Frågor angående internet bedrägeri

Permalänk

Frågor angående internet bedrägeri

Hej! Blev utsatt för en så kallad triangelskam en dag angående virtuella saker i ett spel. Bedragaren, tog då kontakt med mig och fick mig till att swisha (Banköverföring via mobilen) till en annan säljare som sedan sålde varor till bedragaren.

Bedragaren kom då undan med alla varorna, den andra säljaren blir ju inte missnöjd eftersom han fick allt sålt men jag själv förlorade pengar på det.

Nu är frågan, Har säljaren en jurdisk rättighet att behålla pengarna? Det fanns ju ingen överenskommelse mellan mig och han som fick pengarna.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem

Kontakta polis och bank.
Chansen att polisen kommer att göra nåt är oerhört liten.
Men banken kan ju kanske vara lite intresserad, och du swishade ju trots allt pengar så det finns ett mottagarkonto nånstans.
Det är ju rätt viktigt för andra att bedragarna får sig en näsbränna så snart som möjligt.

I övrigt så se det som en livslektion.

Permalänk

@Svensktiger: Saken är den att jag fått tag i honom jag swishade. Han vill inte skicka tillbaka pengarna. Han anser det som mitt eget fel, och om han väljer att göra det förlorar ju han pengar på det.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det inte som att han har någon rätt till pengarna, han har förvisso lämnat ifrån sig grejer men inte till rätt person.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

@2000+: Ja det är lite i dom banorna jag tänker kring. Båda har gjort fel utav sig, och varför ska endast jag få förlora på det?

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av redgroove:

@Svensktiger: Saken är den att jag fått tag i honom jag swishade. Han vill inte skicka tillbaka pengarna. Han anser det som mitt eget fel, och om han väljer att göra det förlorar ju han pengar på det.

Men då är det ju enkelt.
Gå till polisen !
Med lite tur så orkar dom lyfta ett par fingrar för att ringa killens mamma.
Och när hon får reda på att snorungen pysslar med bedrägerier så kanske saker händer.

Permalänk

@Svensktiger: Men förstår du inte, personen jag fått tag i och swishat är inte den som utfört bedrägeriet, Utan han har bara tagit emot mina pengar då han sålde till bedragaren.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av redgroove:

@Svensktiger: Men förstår du inte, personen jag fått tag i och swishat är inte den som utfört bedrägeriet, Utan han har bara tagit emot mina pengar då han sålde till bedragaren.

Det låter som att du har betalat för hans leksaker.
Fortfarande bedrägeri om han inte uppfyllt sin del av erat avtal.

Men utöver det, hur 17 tänkte du när du lämnade ifrån dig pengar i ett sånt här scenario ?

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll vad som hänt eller vem som är skyldig. För några år sedan gick det det att anmäla internetbedrägerier om man samlade bevis själv. Nu för tiden räcker inte ens det. Du kan anmäla men det läggs ner direkt även om du har dokumentation, namn, personnummer, kontonummer osv osv.

Ska du ha tillbaka pengarna får du lösa det själv.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Finns två affärer här:

TS <---> Bedragare.
Bedragare <---> Försäljaren av varan.

Oavsett vem som TS har överfört avtalat belopp för avtalad vara till, så är det mellan TS och bedragare och inte mellan TS och försäljaren. Försäljaren har ej ingått något avtal med TS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är nog mycket svårt att få fast en bedragare här. ¨MEN du kan kontakta företaget som äger spelet och få de att stänga av hans konto och eventuellt skicka dig lite virituella saker. Dock så är det ju ofta så att de inte tillåter att man säljer ingame utrustning för riktiga pengar så du skulle kunna bli avstängd också! Det beror såklart på vilket spel det handlar om.

Permalänk

Jag fattar inte hur du hamnat i denna sitts?
Nån ber dig att betala en tredje person för att han skall få saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Jag fattar inte hur du hamnat i denna sitts?
Nån ber dig att betala en tredje person för att han skall få saker?

Troligen visste han inte om det förrän efter?

OnTopic:
Problemet du har är att säljaren kan hävda att han genomförde en transaktion med bedragaren, att sedan bedragaren inte levererat till någon som denne har gjort ett avtal med har inget med honom att göra, han kan ju inte veta om du lånat pengar av bedragaren eller känner denne eller liknande därav väldigt mycket gråzon över det.
Bedragaren är den som brutit mot lagen iom att han inte upphållt sin del av avtalet, tyvärr som folk säger så är det mer eller mindre omöjligt att få tillbaka pengarna.
Det du kan göra är be den du betalat om all info denne har på köparen(bedragaren) och sedan jobba den vägen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Håller inte alls med om att säljaren har gjort något fel. Han har mottagit betalning och skickat varorna enligt vad han kommit överens om med den som nu visat sig vara en bedragare. Att bedragaren sedan har blåst dig är knappast säljarens ansvar.

Du frågar varför bara du ska förlora på detta, men varför ska säljaren förlora på att du "låter" dig bli blåst? Säljer man något sitter man knappast och hårdgranskar varifrån de överförda pengarna kommer, utan skickar snarare varan så fort man ser att pengarna kommit in på kontot.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Den du köpte har ju inte uppfyllt sin del i avtalet. Du swishade till det nummer han uppgav och du fick inga grejer av honom. Att han bett dig betala ett nummer som tillhör någon annan är hans problem, får du inga varor så är han en tjuv. Du har uppfyllt din del av avtalet och då ska han uppfylla sin.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Den du köpte har ju inte uppfyllt sin del i avtalet. Du swishade till det nummer han uppgav och du fick inga grejer av honom. Att han bett dig betala ett nummer som tillhör någon annan är hans problem, får du inga varor så är han en tjuv. Du har uppfyllt din del av avtalet och då ska han uppfylla sin.

Fast nu handlar det ju om den tredje personens ansvar eller icke-ansvar. Att bedragaren som utgav sig för att sälja grejer har gjort sig skyldig till bedrägeri råder det inga tvivel om.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Fast nu handlar det ju om den tredje personens ansvar eller icke-ansvar. Att bedragaren som utgav sig för att sälja grejer har gjort sig skyldig till bedrägeri råder det inga tvivel om.

Du har helt rätt. Jag missuppfattade frågan.

Säljaren har ju ingen aning var pengarna han fått för sin affär kommer ifrån, han har sålt något och fått betalt. Ska man alltid som säljare fundera på att pengarna är från rätt källa blir det omöjligt att göra affärer på nätet i och med att man hela tiden ska oroa sig för att en tredje part kan komma och ska ha tillbaka sina pengar.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Det känns inte rätt att den andra säljaren, som fick dina pengar, ska få behålla dem. Han sålde en vara utan att ha fått betalt av köparen och det borde vara han som blir utan pengar. Dina pengar borde han inte ha rätt till!

Permalänk
Medlem

Du har betalat för varor han sålde. Han blev lurad (inte du) att skicka dem till en bedragare. Han skivkade alltså till fel person. Du kan kräva pengar tillbaka för varor du inte fått, och som han skickat fel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du har betalat för varor han sålde. Han blev lurad (inte du) att skicka dem till en bedragare. Han skivkade alltså till fel person. Du kan kräva pengar tillbaka för varor du inte fått, och som han skickat fel.

Säljare 1 har fått betalt enligt avtal och därför levererat varorna enligt ingånget avtal då han och bedragaren har ett avtal och har grund för god tro ang pengarna även om graden varierar beroende på huruvida kontoinformationen skiljer avsevärt från förväntat.
Säljare 2 har underlåtit att leverera varor och därmed begått avtalsbrott och även agerat i ond tro.
Köparen har betalat till fel konto och har ett återkrav. Detta hamnar under den civilrättsliga principen "condictio indebiti" och en bedömning huruvida säljare 1 agerade i god tro samt om han inrättat sig efter denna vilket han i detta fall nog får anses ha gjort då han släppt varor för motsvarande pengar är avgörande för skyldigheten att betala tillbaka pengarna.