få minst en likvärdig produkt eller pengarna åter om de ej kan laga den. Om de inte har kvar några utbytesenheter är knappast kundens problem.

Dessutom då hon här har gått via inköpsstället är det i praktiken en reklamation, om Alina sedan i sin tur skickar den vidare till asus och asus inte kan få fram ersättningsprodukt eller laga den pga utgången produkt är det fortfarande Alina som är ansvarig mot kunden så länge det är inom den 3åriga tidsperioden för reklamation.

Om asus inte kan fixa fram ersättningsprodukt är det inte kundens problem då Alina är ansvarig mot kunden vid reklamation och inte Asus.

Butikerna har väldigt svårt att lära sig att de är ansvariga gentemot kunden och inte kan lämpa över ansvaret på tillverkarna.
Man kan inte avtala bort reklamationsrätten som butik, däremot kan man ge en mer generös eller längre garanti både som butik eller tillverkare men aldrig med sämre villkor än vid en reklamation.

Dessutom står det faktiskt under garantin byta ut "hela produkten mot motsvarande originaldelar" vilket kan tolkas som likvärdig produkt då det faktiskt står motsvarande och inte exakt lika delar. Det verkar inte vara nämnt något om att behöva betala extra pengar.

Det vanliga brukar vara är att man får den produkt som är närmast motsvarande i dagens sortiment även om det kanske är lite nyare och bättre när ursprungsprodukten utgått.

Möjligen skulle man kunna tänka sig kunna ge de 900kr om ersättningsplattan är väldigt mycket dyrare och bättre typ om hon får en platta för kanske 5000kr istället för de 2000kr ursprungsplattan kostade.

Men handlar det bara om en platta runt samma prisklass dvs 2000kr borde hon inte behöva betala något extra för den även om den är nyare och presterar bättre.

Det är klart att har de haft en billigare platta med samma eller bättre specifikation som den hon hade så får hon nöja sig med den om den är likvärdig den inlämnade. Men har de inte det får de välja närmast motsvarande eller pengar tillbaka.

Problemet här är att Asus försöker sig på att slingra sig undan med går det så går det, de flesta betalar hellre än bråka med dem.
Kräv av butiken att de gör rätt för sig eller anmäl till ARN, det här är antagligen ett sådant fall att de skulle få påbackning.

Egentligen är priset oväsentligt hon har rätt till likvärdig vara eller pengarna tillbaka så skulle hon betala extra är det för att få väsentligt dyrare och bättre platta för annars kan hon lika gärna kräva pengar eller likvärdig platta istället då de ej kan reparera.

Visserligen kan man göra nyttoavdrag vid reklamation i vissa fall, men då har hon istället rätt till ersättning för alla olägenheter och kostnader runt reklamationen och ett nyttoavdrag på nästan halva priset skulle nog ej anses skäligt.

Hade antagligen varit billigare för dem att helt enkelt gett henne ersättningsplattan om det nu ändå godkändes för utbyte/lagning än att få badwill i sådana här trådar.

Tack för att du tog dig tid

Då var mina instinkter inte helt obefogade i alla fall. Ska se vad Alina-David kan göra.

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Airborne:

Egentligen är priset oväsentligt hon har rätt till likvärdig vara eller pengarna tillbaka...

Värt att påpeka är att pengarna tillbaka (hävning) normalt sett inte är något säljaren kan vidta på eget initiativ.

Det är köparen som väljer åtgärd vid en godkänd reklamation. De åtgärder som kan komma ifråga är 1. avhjälpande/reparation 2. omleverans (likadan eller likvärdig vara) 3. prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet 4. hävning av köpet. (KKöpL 22§)

Väljer köparen alternativ 1 eller 2 kan säljaren vidta det andra av dessa om det kan visas att det valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet. (KKöpL 26§)

Väljer köparen däremot 3 eller 4 får säljaren ändå välja 1 eller 2 på eget initiativ. (KKöpL 27§)

Har säljaren ingen praktisk möjlighet att genomföra 1 eller 2 (om det är vad köparen valt) så kan dock hävning (4) ändå ske. Vid hävning har köparen rätt att göra ett s k täckningsköp, dvs köpa varan hos ngn annan och låta den ursprungliga säljaren stå för eventuell prisskillnad (man kan få skadestånd motsvarande prisskillnaden även om täckningsköpet inte genomförs). (KKöpL 33§)

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"