Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@PowerNet: Ursäkta den låga nivån på det här inlägget, men du förstår väl också att jag menar sladdar? Jag menar att jag redan har sladdar, och om jag ville ha lika bra täckning på laddplatser osv så skulle jag behöva köpa nya, det är väl inte varken konstigt eller svårt att läsa sig till? Du behöver väl inte missförstå på flit. Nog om detta nu, jag tänker inte köpa en sån här telefon, och du får göra det om du vill.

Nej. Du sade laddare, en laddare och själva laddkabeln är olika saker.
Du behöver 1 kabel, och den får du med, köp en till och ha i jackan så har du en med dig, kostnad? Max 200 kr extra, således inget stort.

Skrivet av EC87:

@PowerNet

Det är ju precis det jag menar med "tredje uppdatering". Enda nya är namnet iPhone (5)SE och man tagit delar från topmodellen iPhone 6s. Förutom att man får ut mer watt och högre överföringshastighet ur USB-C hopps jag att samtliga mobiltillverkare går över till USB-C så att man slipper alla J*vla laddar och kablar. iPhone SE håller inte Apple standard. Powernet denna mobilen är inte mycket och hänga upp i julgranen.

Nej. Den heter inte iPhone 5SE. Utan den heter iPhone SE.
Mer watt och högre överföringshastighet är rätt onödigt på en mobil enhet, som är gjord för att synkas via iCloud, bilder mm dyker upp på andra enheter/dator, musik mm.

Skrivet av Lorle:

MEN, Att marknaden reagerade såhär säger en hel del om hur det de presenterade nu kommer sälja.
Då det är Apple så kommer de fortfarande sälja miljoner då det inte finns trognare kunder än Applekunder. Det är redan miljoner bokade men raset ger en fingervisning om att det inte kommer komma i närheten av de tidigare försäljningssiffrorna.
Marknadens första intryck var inte: Jag måste ha den!
Utan mer: Lite lättare, Lite snabbare. Inte så mycket skillnad från vad vi redan har.
Många väljer nog att lägga pengarna på en 4k-tv, PSVR eller något annat som är "hetare" istället.

Du skrev att aktiefallet som följde på presskonferensen var orelaterat. Det är samma sak som att säga att det som presenterades på eventet och i förlängningen produkterna inte påverkar aktiekurserna.

Sweclockers forum har inte betalat 15kr till avanza så om du länkar dit så är det 15 minuters fördröjning och man (eller en del) missar den helt solklara samstämmigheten i eventet och börsfallet.

Nej det gör det inte. Ett företags värde är baserat mot framtida förväntad vinst (och ev utdelning), och att en aktie backar 0.01USD en dag är inte ens någon som reagerar på, då det är mindre än en vanlig dags kursändring. (0.01USD = ca 0.08kr, dvs 8 öre).

Nej. Jag sade att en kursändring _kan_ vara orelaterad.
"inte en specifik dipp i några minuter som kan vara helt orelaterad."

Skrivet av Feeku:

Du måste extrapolera väldigt mycket för att kunna konstatera att iPhone SE kommer att sälja sämre utifrån den dippen. Bl.a. antar du att deras kunder också är aktieägare, att dessa aktieägare är intresserade av en budgetlur, du vet heller inte vad förväntningarna låg på, dvs. hur kan du påstå att försäljningssiffrorna kommer att bli sämre än förr, när vi inte har en aning om vad för förväntningar marknaden hade? Ex. marknaden förväntade sig en försäljningsökning på 200% men korrigerades till en förväntan på en 100% ökning istället.

Om man ser på att Apple under 2015 sålde 30miljoner+ iPhones av 4" storlek, på modeller släppta 2013 så pekar det emot att det finns en stor marknad för iPhone SE.
Skulle inte förvåna mig om iPhone SE skulle sälja 15-20 miljoner st i år.

Skrivet av shelter:

Förstår inte valet att gå till 4", det är ju inte så att deras 6S är speciellt mycket större.
Enda anledningen som jag ser att folk köpt 4" modellen är för den är äldre och billigare, då har det varit ett val "bara för att kunna få en iPhone".

Och för alla de som inte vill ha stor telefon, de med små händef, de som mest ringer/messar, företag som inte vill köpa in "top of the line" modellen till alla, utan kan köpa in fler av samma pris om de köper in 4".

Skrivet av Teddis:

Du får det att låta som att iPhone 6s presterar dåligt, vilket känns rätt så snedvridet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet. Android sidan gör allt för att försöka få Apple att framstå som sämre än deras android saker.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Apple gör säkert bra telefoner, frugan fick precis en iphone 6 som jobb telefon, det jag inte förstår är hypen? Varför tycker ni den känns premium? Tycker både ser ut, utvändigt och mjukvarumässigt, samt känns som en ipod touch från 2007 o.O Totalt intetsägande och anonym. Kameran var dessutom riktigt dålig, iaf i svaga ljusförhållanden.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med min 5s när det kommer till prestanda och jag spelar inte heller några 3d spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkstrom:

Apple gör säkert bra telefoner, frugan fick precis en iphone 6 som jobb telefon, det jag inte förstår är hypen? Varför tycker ni den känns premium? Tycker både ser ut, utvändigt och mjukvarumässigt, samt känns som en ipod touch från 2007 o.O Totalt intetsägande och anonym. Kameran var dessutom riktigt dålig, iaf i svaga ljusförhållanden.

Det handlar om tycke och smak. En del gillar:

medan andra föredrar

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Master of Overkill

Så mycket hat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@MultiMan:

Fast din bildjämförelse haltar, killen i kostym har utstrålning och karisma.

Iphone 6 är snarare

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Hedersmedlem

@darkstrom: ?

Jag angav inte vilka typer/märken som skulle motsvara vad. Har svårt att förstå varför du kände dig tvingad att svara.

Att telefonval väldigt ofta beror på just tycke och smak är väl en rätt universell sanning? Alla system har sina styrkor och svagheter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@darkstrom: ?

Jag angav inte vilka typer/märken som skulle motsvara vad. Har svårt att förstå varför du kände dig tvingad att svara.

Att telefonval väldigt ofta beror på just tycke och smak är väl en rätt universell sanning? Alla system har sina styrkor och svagheter.

Fast du presenterade en in absurdum när vi diskuterade iphone. Var inte orimligt av mig att anta det jag antog, men menade du inte det så så tolkade jag dig fel och ber om ursäkt.

Och självklart så är det en fråga om tycke och smak. Ventilerade mest min konfundering över varför iphone anses som premium.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Vad är en stor skärm bra för? Problemet är att när du kommer upp i över 5 tum så är det lika otympligt och långsammare att göra saker än en 11 - 13 tums laptop.

4 tum och mindre är perfekt. Klarar all sorters social media, webbläsning och allt annat sånt som en för-många-tums S7a kan fast den är mindre och lämpar sig för enhandsbruk och har ett litet fotavtryck.

På Apple sidan snålar man med hårdvaran och fixar allt med mjukvaran, fine by me, det fungerar.

På Android sidan snålar man fan med mjukvaran istället, ni på Android vet väl varför era telefoner kommer med 8 kärnor och 4 gig ram? En del är Android är helt enkelt skit och det andra är att dessa spec wars har blivit megahertzmyten igen.

Nokia N9 från 2011 med sin 1 gig minne och 1GHz ensamkärna klarar sig helt fine 2016. Detta tack vare ett optimerat system. Den har till och med real time multitasking i apparna.

Man behöver bara prestanda i en telefon om man är någon fåne som tycker det är kul att peka runt och massa tjosanhejsan. Det finns ingen situation där du faktiskt behöver prestandan i din telefon där du inte kan använda en laptop.

Android: Skräp som man slänger mer bytes och Hz på för att fixa.
Iphone: Skräp som man slänger optimerad mjukvara på för att fixa.
Nokia N9: Bäst.

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan denna och säg en iphone 6 eller 6s? bara storleken på skärmen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0x90:

På Apple sidan snålar man med hårdvaran och fixar allt med mjukvaran, fine by me, det fungerar.

Android: Skräp som man slänger mer bytes och Hz på för att fixa.
Iphone: Skräp som man slänger optimerad mjukvara på för att fixa.
Nokia N9: Bäst.

Sprid inte falska uppgifter.
Apple snålar inte på hårdvaran alls, om de skulle "snåla" så skulle inte iPhone varje test vinna över android, trots att android har 2-4 gånger fler kärnor, och 2-4 gånger mer minne.

Apple använder toppklasshårdvara, tillsammans med ett optimerat OS, vilket gör att man inte behöver 8 kärnor och 4 GB minne, för att utföra samma jobb som Apple gör med 2 kärnor och 1-2GB minne, ochh ändå vinner.

Kan hålla med om att android är skräp ja.
iPhone är fortfarsnde världsledande, och Nokia kör Windows så de går bort direkt med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Yepp. Klaga på svenska staten för det med moms, tull osv, och dålig växlingskurs mot utländska valutor, då Riksbanken vill att mer konsumtion ska ske inom landet (dyrare import) så att pengarna stannar inom sverige...

Riksbanken borde döpas om till "sabotörs banken"

Finns inget jag litar på mindre en riksbanken och deras chef, vidrigt patrask...

Så glad att jag inte är skuldsatt med lån till en bank och tycker synd om er med större lån.

För övrigt så tror jag att en 4tum iphone

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Sprid inte falska uppgifter.
Apple snålar inte på hårdvaran alls, om de skulle "snåla" så skulle inte iPhone varje test vinna över android, trots att android har 2-4 gånger fler kärnor, och 2-4 gånger mer minne.

Apple använder toppklasshårdvara, tillsammans med ett optimerat OS, vilket gör att man inte behöver 8 kärnor och 4 GB minne, för att utföra samma jobb som Apple gör med 2 kärnor och 1-2GB minne, ochh ändå vinner.

Kan hålla med om att android är skräp ja.
iPhone är fortfarsnde världsledande, och Nokia kör Windows så de går bort direkt med.

Vad är iphone världsledande på egentligen?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Vad är iphone världsledande på egentligen?

Digital bildstabilisering i 1080p för mobiltelefoner. De slår alla konkurrenter med hästlängder. Fördelen med iPhones är också den mer snäva brännvidden. Med vidvinkel som de övriga tillverkarna erbjuder blir hörnen "warpade" som fan, vilket märks extra mycket vid filmande om du vrider kameran.
Så över lag skulle jag säga att iPhones har bäst kameror för allroundbruk. Sen finns det kanske bättre alternativ vad gäller mörkerfoto just nu, men min gissning är att iPhone 7 kommer fokusera på att förbättra detta. De är å andra sidan fortfarande "bra" i sammanhanget. Tror heller inte det finns någon tillverkare som erbjuder bättre slow-motion filmning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Digital bildstabilisering i 1080p för mobiltelefoner. De slår alla konkurrenter med hästlängder. Fördelen med iPhones är också den mer snäva brännvidden. Med vidvinkel som de övriga tillverkarna erbjuder blir hörnen "warpade" som fan, vilket märks extra mycket vid filmande om du vrider kameran.
Så över lag skulle jag säga att iPhones har bäst kameror för allroundbruk. Sen finns det kanske bättre alternativ vad gäller mörkerfoto just nu, men min gissning är att iPhone 7 kommer fokusera på att förbättra detta. De är å andra sidan fortfarande "bra" i sammanhanget. Tror heller inte det finns någon tillverkare som erbjuder bättre slow-motion filmning.

http://www.dxomark.com/Mobiles

Seriös foto sida, iphone kommer på delad sjätteplats. Och det är videon som lyfter iphonen, hade dom bara tagit hänsyn till foto så hade den kommit betydligt längre ner.

EDIT : Förlåt, delad fjärdeplats

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av EC87:

iPhone 6S är snabb på att starta och stänga appar, ja. Det är ju precis det som gör den till en budget mobil. Man har snålat med hårdvaran och kompenserat det med mjukvara som är riktigt bra.

Det är inte priset på komponeterna som avgör, det är vad man gör med dem som är det avgörande, bara för att man betalat mindre för komponenter behöver inte betyda att man gör en budgetvariant, sen undrar jag iofs vad det är som är billiga komponenter i den, allt som sitter i är påkostat.

Skrivet av Naxos:

Alltid trevligt med bra prestanda och vill heller inte låta bakåtsträvande men A9 i 4" på en lågupplöst "retina"-skärm som inte duger för VR och som är för liten till spel känns overkill.

Retina skärm lågupplöst? Nu svamlar du allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Förstår inte valet att gå till 4", det är ju inte så att deras 6S är speciellt mycket större.
Enda anledningen som jag ser att folk köpt 4" modellen är för den är äldre och billigare, då har det varit ett val "bara för att kunna få en iPhone".

Har personligen väntat sedan 5S tiden på att kunna byta telefon. Jag är inte intresserad av springa runt med en överdimensionerad telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Retina skärm lågupplöst? Nu svamlar du allt.

1136*640‑pixel, 326 ppi är inte speciellt högupplöst, nej.
Samsung S7 har 577 ppi, Sony Z5 premium har 806 ppi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

1136*640‑pixel, 326 ppi är inte speciellt högupplöst, nej.
Samsung S7 har 577 ppi, Sony Z5 premium har 806 ppi.

Jo det är högupplöst.
Och ja, det är rätt onödigt att trycka i 2560x1440 pixlar på 5.1" telefon (Galaxy S7) när det är extremt överdrivet, och endast slöseri med batteri utan att ge en fördel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Naxos:

1136*640‑pixel, 326 ppi är inte speciellt högupplöst, nej.
Samsung S7 har 577 ppi, Sony Z5 premium har 806 ppi.

Så om det kommer en mobil med 2000 ppi så blir S7 lågupplöst med din logik.
Alla ppi du nämner är högupplösta.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det är högupplöst.
Och ja, det är rätt onödigt att trycka i 2560x1440 pixlar på 5.1" telefon (Galaxy S7) när det är extremt överdrivet, och endast slöseri med batteri utan att ge en fördel.

Utan fördel? Tala för dig själv. Världen innefattar mer än Sverige och det finns en hel del människor som pratar och skriver mandarin, som naturligt har stor nytta utav hög pixeltäthet.

Skrivet av TobiasStockholm:

Så om det kommer en mobil med 2000 ppi så blir S7 lågupplöst med din logik.
Alla ppi du nämner är högupplösta.

När DVD kom var det högupplöst. Kallar du fortfarande DVD för högupplöst? Eller ska vi sluta höja ribban och nöja oss som det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Utan fördel? Tala för dig själv. Världen innefattar mer än Sverige och det finns en hel del människor som pratar och skriver mandarin, som naturligt har stor nytta utav hög pixeltäthet.

När DVD kom var det högupplöst. Kallar du fortfarande DVD för högupplöst? Eller ska vi sluta höja ribban och nöja oss som det är?

Att höja ribban över "kan inte längre urskilja några pixlar" är synnerligen meningslöst ja.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Kameran var dessutom riktigt dålig, iaf i svaga ljusförhållanden.

Lycka till att hitta en kamera som inte är det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Oväntat men bra initiativ, jag har många bekanta som fortfarande sitter på sina femmor för att dom gillar designen.

Håller med 5:an är hur fin som helst MEN det är ett helvete och skriva på den när man surfar i landskapsläge, då tangentbordet tar upp mer än halva skärmen.

Jag har gärna sett mer runda former likt 3gs.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

2GB tycks bekräftat (om det inte är fake): http://www.slashgear.com/iphone-se-appears-on-antutu-with-2-g...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag skulle inte kalla det bekräftat förrän någon faktiskt har plockat isär den.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Hedersmedlem

4695kr för 16GB tycker jag är rena fyndet (har efter 1 år fortfarande 5GB kvar på min 16GB 5s trots flitigt användande). Kan återanvända mitt superba 500kr-skal, perfekt.

Vilka andra telefoner kan konkurrera med samma prestanda och byggkvalitet i det prisläget?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@TheSlicker: Min LG G4, samt svärfars galaxy s6 är enormt mycket bättre i svaga ljusförhållanden.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Avstängd

Smart att bibehålla exakt samma dimensioner så att alla tidigare skal/väskor passar.

Att ingen annan tillverkare lär sig...