Permalänk
Medlem

Vad är en bra temperatur i Cinebench?

Fick idag en Dark Rock 3 och har installerat den. Jag laddade även när Cinebench idag och gjorde några benchmarks.
Med en överklock på 4,3GHz (i5 4670K) fick jag nu poäng på 621 men temperaturen ligger i de övre 60, närmare 70 grader-

Är detta en normal temperatur?

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Ifall du vill testa din max temp ska du använda tex Prime95 istället.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Vad för vcore spänning använder du? För det mesta detta som ger hög temperatur och om du använder auto spänning kommer moderkortet ge mer spänning än vad som troligen behövs

Permalänk
Medlem

Använd Inte Prime95, detta program lägger en overklig börda på CPUn , och sägs även kunna skada Haswell CPUs. Kör något som t.ex Aida64

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Vägra svara på frågan?

Mellan 60 och 70 grader om du kör CPU-tunga benchmarks är ingenting läskigt alls. Det är lugna puckar, och antagligen ungefär där din CPU kommer ligga under spel i realistiska förhållanden med en sån kylare om du har fläktarna på hyfsat lugna varvtal.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Använd Inte Prime95, detta program lägger en overklig börda på CPUn , och sägs även kunna skada Haswell CPUs. Kör något som t.ex Aida64

Stämmer det verkligen att den kan skada cpu-erna eller är det endast om man kör volten på auto? Är ju helt klart det hårdaste man kan slänga på processorn men samtidigt så vet man att om man klarar 10 min i prime95 så klarar man förmodligen allt annat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Stämmer det verkligen att den kan skada cpu-erna eller är det endast om man kör volten på auto? Är ju helt klart det hårdaste man kan slänga på processorn men samtidigt så vet man att om man klarar 10 min i prime95 så klarar man förmodligen allt annat med.

Så sägs det iaf på många forum där man diskuterar Prime95 och haswell. Jag är inte 100% insatt, det är kanske möjligt att de ligger fara bara i att låta volten vara på auto. Men varför riskera liksom. Att utsätta processorn för något helt overkligt som du aldrig kommer komma upp till genom spel och annat vanligt användande känns lite onödigt. Samma sak med folk som testar i 10-24timmar om den är "stabil".

Jag anser att klarar du typ Aida64 i 20 minuter utan krash så är du 99% säker att volten räcker. Händer det att du senare någon gång krashar så är det bara att bumpa upp volten med 0.005 och då kanske du ligger på 99.95%. Bra mycket snabbare och enklare metod.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10