Är Nexus 5X fortfarande värd att köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Är Nexus 5X fortfarande värd att köpa?

Min son lyckades drämma min Xperia Z2 i ett betonggolv med krajjad skärm som resultat. Därefter tog jag över sambons gamla Galaxy S4 men efter två veckor lyckades jag slå sönder även den!

Det är inte min månad... men nu sitter jag med en gammal Galaxy S3 som är oliiidligt långsam.

Normalt sett skulle jag välkomnat en ursäkt att köpa en ny telefon, men nu var jag nöjd med min Z2 och ville egentligen inte byta då det inte kommit några nya funktioner egentligen.

Men tja... S3... den är för långsam. Så nu funderar jag på en lite billigare telefon (köper alltid flaggskeppen annars) som kan hålla mig glad i ett år tills det förhoppningsvis kommit lite nya funktioner i lurarna.

Är Nexus 5X fortfarande värd att köpa? Den kostar 2 990 nu för tiden ju.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2005

@Hulle:

Har också en S3:a som jag lagt in Cyanogenmod på. Kör senaste Marshmallow nightly och stabil snapshot är påväg vilken dag som helst.

Kan lova att telefonen blir som ny utan allt bloat och med nyare Android. Behöver inte köra unofficial rom eftersom officiell CM stöder S3:an.

Hittade även nytt större Samsung original batteri på 3000mah med baksida för 99 spänn. Har ca 5 dagar mellan varje laddning i nuläget. Inga skal passar dock med detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Värd att köpa är den väl fortfarande, finns ingen nyare Nexus. Kan ju även kolla på Moto X Play då den ligger i typ samma prisklass men den är lite större på 5.5" men även mycket större batteri.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007

@Hulle:

Nej, Nexus 5x har Snapdragon 808 som är helt värdelös.

Citat:

Snapdragon 808 can only keep its two A57 cores at their peak frequency for two minutes before throttling both down to 633MHz and putting the A53s up to their peak 1.44GHz. After twelve minutes the A57s are just shut off entirely, and you're left with a cluster of 4 A53 cores at 1.44GHz.

Anandtech

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Snapdragon 808 är helt värdelös... ...om man spelar spel.
Om du använder telefonen till allt annat så är den bra för den drar mindre ström än större modeller.

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

För 3k finns det nog ingen bättre mobil. Gick också från en Z2. Allt är bättre utom byggkvalité och batteritid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Dags att fixa plånboksfordal till telefonerna låter det som

Kör ett billigt i fakeläder från kina men som har en typ av silikon hållare istället för plast som de flesta håller kör med (limmade på denna silikonhållare för telefon själv från ett annat fodral som började vittra sönder pga att man vikt den för mkt heh.) och den håller ihop bra än så länge min billiga motorola moto e 2nd gen.

Dock varje gång den åker i backen så sätter den igång kameran och jag har ingen aning varför.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Okt 2003

Jag köpte just en lg g4 läder för 2999. Gillar man litr större telefoner kan jag verkligen rekommendera den

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Med tanke på att du sabbat flera telefoner på kort tid så behöver du en stött tålig telefon.

Z3 åt Sony ?? 2990:-

https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/sony-xperia-...

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Tipsar om Motorola X Style som börjar bli riktigt billig nu.
Otroligt mycket telefon för pengarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Jag köpte faktiskt en Nexus 5X när det begav sig. 2 500 kr på Siba.

Den känns bättre än min Z2 på samtliga punkter.

Snabb och följsam, men jag spelar visserligen aldrig.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Jag köpte en åt min sambo, och skulle ha gillat att ha den själv. Å andra sidan spelar jag inga krävande spel osv så det har jag inte med i beräkningen. Jag vet inte om den är mest prisvärd sett till hårdvaran, men byggkvaliteten känns bra även om många recensenter inte håller med mig där. Det som jag tycker är det främsta argumentet till nexustelefoner är dock att man får alla uppdateringar, och dessutom i tid. Jag är fortfarande nöjd med min nexus 5, trots att den börjar få några år på nacken, mycket på grund av att jag inte behöver sitta på ett föråldrat OS trots att hårdvaran i sig fortfarande är ok.