Hur pass seriös är OVPN.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Exakt vart har du fått för dig att OpenVPN är enkeltrådat? Är andra gången jag postar liknande bild.
https://i.imgur.com/BlANhs9.jpg

Svårt att se tydligt på din bild då den är rätt lågupplöst men belastningen på CPU1 ser ut att vara klart högre än de övriga. Nu vet jag dock inte exakt vid vilket läget som skärmbilden togs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Mister man inte sin anonymitet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, ett REK eller VÄRDE kräver att en avsändare finns med på försändelsen.
Men, skickar man pengar som ett vanligt brev så finns det alltid en liten risk att brevet försvinner och du står utan ersättning.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Hur många cores har din NAS? OpenVPN är en-trådat så om du har 4 cores så betyder 25% att den är maxad. 3Mb/s är självklart inte normalt.

Intel Celeron N3050 (2x kärnor).
Finns det något sätt att ta ner krypteringen (via config eller liknande) så jag kan utesluta att det inte är det.

EDIT: stödjer ju AES-NI så bör klara krypteringen utan problem
EDIT #2: Det gick inte att bara sänka krypteringen i configen, typ aes-128-cbs istället för 256.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

EDIT #2: Det gick inte att bara sänka krypteringen i configen, typ aes-128-cbs istället för 256.

Nej den inställningen måste matcha på server och klient.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Svårt att se tydligt på din bild då den är rätt lågupplöst men belastningen på CPU1 ser ut att vara klart högre än de övriga. Nu vet jag dock inte exakt vid vilket läget som skärmbilden togs.

Du ser ju vart nånstans vid speedtest jag gör skärmdumpen. Sen är det lite så här att alla kärnor får ju inte exakt lika belastning så klart då de inte maxar. Dock så jobbar alla fyra kärnorna, vilket är det det här handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du ser ju vart nånstans vid speedtest jag gör skärmdumpen. Sen är det lite så här att alla kärnor får ju inte exakt lika belastning så klart då de inte maxar. Dock så jobbar alla fyra kärnorna, vilket är det det här handlar om.

Förvisso, men belastningen på CPU1 ser ut att vara större än totalen av övriga 3 och det finns inget som säger att lasten på de övriga 3 ens kommer från bredbandstestet. Därmed inte sagt att jag egentligen har en åsikt i frågan då jag helt enkelt inte vet men jag kan inte se att bilden du postat stödjer din teori

Permalänk
Skrivet av improwise:

Förvisso, men belastningen på CPU1 ser ut att vara större än totalen av övriga 3 och det finns inget som säger att lasten på de övriga 3 ens kommer från bredbandstestet. Därmed inte sagt att jag egentligen har en åsikt i frågan då jag helt enkelt inte vet men jag kan inte se att bilden du postat stödjer din teori

Vill du ha en till skärmdump?
Klart som fasen att belastningen på alla kärnor kommer från speedtestet. OpenVPN har stöd för mer än en kärna. Punkt.

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att flera kärnor används men det är inget som jag kan se framgår i den bild du postade. Den antyder snarare det motsatta. Sen finns väl OpenVPN implementerat på flera plattformar och jag förmodar att det kan skilja från implementation till implementation vilket stöd som finns för flera trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jo, ett REK eller VÄRDE kräver att en avsändare finns med på försändelsen.
Men, skickar man pengar som ett vanligt brev så finns det alltid en liten risk att brevet försvinner och du står utan ersättning.

Ptjaaee. Man får väl ta vissa risker om man vill vara helt annonym.

Varför inte lika gärna betala med sitt coop medmera kreditkort om man vill tumma på anonymiteten. Att skicka pengar med rek blir ju bara en extra kostnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det är mycket möjligt att flera kärnor används men det är inget som jag kan se framgår i den bild du postade. Den antyder snarare det motsatta. Sen finns väl OpenVPN implementerat på flera plattformar och jag förmodar att det kan skilja från implementation till implementation vilket stöd som finns för flera trådar.

Ja, det är möjligt att OpenVPN funkar olika beroende på plattform, men då skall man ju inte säga att OpenVPN endast funkar med en enda kärna. Ligger jag idle med min webbläsare (10-12 flikar) så är alla kärnor på 0% i snitt och ibland kan en enstaka kärna hoppa upp till 1%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptjaaee. Man får väl ta vissa risker om man vill vara helt annonym.

Varför inte lika gärna betala med sitt coop medmera kreditkort om man vill tumma på anonymiteten. Att skicka pengar med rek blir ju bara en extra kostnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du missförstått lite här, betalar du med ditt COOP kort så visar det bara att du är kund där, men inget om vad du faktiskt gjort via deras nätverk. Iaf så länge det nu stämmer att OVPN in sparar några loggar och det få vi väl utgå ifrån. Att vara kund hos en VPN leverantör lär knappast i sig vara brottsligt. Är man sen samhällets fiende nummer ett kanske man ändå väljer något annat sätt för att vara på säkra sidan, men har liten erfarenhet av det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ja, det är möjligt att OpenVPN funkar olika beroende på plattform, men då skall man ju inte säga att OpenVPN endast funkar med en enda kärna. Ligger jag idle med min webbläsare (10-12 flikar) så är alla kärnor på 0% i snitt och ibland kan en enstaka kärna hoppa upp till 1%.

Man bör nog då heller inte påstå det motsatta utan att ange vilken plattform man talar om

Gjorde lite efterforskningar själv som antydde att OpenVPN var entrådat "by design" men lyckades dock inte hitta några definitiva uppgifter på om det alltid var sant eller om det finns vissa implementationer som stödjer multitrådat OpenVPN.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Man bör nog då heller inte påstå det motsatta utan att ange vilken plattform man talar om

Gjorde lite efterforskningar själv som antydde att OpenVPN var entrådat "by design" men lyckades dock inte hitta några definitiva uppgifter på om det alltid var sant eller om det finns vissa implementationer som stödjer multitrådat OpenVPN.

Så du tycker det spelar roll vilken slags Linux min brandvägg bygger på då brandväggen nyttjar fler än en tråd när jag belastar den med speedtest? Räcker det inte med skärmdump på CPU-användningen enligt dig? Fjanteri är vad det är. Så här ser det ut när datorn är idle och webbläsaren igång med just nu 9 flikar (en av de är fb).

Har inte tid med en massa käbbel.

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Vad som spelar roll är fakta om man gör ett påstående annars är det mer en/ett antagande/gissning/åsikt. Om du sen tycker det är jobbigt att inte bli trodd rakt av bara för att du påstår något är helt upp till dig. Därmed inte sagt att du har fel dock.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@JonkenPonken: Vad som spelar roll är fakta om man gör ett påstående annars är det mer en/ett antagande/gissning/åsikt. Om du sen tycker det är jobbigt att inte bli trodd rakt av bara för att du påstår något är helt upp till dig. Därmed inte sagt att du har fel dock.

Lägg ned.

Man påstår här att OpenVPN endast funkar med en tråd vilket jag nu motbevisat tre ggr att så är inte fallet. Om inte en skärmdump är bevis nog för dig så är det ditt problem och inte mitt. Oavsett vad du tycker och tror så kör jag lik förbaskat OpenVPN med flera kärnor. Nog om detta.......

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Tänk på att routing av 100mbit kräver lite CPU-kraft och är flertrådat. Skulle vara intressant att se CPU användning när du routar 100mbit utan VPN påslaget! Jag är även lite nyfiken på vilken distro du kör? Varken pfSense eller OPNsense har tyvärr lyckats införa fler-trådad OpenVPN.

Permalänk
Skrivet av tudz:

@JonkenPonken: Tänk på att routing av 100mbit kräver lite CPU-kraft och är flertrådat. Skulle vara intressant att se CPU användning när du routar 100mbit utan VPN påslaget! Jag är även lite nyfiken på vilken distro du kör? Varken pfSense eller OPNsense har tyvärr lyckats införa fler-trådad OpenVPN.

Jag ska försöka komma ihåg att köra en speedtest nästa gång jag stänger av OpenVPN.

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Helt ok om du vill verkar lite tuff och så men skippa gärna de rätt fåniga försöken till olika härskartekniker. Jag avgör själv vad jag tycker och när jag tycker det. Du får gärna ha en annan åsikt om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@JonkenPonken: Tänk på att routing av 100mbit kräver lite CPU-kraft och är flertrådat. Skulle vara intressant att se CPU användning när du routar 100mbit utan VPN påslaget! Jag är även lite nyfiken på vilken distro du kör? Varken pfSense eller OPNsense har tyvärr lyckats införa fler-trådad OpenVPN.

Precis, utan fakta som vilken typ av mjukvara som körs ovanpå vilken typ av hårdvara blir en sån här diskussion rätt meningslöst och påståenden som ovan utan den typen av information blir rätt trubbiga. Som du säger så är det onekligen en del andra rätt välkända mjukvaror som haft problem att få OpenVPN flertrådat vilket gör det än mer intressant att veta vad JonkenPonken kör.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@JonkenPonken: Helt ok om du vill verkar lite tuff och så men skippa gärna de rätt fåniga försöken till olika härskartekniker. Jag avgör själv vad jag tycker och när jag tycker det. Du får gärna ha en annan åsikt om du vill.

Om du har problem med att ta till dig min information så är det inte mitt problem utan ditt. Ska vi fortsätta leka eller ska vi ta och lägga ned?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om du har problem med att ta till dig min information så är det inte mitt problem utan ditt. Ska vi fortsätta leka eller ska vi ta och lägga ned?

Det beror helt på om du vill dela med dig av vilken hård- och mjukvara du använder för att få OpenVPN flertrådat, vilket säkert fler än jag är intresserade av.

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken. OpenVPN är känt för att vara enkeltrådat så om någon kör flertrådat vill jag veta hur.

Permalänk
Skrivet av bore69:

Jag är också nyfiken. OpenVPN är känt för att vara enkeltrådat så om någon kör flertrådat vill jag veta hur.

Man tappar sugen på att hjälpa när man anklagas för att vara en lögnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Man tappar sugen på att hjälpa när man anklagas för att vara en lögnare.

Tur att ingen gjort det då. Väntar med spänning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tur att ingen gjort det då. Väntar med spänning

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sonika mejlat och frågat.
Min dom är att vi båda har rätt. Så här lyder svaret jag fick när jag frågade om OpenVPN stödjer flera trådar/kärnor.

Svaret jag fick lyder................

"Hej!

OpenVPN är en enkelkärnig process. En del mjukvaror "löser" detta problem genom att starta flera olika processer som är bundna till olika kärnor för att på så sätt simulera en flerkärnig process. Som ett exempel skulle du kunna binda en OpenVPN anslutning till en kärna, medan du binder en annan OpenVPN anslutning till en annan kärna, för att sedan lastbalansera mellan detta. Det är dock inte samma sak som när en process har stöd för flera kärnor."

Så att påstå att OpenVPN inte stödjer flera kärnor är samma sak som att säga att en mjukvaru-raid inte är raid.

Permalänk

@JonkenPonken:

Det viktiga är ju att det funkar och inte hur det funkar, inte sant?

Permalänk
Medlem

Hur pass seriös är OVPN.se

Är man mindre seriös om klienten kör enkeltrådat, eller har tråden helt ballat ur?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Man tappar sugen på att hjälpa när man anklagas för att vara en lögnare.

Du har ju fel, var glad att folk tar sig tiden att försöka leda dig på rätt spår. OpenVPN 2.x är enkeltrådad. Bilden du själv använt som "bevis", borde räcka, användningsmönstret i sig tyder på att det är enkeltrådat.

Skrivet av JonkenPonken:

Min dom är att vi båda har rätt.

Nej. Svaret du får från OpenVPN är att du kan starta programmet flera gånger om och sprida lasten. Det betyder inte att programmet har stöd för flera kärnor. Det är som att säga att en enkeltrådad spelserver är flertrådad bara för att du kan hosta fyra spelservrar på en quadcore.

OpenVPNs skalning med flera processer är beroende av trafiken går att fördela mellan processerna. Har du exempelvis en anslutning som är väldigt tungt belastande kommer denna bara att köras på en process, alltså på en processorkärna.

Här är vad en snabb googling ger, något du borde gjort istället för att rätta andra och störa supporten:

Jan Just Keijser, en OpenVPN-utvecklare och författare till OpenVPN Cookbook.
http://openvpn-users.narkive.com/t7q43H9E/openvpn-and-multi-c...
"The current version of openvpn (2.x series) is a single-threaded program on every platform. There are advantages and drawbacks to this . The main advantages are simplicity of the code and robustness. The main drawbacks are the fact that it does not scale very well on modern multicore/multithreaded CPUs. There is currently a discussion ongoing about how openvpn 3.x can be made more scalable (i.e. multi-threaded etc)."

Officiella roadmappen:
https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/RoadMap#Threading
"Currently, OpenVPN is scaled on SMP machines by adding processes rather than threads."

Här är ett mer förklarande utdrag från en prestandaguide:
https://www.clearos.com/resources/documentation/clearos/conte...
"The downside to OpenVPN is that in its current architecture, it is not scalable. It runs as a monolithic process and cannot run multi-threaded. This means that if you have a beefy processor with 8 cores OpenVPN will use 1 of them."

"Luckily a method does exist but is beyond the scope of this document. Using OpenVPN in multiple processes can allow your kernel to balance the traffic between multiple cores."

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Du har ju fel, var glad att folk tar sig tiden att försöka leda dig på rätt spår. OpenVPN 2.x är enkeltrådad. Bilden du själv använt som "bevis", borde räcka, användningsmönstret i sig tyder på att det är enkeltrådat.

Nej, du har fel. Svaret du får från OpenVPN är att du kan starta programmet flera gånger om och sprida lasten. Det betyder inte att programmet har stöd för flera kärnor. Det betyder inte heller att OpenVPN använder flera kärnor rakt ur lådan när du installerat det.

Om du kör med flera processer så är det beroende av att trafiken går att fördela väl mellan processerna. Så ensamma tunga anslutningar kommer bli beroende av prestandan i en enskild kärna.

Här är vad en snabb googling ger, något du borde gjort istället för att rätta andra och störa supporten:

Jan Just Keijser, en OpenVPN-utvecklare och författare till OpenVPN Cookbook.
http://openvpn-users.narkive.com/t7q43H9E/openvpn-and-multi-c...
"The current version of openvpn (2.x series) is a single-threaded program on every platform. There are advantages and drawbacks to this . The main advantages are simplicity of the code and robustness. The main drawbacks are the fact that it does not scale very well on modern multicore/multithreaded CPUs. There is currently a discussion ongoing about how openvpn 3.x can be made more scalable (i.e. multi-threaded etc)."

Officiella roadmappen:
https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/RoadMap#Threading
"Currently, OpenVPN is scaled on SMP machines by adding processes rather than threads."

Här är ett mer förklarande utdrag från en prestandaguide:
https://www.clearos.com/resources/documentation/clearos/conte...
"The downside to OpenVPN is that in its current architecture, it is not scalable. It runs as a monolithic process and cannot run multi-threaded. This means that if you have a beefy processor with 8 cores OpenVPN will use 1 of them."

"Luckily a method does exist but is beyond the scope of this document. Using OpenVPN in multiple processes can allow your kernel to balance the traffic between multiple cores."

Har bara tillgång till 100 Mbit/s så jag kan inte belasta speciellt mkt mer såvida jag inte kör nån torrent eller liknande. Summan av kardemumman är att prestandan blir liknande oavsett vad. Jag nyttjar alla kärnor jag har i brandväggen när jag kör VPN. Hårdvara eller mjukvara spelar ingen roll. Sen kan ju du tycka vad du vill, det förändrar inte prestandan i min brandvägg nämnvärt.