Oculus Rift släpps med 30 spel – HTC Vive får 50 lanseringstitlar

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Oculus Rift släpps med 30 spel – HTC Vive får 50 lanseringstitlar

Inför lanseringen av Rift släpper Oculus en lista på 30 lanseringstitlar, någonting som kontras av Valve med ett ännu större utlovat antal spel till släppet av HTC Vive i april.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Bra skit! Ser ut som att man kommer ha att göra.

Såg nyss en detaljerad genomgång från en snubbe som haft och lirat Vive dagligen i en månad. Berör många vanliga frågor som kablar, ergonomi,spårning,upplevelse över tid m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=Oq5IyQOHFMw

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Hmm, hade verkligen inte ens förväntat mig att det skulle finnas så många som 30 spel vid lanseringen så 50 är ju fantastiskt för Vive.

Men det blir att vänta ändå, vågar inte vara en early adopter med allt vad det kan innebära.
VR skall testas i åtskilliga timmar innan jag bestämmer mig

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Uzanar: Det är nog smart. Du kan ju kolla videon jag länkade överst om åsikter efter 30 dagars användning under tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Uzanar:

Hmm, hade verkligen inte ens förväntat mig att det skulle finnas så många som 30 spel vid lanseringen så 50 är ju fantastiskt för Vive.

Men det blir att vänta ändå, vågar inte vara en early adopter med allt vad det kan innebära.
VR skall testas i åtskilliga timmar innan jag bestämmer mig

Absolut ett helt ok antal spel för lansering.

Observera dock att det står 50 "applikationer" och "lanseringstitlar", inte "spel".

Edit: Den citerade fel person. Nu ser nog mitt inlägg mysko ut för berörda citerade parter. Börjar bli gammal och trött förmodligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hoppas verkligen att mkt av spelen blir kompatibelt med båda VR headsets. Vill ogärna ha 2st olika plattformar på PC för VR hoppas att oculus kan fixa något liknande sensorer som Vive framöver.

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Riktigt glad att jag bokade Vive istället för Rift. Kontrollerna för Rift lär inte bli billiga. XboX kontroller har man ju redan : /

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Skulle vara trevligt om Swec kunde köra en större genomgång på dessa längre fram. Jag känner att jag har noll koll på detta gällande kompatibilitet osv

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Ashzala: Sant! Men kan som någon som kanske är lite för insatt säga att jag känner igen nästan alla 38 spel listade där över och att ca 30 av dem är ju faktiskt spel . Så är det upp till var och en om de vill kalla indie titlar av varierad längd spel. Men tycker det är dumt att inte göra det då många av oss lägger majoriteten av vår speltid på såna spel redan nu, och VR kommer ju gynnas än mer av sådana titlar än vad storspelen gör skulle jag gissa. TribalInstincts som jag länkade här överst säger till exempel att han spelar fler timmar "Space pirate Trainer" i veckan än Elite dangerous. Nu är väl kanske båda tekniskt sett indie men många skulle endast kalla ett av dem ett spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Heymelon:

Bra skit! Ser ut som att man kommer ha att göra.

Såg nyss en detaljerad genomgång från en snubbe som haft och lirat Vive dagligen i en månad. Berör många vanliga frågor som kablar, ergonomi,spårning,upplevelse över tid m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=Oq5IyQOHFMw

Bra skit?

Bra skit hade varit 50 för båda, detta är början på en död marknad anser jag.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Ceogar: åh gud. .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Förväntar mig en stor recension och jämförelse från Sweclockers mellan Rift, Vive, och PSVR, sen när alla är tillgängliga på marknaden. För oss som är intressserade men inte orkat hänga med så mycket kommer det verkligen behövas, för just nu känns allt som en jungel.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Ceogar:

Bra skit?

Bra skit hade varit 50 för båda, detta är början på en död marknad anser jag.

HTC, Sony och Facebook håller inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Har hellre 3 titlar jag verkligen verkligen gillar än 100 där jag gillar en titel så är bara att vänta ett tag.

Tror många småspel nu blir mycket "demande av tekniken" och inte så mycket intressant innehåll.

Men samma tid nästa år är man kanske lyrisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Ceogar:

Bra skit?

Bra skit hade varit 50 för båda, detta är början på en död marknad anser jag.

Produkten är inte ens släppt och du säger ändå att marknaden håller på att dö?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2007

"Spel"

Jobb: Core i7-7700K, 64gb, 2x GTX 1080Ti ROG STRIX OC, Dell 34" 21:9
Hem: Core i7 2600K @ 4.4 Ghz, 16gb DDR3, GTX 1070 ROG STRIX OC
Macbook Pro Retina 13" (2014) i5-4278U, 8Gb DDR3
Apple iMac 27" (2009) i7-860 2.8 Ghz, 16Gb DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Wully:

Produkten är inte ens släppt och du säger ändå att marknaden håller på att dö?

Fortsätter folk att dela den minimala marknad som faktiskt finns så blir inget bättre av det. Det borde väl alla förstå?

Är väl bra mycket smartare att försöka enas om en standard istället för att köra ett HD-DVD vs Blu-ray race igen typ. Fast med så mycket dyrare krav på hårdvara.

1% av alla datorer som finns som kan köra VR typ och då borde väl vem som helst förstå att det är en otroligt dålig idé att limitera de få enheter som når marknaden.

Tänker lite längre än till slutet av 2016.

Skrivet av Heymelon:

Smart input

Skrivet av jokklas:

Har hellre 3 titlar jag verkligen verkligen gillar än 100 där jag gillar en titel så är bara att vänta ett tag.

Tror många småspel nu blir mycket "demande av tekniken" och inte så mycket intressant innehåll.

Men samma tid nästa år är man kanske lyrisk

Detta är ju ett bra exempel på vad jag menar. Han kanske blir sugen på 3 spel som verkar ordentligt bra. Men två av dem kommer till en enhet och det tredje till tex Riften. Då blir det troligtvis att han köper en Vive och skippar riften. Finns ju även möjlighet han köper båda eller alternativt skippar båda.

Då har en till dator av de 1% som klarar av att driva VR pga en segregerad marknad.
Vad betyder detta för utvecklare i längden?

Enda det bidrar till är en svagare VR marknad där utvecklarna får svårare att sälja spel.

(Utvecklare avskyr att sälja spel och ju sämre de säljer, ju mer vågar de satsa på saker som är gjorda för 1% av den globala marknaden.)

Hoppas att Rift o HTC växer upp och gör något åt saken.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Vilket spelbibliotek. I'm impressed.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Detta stämmer inte

Detta är bara spel som Oculus och Valve/HTC väljer att göra reklam för. Kommer finnas fler VR spel för oculus och Vive via Oculus Home och Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Ceogar: Nä det är ganska slösaktigt med energi att försöka kväva ogrundade spekulationer. Om vi ser detta som en ny platform har det fler lanseringstitlar av bra kvalitet än något annan haft tidigare. Marknadens framgång eller misslyckande kommer visa sig själv. Men citerande av antal lanserings titlar och utifrån det armstolsbedöma hela industrins framgång är utom min gräns för en vettig diskussion och lanseringstitlarna kommer inte vara det som avgör. Men du kan ju provocera andra till att ingående förklara varför VR har bra chanser. Eller vänta tills det är här och se vad som händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Fuck it, Jag avbokade min Rift och tog en Vive, Allt verkar bättre med den.

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 1700 @ 3,9| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Colorful 1080 | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-holm
Registrerad
Okt 2008

Någon som vet om Codemasters F1 2016 kommer få stöd för dessa eller annan kommande VR?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Är inte spelen till Oculus Rift vad som kommer finnas i deras egna shop? Ser t.ex. inte DCS World, Euro/American Truck Simulator, Surgeon Simulator, Live for Speed m.m..

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Vem bryr sig om spelen?

Och hur ser stödet ut för POV "filmer"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Torulf86:

Och hur ser stödet ut för POV "filmer"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Torulf86:

Och hur ser stödet ut för POV "filmer"?

Det finns hundratals sånna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Det är ganska intressant att läsa om alla som nu, speciellt efter GDC, avbokar sin Rift till förmån för Vive. Det omvända förekommer säkerligen också, men jag har inte läst om en enda person som gjort så.

Det var samma för mig, så fort Vive släpptes till förbokning och det stod klart vad som ingick osv så avbokade jag min Rift.

Just nu känns det som att det blir tufft för Oculus, men jag hoppas verkligen att de kan vara med och dela på marknaden. Det behövs fler aktörer!

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2004

Har en Pre hemma och har kört en hel del CV rift och tänkte bara säga att oavsett vad ni köper så kommer ni att ha ruskigt kul.

Att Vive kommer med trackade kontroller är ett enormt plus men då touch controllerna i mitt tycke är bättre än Vives så jämnar det ut sig. Båda har bra pistolgrepp men touch kontrollerna känns mer intuitiva när man plockar upp saker.

Någon pratade även om att det var en "död marknad" men jag har svårt att se att det skulle kunna hända. Igår spenderade min syster (som inte spelar vanligtvis) en timme på att skjuta robotar, umgås med valar och leva rövare i ett kontor. Detsamma gäller min 66 åriga mamma (som inte heller är en gamer) som spenderade runt 1.5h med att göra samma sak (mer rita, mindre robotar).

Båda har testat VR innan (DK2, GearVR) men trackade kontroller gjorde uplevelsen till något som dom pratade lyriskt om efteråt.

Så, det kan hända att 2016 inte är "the year of VR" - men det spelar ingen roll. Då hårdvaran kommer aldrig att kosta mer och det kommer aldrig att finnas färre spel än vad det finns just nu så är en succe oundviklig, det handlar bara om när.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

@nilstastic: Håller helt med, VR är redan en framgångshistoria.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

@nilstastic: Tror Oculus tappar en massa kunder på att inte kunna erbjuda hela VR lösningen på en gång. Jag hade lika gärna kunnat köpa en Rift men jag vill ha allt på en gång. Touch kommer ju säkerligen kosta endel med så prismässigt tror jag dom kommer hamna väldigt jämt.

Vad jag har lyckats läsa mig till så har iaf Vive en bättre tacking lösning.

Ska bli spännande att se vad som händer till Gen2.

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 1700 @ 3,9| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Colorful 1080 | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |