Permalänk
Medlem

G-sync krånglar (eller inte).

Hejsan!
Köpte en Asus PG279Q för någon dag sedan och är väldigt nöjd med allting förutom G-sync.
Det är nämligen så att varenda spel jag testar stuttrar (?) när G-sync är igång. Detta händer bara då fps:en går under skärmens uppdateringsfrekvens.
Men G-sync är uppenbarligen igång då all tearing har försvunnit oberoende på fps, så jag undrar om det kanske är normalt att spel stuttrar med G-sync igång och att det inte är något som är fel?
Kan tillägga att stuttringen känns som typ när Adaptive-sync är igång och fps:en går under uppdateringsfrekvensen. Stuttringen är alltså inte brutal men tillräcklig för att vara irriterande och det händer hela tiden.
Väntade mig kanske för mycket av G-sync?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buhre:

Hejsan!
Köpte en Asus PG279Q för någon dag sedan och är väldigt nöjd med allting förutom G-sync.
Det är nämligen så att varenda spel jag testar stuttrar (?) när G-sync är igång. Detta händer bara då fps:en går under skärmens uppdateringsfrekvens.
Men G-sync är uppenbarligen igång då all tearing har försvunnit oberoende på fps, så jag undrar om det kanske är normalt att spel stuttrar med G-sync igång och att det inte är något som är fel?
Kan tillägga att stuttringen känns som typ när Adaptive-sync är igång och fps:en går under uppdateringsfrekvensen. Stuttringen är alltså inte brutal men tillräcklig för att vara irriterande och det händer hela tiden.
Väntade mig kanske för mycket av G-sync?

Tack på förhand!

nej det är inte normalt. kör samma skärm och har inga problem. Den här Swiftskärmen har ju många problem enligt användare, allt i från bleeding till ramar som lossar, så skulle nog skicka tillbaka den och få en ny.

jag hade bara otrolig tur som fick en i perfekt skick utan några som helst problem. Vet en snubbe på någon YT kanal som skickade tillbaka 4 skärmar innan han fick en utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Buhre Är du säker att du verkligen fått igång gsync och inte bara vanlig vsync?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Känns som du använder V-sync istället för G-sync.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Bildexpert 📺

I Nvidia-drivrutinerna under menyn "display" kan du kryssa för "G-Sync indicator". Den ligger framme med texten "G-Sync" i vänster kortsida när G-Sync är igång. Fungerar för felsökning.

Permalänk
Skrivet av Buhre:

Hejsan!
Köpte en Asus PG279Q för någon dag sedan och är väldigt nöjd med allting förutom G-sync.
Det är nämligen så att varenda spel jag testar stuttrar (?) när G-sync är igång. Detta händer bara då fps:en går under skärmens uppdateringsfrekvens.
Men G-sync är uppenbarligen igång då all tearing har försvunnit oberoende på fps, så jag undrar om det kanske är normalt att spel stuttrar med G-sync igång och att det inte är något som är fel?
Kan tillägga att stuttringen känns som typ när Adaptive-sync är igång och fps:en går under uppdateringsfrekvensen. Stuttringen är alltså inte brutal men tillräcklig för att vara irriterande och det händer hela tiden.
Väntade mig kanske för mycket av G-sync?

Tack på förhand!

Skärmen på/av led lyser röd när skärmen är G-syncad. Alltid bra att veta. Lyser ljust blått annars.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Men G-sync är definitivt på då lampan lyser rött och som sagt all tearing har försvunnit hur lite/mycket fps jag än har.
Har prövat alla olika inställningar och tips som jag hittat men inget har hjälpt!
Kommer nog ta mig till närmsta inet-butik och pröva deras G-sync skärmar för att se om det är någon skillnad

Mvh

Permalänk

Jag har använt en Asus ROG Swift under ungefär ett år nu och har egentligen aldrig märkt av någon stutter när Gsync är igång. Generellt så kan det stuttra lite när FPSen dyker ner under 45 ungefär men allt över det och det flyter felfritt.

Saker man kan kolla på är väl se till så att Gsync faktiskt är igång under Nvidias kontrollpanel, köra spelet i fullskärm, (Jag vet att man nu mer kan köra Gsync för fönster också men ingen personlig rekommendation) Uppdatera drivrutiner. Om man kör SLI så kan det ibland medföra stutter när GPU:ernas användning fluktuerar.

Permalänk

Har du ingen kompis med nyare Nvidiakort du kan släpa iväg skärmen till?

Du borde testa äldre grafikkortsdrivrutiner också om du inte redan gjort det...

Visa signatur

««« »»»