Permalänk
Medlem

Fläktar Fractal Design R5

Hej Sweclockers!

Har just nu funderingar över att byta ut chassifläktarna och undrar om ni har rekommendationer kring utsug/insug samt positionering och vilken typ av fläkt man bör satsa på, gärna om ni har rekommendationer till grafikkortets placering angående kylaren med!

Det är fokus på kylning men framförallt ljudnivå över prislappen. Budgeten spelar alltså minst roll!

Har förnuvarande ett Fractal Design R5 chassi med standardfläktar, lite övrig utrustning är:

i7 5820K (klockad 4,25ghz 1,11v)
Noctua NH-D15
Asus X99 Pro
Evga Gtx 980 ti hybrid cooling (kommer att köpas)

Alla tips & tricks välkomnas!

Med vänlig hälsning,
Daniel

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum:

Jag har själv ett Define R4 och har 5 fläktar i mitt. 2 i fronten för insug, en i botten för insug. Samt 1 i bak för utsug och en i toppen, också den för utsug. Vad jag förstått det så spelar antalet fläktar mindre roll så länge man har någorlunda bra luftgenomströmning ändå. Så jag skulle satsa på 3 eller 5 flätar. 2 in 1 ut, eller 3 in 2 ut.

Vad gäller position så är det mest en smaksak där du kan testa dig fram till vad som fungerar bäst just för dig.

När det väl kommer till vilken fläkt du ska ha så verkar Noctua vara rätt väg att gå. Jag skulle slå till på Noctua NF-A14 PWM. Sen får du själv välja antal och hur du ska placera dom. Lycka till

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SYRE:

@DanKar1994:

Jag har själv ett Define R4 och har 5 fläktar i mitt. 2 i fronten för insug, en i botten för insug. Samt 1 i bak för utsug och en i toppen, också den för utsug. Vad jag förstått det så spelar antalet fläktar mindre roll så länge man har någorlunda bra luftgenomströmning ändå. Så jag skulle satsa på 3 eller 5 flätar. 2 in 1 ut, eller 3 in 2 ut.

Vad gäller position så är det mest en smaksak där du kan testa dig fram till vad som fungerar bäst just för dig.

När det väl kommer till vilken fläkt du ska ha så verkar Noctua vara rätt väg att gå. Jag skulle slå till på Noctua NF-A14 PWM. Sen får du själv välja antal och hur du ska placera dom. Lycka till

Lite av det skälet så anser jag själv att R5 är något tveksamt. Ska du ha bra luftgenomströmning så får man nästan plocka bort HDD och ODD vaggorna då dom sitter i vägen

Permalänk
Medlem

3st Noctua NF-A14 fläktar ska räcka gott och väl, 2 i fronten och en som utsug. Ta gärna bort en av hdd burarna, båda om du inte har någon mekanisk disk.

600 spänn för 3 fläktar kan kännas lite saftigt, men se det som en långsiktig investering i kvalitet. Tänk på att de har 6 års garanti.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allesammans! Kommer troligen ta bort HDD vaggorna då jag använder mig av SSDs. Spelar det någon större roll var jag placerar hybrid kylaren till grafikkortet? Blir nog Noctua fläktar, 5 stycken får man väl slå till på

Jo visst blir det mycket pengar bara för några vindsnurror men det är som du säger, det är kvalité samt att det är väldigt generös garanti på dem. Kanske om man har tur bidrar luftflödet till en förlängd livslängd på någon komponent i lådan!

Skickades från m.sweclockers.com