Bluescreen då laptop är kopplad till TV

Permalänk
Medlem

Bluescreen då laptop är kopplad till TV

Hej,

Hemma har jag en gammal gaming-laptop från ASUS som TV-maskin. Den är kopplad med HDMI-kabel till en _gammal_ platt-tv. Detta funkar oftast alldeles utmärkt men på senaste tiden har jag börjat få ett konstigt fel med blåskäm. Ofta verkar det som att TV:n tappar kontakten och skärmen blir blå i några sekunder, sen kommer bilden tillbaka.

Felsökning:

Kabeln sitter inte i spänn på något sätt och ingen av kontakterna i TV:n eller laptopen har levt särskilt vilda liv. De borde hålla.
Datorn har ett gammalt (2010) men ganska fett grafikkort.
Allt funkade förut.

Det vi främst har den till är att streama från HBO Nordic (horribelt gränssnitt, för övrigt).

Jag ska prova med en annan laptop ikväll och se om man slipper felet med en annan dator.

Permalänk
Medlem

Najj, även med min nya fräscha laptop så blir det mycket bluescreen när man streamar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara kabeln som blivit sämre (oxidering, glapp etc.) eller att du har något störkälla jämfört med innan. Enbart sättet man placerar kabeln på kan påverka ifall man är på gränsen till vad som är möjligt att överföra

Kan också vara motsvarande problem i TV:n med slitage på anslutningen, kretsar om börjar fallera etc.

En annan kabel kan hjälpa, men annars finns det ingen "gör så här"-lösning för liknande problem.