Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Permalänk
Medlem

Tester visar på att Iphone SE verkar ha 2 GB ram. Känns logisk då allt som släppts från förra året faktiskt haft 2GB ram i sig.

http://www.macrumors.com/2016/03/22/9-7-ipad-pro-iphone-se-2g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är inte sämre att strömma än att ha det lokalt.
De få ställena där strömmat inte funkar så kör man en offline lista, saken fixad.
Jo det kan du, för man kör som sagt listan offline...
Dyr surf? Det ingår i abonnemanget, sedan om de väljer 4/6/12/20/40 GB beror på användning.

Nej, lokalt är inte gratis, då mer utrymne kostar mer.

Streaming undermåligt? Haha, då har du inte använt Spotify senaste åren, fungerar utan problem.
Så nej, Streaming/musiken i molnet är inte sämre än lokalt.

Ja, jag använder Spotify och nej, det fungerar inte alltid att strömma.

Lagring för Spotify dyrt? https://www.inet.se/produkt/5305662/sandisk-microsdhc-32gb-cl...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Ja, jag använder Spotify och nej, det fungerar inte alltid att strömma.

Lagring för Spotify dyrt? https://www.inet.se/produkt/5305662/sandisk-microsdhc-32gb-cl...

Ja, 128 GB kostar 1000 lappen, 2000 GB kostar 2100 ca.
Så ja, det är dyrt.

Eh, jo det fungerar att strömma i nästan alla fallen, så länge du har täckning.
Råkar man någon gång befinna sig där det inte finns täckning så har man offline listan, så ja, Spotify fungerar överallt.

Inte haft några större problem med strömnma musik, varit någon enstaka gång ", då har man bara kört offlinelistorna, så ja, det fungerar oavbrutet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är inte sämre att strömma än att ha det lokalt.
De få ställena där strömmat inte funkar så kör man en offline lista, saken fixad.
Jo det kan du, för man kör som sagt listan offline...
Dyr surf? Det ingår i abonnemanget, sedan om de väljer 4/6/12/20/40 GB beror på användning.

Nej, lokalt är inte gratis, då mer utrymne kostar mer.

Streaming undermåligt? Haha, då har du inte använt Spotify senaste åren, fungerar utan problem.
Så nej, Streaming/musiken i molnet är inte sämre än lokalt.

Jag kör musik i FLAC på mitt 64GB SD-kort. Men jag är nog ett undantag (har knökfullt hela tiden)
Har en stor CD-samling samt att det är smidigt att köpa FLAC istället för CD.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag kör musik i FLAC på mitt 64GB SD-kort. Men jag är nog ett undantag (har knökfullt hela tiden)
Har en stor CD-samling samt att det är smidigt att köpa FLAC istället för CD.

Vet man om innan att man kommer lagra en massa i nallen så bör man ju köpa en modell med mer minne.
Kör själv en jobbnalle med minneskort och lite andra enheter (såsom gopro) och kan lite förstå att mobiltillverkarna inte alltid är så pigga på att erbjuda möjlighet att expandera minne med SD kort.
Iochmed att man ska kunna filma 4K och andra roliga saker så kräver det ju ett snabbt minne, men en del ser det bara som "ett SD minne" och har noll koll på prestanda eller hållbarhet.
Just hållbarhet hos SD tycker jag diffar stort där det känns som man får vad man betalar för.

Alla har inte lika bra koll på minneshastigheter och hänger här på sweclockers och det kan göra att en mobiltillverkare får oförtjänt dåligt rykte när ett billigt/dåligt minneskort går sönder eller inte kan leverera hastighet den hastighet som krävs.

mer lättförståeligt..
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du får det att låta som att iPhone 6s presterar dåligt, vilket känns rätt så snedvridet.

Skickades från m.sweclockers.com

iPhone 6s håller Apple standard som produkt. Gällande iPhone SE är jag inte lika övertygad än.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är inte priset på komponeterna som avgör, det är vad man gör med dem som är det avgörande, bara för att man betalat mindre för komponenter behöver inte betyda att man gör en budgetvariant, sen undrar jag iofs vad det är som är billiga komponenter i den, allt som sitter i är påkostat.

Retina skärm lågupplöst? Nu svamlar du allt.

Absolut det håller jag med dig. Att Apple gör mjukvara som funkar bra med hårdvaran. Det som gör det till en "budget" variant är att man
använder en 3.5 år gamma design från iPhone 5. Använder komponenter från äldre mobiler. Fortfarande 16 GB lagring som standard år 2016.

Skrivet av Erik.dv:

Yepp. iPhone SE är så när som identisk iPhone 6S och den sopar mattan med Galaxzy S7.

http://bgr.com/2016/03/16/galaxy-s7-vs-iphone-6-performance-t...

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda testet säger mig är att Apple optimerar iOS bättre för sina mobiler än samsung med android. Men det återstår och se när iPhone SE testas.

Skrivet av Erik.dv:

Var har man snålat med prestandan när alla iPhone 6S / SE ligger i top-skiktet av CPU, GPU, NAND och real-world prestanda (öppna / stänga appar)? Jag förstår om folk tycker Apple är dyra eller iOS är låst, men att hävda hårdvara eller prestanda i en iPhone är låg... Då har man helt klart inte en aning om vad man pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är precis därför det är "budget" Phone. Komponenter från andra produkter. Designen är från en 3.5 år gammal mobil men visst finns det skillnader.

Skrivet av boibo:

Ännu en fanboy av USB-C som inte själv har en USB-C enhet märker jag.

USB-C är en port. Denna port kan göra många saker. I dagsläget erbjuder den "lite mer" laddningsström, dvs 5V 3A, ca 15W (dock bara en kort stund), men det är ganska menlöst om man ser till vad microUSB erbjuder - 9v 1.5A - 13.5W eller mer, beroende på telefon, med Quickcharge 2.0 eller 3.0.

Överföringshastighet? Ingen enhet i dag har usb-c med usb 3.1 hastigheter. Problemet ligger i usb3 - när man för över data med usb 3 så störs nämligen WIFI och till viss del mobildatan. Samt att kretsen för usb 3 är väldigt energikrävande. Tex Samsung hade 3.0 på sin SGS4 (eller var det 5?) och där stängs 3.0 av efter 30 minuter för att spara ström.

Netto det du får med usb-c är: En vändbar kontakt som är ganska flimsy - vet inte ens om den klarar sig ett år på min N5X.
Det du även får är att promenera i minfältet som det är att köpa usb-a till -c kablar. Jag har köpt 3 st, endast belkinkabeln för 300kr är godkänd. Lycka till att hitta en ersättningskabel när du är i fjället och glömt din hemma :/

Fått köpa en microusb-c adapater för 150kr för att slippa nöta sönder min -c kabel, men då har jag även tappat "snabbladdningen" då den kör på ungefär halva laddningsfarten vs c-c kabeln jag har med org. laddare.

Att byta till micro-USB från lightning skulle vara en nedgradering för iPhone. Macbook 12 har stöd för USB Type-C med USB 3.1 Gen 1 (upp till 5 Gbit/s) samt en hel del moderkort.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EC87:

iPhone 6s håller Apple standard som produkt. Gällande iPhone SE är jag inte lika övertygad än.

Eftersom den bygger på chassit från iPhone 5 / iPhone 5S, och till viss del interna komponenter ifrån iPhone 6S så vet vi att den håller minst lika hög standard som övriga Apple produkter.

Skrivet av EC87:

Absolut det håller jag med dig. Att Apple gör mjukvara som funkar bra med hårdvaran. Det som gör det till en "budget" variant är att man
använder en 3.5 år gamma design från iPhone 5. Använder komponenter från äldre mobiler. Fortfarande 16 GB lagring som standard år 2016.

Nej det gör det inte till en budget variant.
Att återanvända samma design gör att kunderna blir nöjdare, då de kan fortsätta använda sina favoritskal, bilhållare, cykelhållare och andra iPhone 5/5S specifika produkter, som nu funkar direkt på iPhone SE.

Det är inte att göra en budget telefon, och 16GB kör nästan alla tillverkare med som instegsmodell (som ex
Samsung Galaxy A3).

Skrivet av EC87:

Det enda testet säger mig är att Apple optimerar iOS bättre för sina mobiler än samsung med android. Men det återstår och se när iPhone SE testas.

Nej. Testet säger att Samsung och övriga fokuserar på att låta marknadsföring om 8 kärnor "sköta försäljningen" mot att Apple levererar kvalité och prestanda, trots på pappret sämre hårdvara, som i praktiken klår övriga tillverkares utan problem.
Och i det fallet med benchmark eller starta/stänga appar så beror det (troligen inte) på att det är dåligt optimerat OS, utan snarare på att det är en kombination av fragmenterad androidplattform och dåligt kodade appar i kombination med sämre hårdvara (trots marknadsföring om 8 kärnor).

Skrivet av EC87:

Ja det är precis därför det är "budget" Phone. Komponenter från andra produkter. Designen är från en 3.5 år gammal mobil men visst finns det skillnader.

Så du menar att det är "budget" för att man tar komponenter som sitter i en bra mycket dyrare telefon,sätter in dem i ett chassie som många gillar (och har mycket tillbehör till) så blir det "budget" enligt dig?
Då har du ingen koll på verkligheten.

Skrivet av EC87:

Att byta till micro-USB från lightning skulle vara en nedgradering för iPhone. Macbook 12 har stöd för USB Type-C med USB 3.1 Gen 1 (upp till 5 Gbit/s) samt en hel del moderkort.

Det där var nog det första vettiga du skrivit i hela tråden, så det får nästan tummen upp

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av EC87:

Absolut det håller jag med dig. Att Apple gör mjukvara som funkar bra med hårdvaran. Det som gör det till en "budget" variant är att man använder en 3.5 år gamma design från iPhone 5. Använder komponenter från äldre mobiler. Fortfarande 16 GB lagring som standard år 2016.

Sen att man använder deras A9 CPU (som är deras senaste) i den istället för A6 (iPhone 5) eller A7 (iPhone 5S) i den spelar ingen som helst roll då eller?! Det enda "gamla" i den är skalet, resten är samma som iPhone 6S.
Vad menar du med 3,5"? Den är 4" och det tack vare att det efterfrågades.

Permalänk
Medlem

@PowerNet

Tror du seriöst 5GB iCloud räcker år 2016. Det fyller man snabbt om man filmar i 4K.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Sen att man använder deras A9 CPU i den istället för A6 (iPhone 5) eller A7 (iPhone 5S) i den spelar ingen som helst roll då eller?! Det enda "gamla" i den är skalet, resten är samma som iPhone 6S.
Vad menar du med 3,5"? Den är 4" och det tack vare att det efterfrågades.

Att designen på iPhone SE är 3.5 år gammal. Dem har haft 4 tums mobiler sedan iPhone 5 släpptes.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EC87:

@PowerNet

Tror du seriöst 5GB iCloud räcker år 2016. Det fyller man snabbt om man filmar i 4K.

Att designen på iPhone SE är 3.5 år gammal. Dem har haft 4 tums mobiler sedan iPhone 5 släpptes.

På tal om att byta samtalsämne ja.
Och nej, det fylls inte upp, för videor synkas inte till iCloud.
Och bildströmmen räknas inte in i dina GB i iCloud heller, så vad var nästa frågevändning?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av EC87:

@PowerNet

Tror du seriöst 5GB iCloud räcker år 2016. Det fyller man snabbt om man filmar i 4K.

Att designen på iPhone SE är 3.5 år gammal. Dem har haft 4 tums mobiler sedan iPhone 5 släpptes.

Det är en design som tilltalade många, så varför inte fortsätta på den då? Ser inga problem med det, inte värre än någon annan som håller fast vid sin design, kolla bara på Sony, hela deras Xperia Z-serie har ju sett likadan ut i evigheter.
Jag vet när de började med 4", jag har gått igenom iPhone 3GS, iPhone 4S och nu en iPhone 5S, den kommer jag ha till iPhone 7S åtminstone eftersom 6S inte tilltalar mig alls pga att den är för stor, så jag avvaktar och ser hur iPhone 7 ser ut när den kommer i höst, tilltalar den mig så blir det en 7S nästa höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eftersom den bygger på chassit från iPhone 5 / iPhone 5S, och till viss del interna komponenter ifrån iPhone 6S så vet vi att den håller minst lika hög standard som övriga Apple produkter.
Nej det gör det inte till en budget variant.
Att återanvända samma design gör att kunderna blir nöjdare, då de kan fortsätta använda sina favoritskal, bilhållare, cykelhållare och andra iPhone 5/5S specifika produkter, som nu funkar direkt på iPhone SE.

Det är inte att göra en budget telefon, och 16GB kör nästan alla tillverkare med som instegsmodell (som ex
Samsung Galaxy A3).
Nej. Testet säger att Samsung och övriga fokuserar på att låta marknadsföring om 8 kärnor "sköta försäljningen" mot att Apple levererar kvalité och prestanda, trots på pappret sämre hårdvara, som i praktiken klår övriga tillverkares utan problem.
Och i det fallet med benchmark eller starta/stänga appar så beror det (troligen inte) på att det är dåligt optimerat OS, utan snarare på att det är en kombination av fragmenterad androidplattform och dåligt kodade appar i kombination med sämre hårdvara (trots marknadsföring om 8 kärnor).
Så du menar att det är "budget" för att man tar komponenter som sitter i en bra mycket dyrare telefon,sätter in dem i ett chassie som många gillar (och har mycket tillbehör till) så blir det "budget" enligt dig?
Då har du ingen koll på verkligheten.
Det där var nog det första vettiga du skrivit i hela tråden, så det får nästan tummen upp

Skönt att du kan nästan hålla med mig på någonting =O)
I min värld är det budget när man tar komponenter från nuvarande produkter ute på marknaden. Har personligen aldrig haft ett mobilskal eller bilhållare till en mobiltelefon och kommer aldrig använda det. Samsung och OnePlus har mer än 16GB lagring på deras toppmodeller som standard.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är en design som tilltalade många, så varför inte fortsätta på den då? Ser inga problem med det, inte värre än någon annan som håller fast vid sin design, kolla bara på Sony, hela deras Xperia Z-serie har ju sett likadan ut i evigheter.
Jag vet när de började med 4", jag har gått igenom iPhone 3GS, iPhone 4S och nu en iPhone 5S, den kommer jag ha till iPhone 7S åtminstone eftersom 6S inte tilltalar mig alls pga att den är för stor, så jag avvaktar och ser hur iPhone 7 ser ut när den kommer i höst, tilltalar den mig så blir det en 7S nästa höst.

Har också haft en hel del iPhone modeller. Man vet nog redan ungefär hur iPhone 7 kommer att se ut, förbättrade komponenter, bättre kamera etc, tror dem kommer behålla ungefär samma utseende/design som iPhone 6S och så lite dyrare

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

326ppi är lika oavsett om det är liten eller stor text, det går inte att urskilja enskilda pixlar.

Nej de är de inte, och som jag sade så fungerar de utmärkt, även de som är sedan 2012 åren.
Mne sedan så behandlar ju alla kablar olika, vissa böjer/knäcker och slänger med dem hur som, medans vissa behandlar dem korrekt, och inte skadar dem.
Nej jag har inte fel, då det var Galaxy S6 som iPhone 6S ställs emot, och S6 har inte SD slott, vilket de återinförde tydligen i S7.
Och hur det blir till S8 som kommer om 1 år vet ingen, de kan lika gärna dumpa SD slotten igen (vilket man hoppas på) då det är överflödigt att ta upp utrymme för det, som kan nyttjas till att göra enheten mindre, eller mer batteri/övrigt.

Text är skarpare med högre ppi, du märker det om du jämför med en skärm som har mer än 326 ppi.

Senast idag fick jag en förfrågan att byta ut 9-pins sladdar p.g.a. slitage, jämfört med 9-pins så var 30-pins mer hållbara.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

På tal om att byta samtalsämne ja.
Och nej, det fylls inte upp, för videor synkas inte till iCloud.
Och bildströmmen räknas inte in i dina GB i iCloud heller, så vad var nästa frågevändning?

När ändrades detta?

Minns när jag hade en iPhone senast att iCloud-utrymmet åts upp extremt fort när man hade detta påslaget. Fullt förståeligt dock, då de såklart vill få så många betalande prenumeranter som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EC87:

Skönt att du kan nästan hålla med mig på någonting =O)
I min värld är det budget när man tar komponenter från nuvarande produkter ute på marknaden. Har personligen aldrig haft ett mobilskal eller bilhållare till en mobiltelefon och kommer aldrig använda det. Samsung och OnePlus har mer än 16GB lagring på deras toppmodeller som standard.

Det är du det, men tänk på alla som har skal, bilhållare, cykelhållare, laddställ, högtalare mm som kan återanvända dessa.
Så du jämför lagringen i en 8000 kr telefon med en för 4695 (16GB)?
Och iPhone SE finns också med större utrymme som standard, 64GB för 5795 kr vilket ger en väldigt prisvärd enhet.

Skrivet av Calle2003:

Text är skarpare med högre ppi, du märker det om du jämför med en skärm som har mer än 326 ppi.

Senast idag fick jag en förfrågan att byta ut 9-pins sladdar p.g.a. slitage, jämfört med 9-pins så var 30-pins mer hållbara.

Det blir inte skarpare än vad ögat kan uppfatta, och vad texten har för upplösning.
Och nej, det märks inte vid jämförelse ne.

Då behandlar de kablarna fel.
Vid våldsam/felaktig behandling så går såklart alla kablar sönder, men vid normalt bruk och rätt hanterat så kommer de hålla länge.

Skrivet av Exxovion:

När ändrades detta?

Minns när jag hade en iPhone senast att iCloud-utrymmet åts upp extremt fort när man hade detta påslaget. Fullt förståeligt dock, då de såklart vill få så många betalande prenumeranter som möjligt.

Bildström har aldrig räknats in, då det är precis som det låter en "ström" av dkna bilder mellan enheterna. (Bilderna lagras dock i iCloud i 30 dagar, så de kan strömmas till dina enheter, men räknas inte in i dina GB)
"Använder Min bildström mitt iCloud-lagringsutrymme?

Nej. De bilder du överför till Min bildström räknas inte av mot lagringsutrymmet i iCloud."

Det du tänker på är kancke backup till iCloud? Alt iCloud Bildbibliotek som överför bilderna till iCloud så de är åtkomliga även från webben via icloud.com?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. De bilder du överför till Min bildström räknas inte av mot lagringsutrymmet i iCloud."

Det du tänker på är kancke backup till iCloud? Alt iCloud Bildbibliotek som överför bilderna till iCloud så de är åtkomliga även från webben via icloud.com?

Kan så ha varit. Var ju som sagt 3GS som var senaste jag hade. När nu SE presenterades så blev man sugen på den då det är en enhet med precis lagom storlek.

Men detta med iCloud-utrymmet är ett bekymmer. För backuper är ju låsta till iCloud eller iTunes fortfarande eller hur? Med min Android-mobil överför jag backuper till en USB-hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är du det, men tänk på alla som har skal, bilhållare, cykelhållare, laddställ, högtalare mm som kan återanvända dessa.
Så du jämför lagringen i en 8000 kr telefon med en för 4695 (16GB)?
Och iPhone SE finns också med större utrymme som standard, 64GB för 5795 kr vilket ger en väldigt prisvärd enhet.

Skulle nog råda dem att behålla sina iPhone 5/5S. OnePlus2 för 3349 kr med 64GB är fortfarande mer prisvärd år 2016.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk

För mig kan det faktiskt bli en iPhone SE. Hade en 5:a tidigare och jag gillade designen och storleken. Sitter just nu på en iPhone 6 och jag känner att den kan vara lite väl stor emellanåt...

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Skrivet av EC87:

Skönt att du kan nästan hålla med mig på någonting =O)
I min värld är det budget när man tar komponenter från nuvarande produkter ute på marknaden. Har personligen aldrig haft ett mobilskal eller bilhållare till en mobiltelefon och kommer aldrig använda det. Samsung och OnePlus har mer än 16GB lagring på deras toppmodeller som standard.

Har också haft en hel del iPhone modeller. Man vet nog redan ungefär hur iPhone 7 kommer att se ut, förbättrade komponenter, bättre kamera etc, tror dem kommer behålla ungefär samma utseende/design som iPhone 6S och så lite dyrare

Att det är nya bättre komponenter är väl ingen hemlighet från år till år och att den skulle bli dyrare finns det inget som talar för eftersom de alltid behåller samma pris som förra telefonen medan den sjunker ner en bit i pris. Det jag vill veta om den är hur den ser ut innan jag bestämmer mig + hur de har tänkt med hörlursuttaget som de spekuleras en massa kring.

Permalänk
Hedersmedlem

@Exxovion: 50GB kostar 9kr per månad, det vill jag påstå att alla har råd med. 200GB 29kr/månad för de som behöver mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Kan så ha varit. Var ju som sagt 3GS som var senaste jag hade. När nu SE presenterades så blev man sugen på den då det är en enhet med precis lagom storlek.

Men detta med iCloud-utrymmet är ett bekymmer. För backuper är ju låsta till iCloud eller iTunes fortfarande eller hur? Med min Android-mobil överför jag backuper till en USB-hårddisk.

"Låsta" är väl att ta i. Mail/bilder mm ligger ju separat (bilder/videor kan kopieras som från vanligt usb minne/disk till disk), det som tas med i backupen är ju meddelanden, inställningar, appdata, och vid lokal backup mot iTunes så själva apparna.

Vid backup mot iCloud så är det ju endast appdatan (ex inställningar i appar/filer i appar) som backupas, själva apparna finns ju redan på appstore att laddas ner.
Lika så tas det en backup på Bilder, vilket kan vara fätt onödigt om man har bildström på så sköts det ju automatiskt till sina andra enheter.
Så 5G räcker rätt långt, såläbge man inte kör full backup på sina bilder.
Och extra utrymme kostar bara 9kr/mån för 50GB.
Men som sagt, 5GB räcker länge

Skrivet av EC87:

Skulle nog råda dem att behålla sina iPhone 5/5S. OnePlus2 för 3349 kr med 64GB är fortfarande mer prisvärd år 2016.

Fast en OnePlus 2 är inte mer prisvärd än en iPhone SE, då de dels förlorar alla köpta appar och får köpa om dessa (om de ens finns) och dels förlorar alla tillbehör de har.

Skrivet av MultiMan:

@Exxovion: 50GB kostar 9kr per månad, det vill jag påstå att alla har råd med. 200GB 29kr/månad för de som behöver mycket.

Yepp.
Och 5GB räcker även det rätt länge, då mycket inte röknas in i utrymmet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast en OnePlys 2 är inte mer prisvärd än en iPhone SE, då de dels förlorar slla köpta appar och får köpa om dessa (om de ens finns) och dels förlorar alla tillbehör de har.

Det beror ju på hur många appar och tillbehör man har. Jag som har få tillbehör och inte köpt så många appar kan rätt lätt byta mellan IOS och android utan att behöva göra några större omköp. Jag har förvisso en android smart watch. Men vad jag sett så fungerar fortfarande basic funktioner som notifieringar på IOS, och ärligt talat så använder jag den ändå bara som en schysst klocka fast jag får notifieringar.

Men sen kan jag verkligen inte hålla med om att Oneplus 2 är mer prisvärd för alla som den du citerar sa. Det beror ju på vad man vill ha. För mig är Oneplus 2 på tok för stor för att kunna användas. Så jag skulle hellre betala 3000kr för typ en Iphone 6s eller en Z5c jämfört med att få en Oneplus 2 gratis då det helt enkelt inte är en mobil jag skulle vilja ha(åt andra hållet så är SE för liten för mig). För en som vill ha en stor mobil så är det säkert tvärt om.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

På tal om att byta samtalsämne ja.
Och nej, det fylls inte upp, för videor synkas inte till iCloud.
Och bildströmmen räknas inte in i dina GB i iCloud heller, så vad var nästa frågevändning?

När jag filmade på Malmöfestivalen fylldes iCloud ganska snabbt av videor, enligt Apples hemsida lagras även video på iCloud: http://www.apple.com/icloud/photos/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast en OnePlus 2 är inte mer prisvärd än en iPhone SE, då de dels förlorar slla köpta appar och får köpa om dessa (om de ens finns) och dels förlorar alla tillbehör de har.

What? Allt du köper i Play store är bundet till ditt google konto och kan laddas ner och användas på din nästa telefon. Och alla tillbehör utom skalet går att använda vidare med senare telefoner som inte envisas med egen laddningskabel.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Det beror ju på hur många appar och tillbehör man har. Jag som har få tillbehör och inte köpt så många appar kan rätt lätt byta mellan IOS och android utan att behöva göra några större omköp. Jag har förvisso en android smart watch. Men vad jag sett så fungerar fortfarande basic funktioner som notifieringar på IOS, och ärligt talat så använder jag den ändå bara som en schysst klocka fast jag får notifieringar.

Men sen kan jag verkligen inte hålla med om att Oneplus 2 är mer prisvärd för alla som den du citerar sa. Det beror ju på vad man vill ha. För mig är Oneplus 2 på tok för stor för att kunna användas. Så jag skulle hellre betala 3000kr för typ en Iphone 6s eller en Z5c jämfört med att få en Oneplus 2 gratis då det helt enkelt inte är en mobil jag skulle vilja ha(åt andra hållet så är SE för liten för mig). För en som vill ha en stor mobil så är det säkert tvärt om.

Ja, såklart det beror på det.
Men många samlar på sig sksl, olika ställ/hållare mm, och köper appar, så då ger det ett stort mervärde att behålla samma design så alla skal/tillbehör fungerar.
Men det är ju induviduellt hur mycket tillbehör/appar man har köpt

Skrivet av Calle2003:

När jag filmade på Malmöfestivalen fylldes iCloud ganska snabbt av videor, enligt Apples hemsida lagras även video på iCloud: http://www.apple.com/icloud/photos/

Och det har jag redan sagt att det gör om man kör iCloud Bildbibliotek, men inte vid iCloud Bildström. Och att ha iCloud Bildbibliotek och iCloud Bildström på samtidigt könns rätt meningslöst, då det blir lite "kaka på kaka" backup.

Skrivet av MrTobbe:

What? Allt du köper i Play store är bundet till ditt google konto och kan laddas ner och användas på din nästa telefon. Och alla tillbehör utom skalet går att använda vidare med senare telefoner som inte envisas med egen laddningskabel.

bra att du svarar utan att läsa vad du du svarade på.
Det som det gällde var användare med iPhone 5/5S om de skulle gå på iPhone SE, och där sade en att OnePlus 2 var mer prisvärd.
Vilket jag besvarade, och du sen besvarade mitt med helt fel läst.
Det handlade om att tillbehör/skal appar mm kan tas med vid byte från iPhone 5/5S till iPhone SE, då det dels är samma chassi och dels samma os, vilket gör att det är mer värt att byta från iPhone 5/5S till iPhone SE än till OnePlus 2, där du förlorar allt.

Ändå så säger du att alla tillbehör inkl appar kan tas med från iPhone 5/5S till OnePlus 2? Nej det kan man inte.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Exxovion: 50GB kostar 9kr per månad, det vill jag påstå att alla har råd med. 200GB 29kr/månad för de som behöver mycket.

Alltså ca 118 kr/år för 50GB? Ja, men det är klart överkomligt. Visste faktiskt inte att det var så billigt nu.

Skrivet av PowerNet:

"Låsta" är väl att ta i. Mail/bilder mm ligger ju separat (bilder/videor kan kopieras som från vanligt usb minne/disk till disk), det som tas med i backupen är ju meddelanden, inställningar, appdata, och vid lokal backup mot iTunes så själva apparna.

Vid backup mot iCloud så är det ju endast appdatan (ex inställningar i appar/filer i appar) som backupas, själva apparna finns ju redan på appstore att laddas ner.
Lika så tas det en backup på Bilder, vilket kan vara fätt onödigt om man har bildström på så sköts det ju automatiskt till sina andra enheter.
Så 5G räcker rätt långt, såläbge man inte kör full backup på sina bilder.
Och extra utrymme kostar bara 9kr/mån för 50GB.
Men som sagt, 5GB räcker länge

Bildström är alltså synkronisering mellan Apple-enheter? Nej, det är inte vad jag vill använda. Jag vill göra som med min Android idag. Ansluter den till laddaren och USB-hårddisken, eller via Wi-Fi till en NAS så görs en backup automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har personligen väntat sedan 5S tiden på att kunna byta telefon. Jag är inte intresserad av springa runt med en överdimensionerad telefon.

Fast jag tycker ändå steget ner till 4 från 4.7 är för lite för att motivera en helt ny modell faktiskt.
Tror ju inte Apple skulle tappa iPhone användare om de fasar bort 4 tums modellen, men det finns uppenbarligen en efterfrågan.

Själv är jag helnöjd med min 6 Plus, jag som aldrig skulle skaffa en iPhone men när de kom med den större modellen så slog jag till.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Alltså ca 118 kr/år för 50GB? Ja, men det är klart överkomligt. Visste faktiskt inte att det var så billigt nu.

Bildström är alltså synkronisering mellan Apple-enheter? Nej, det är inte vad jag vill använda. Jag vill göra som med min Android idag. Ansluter den till laddaren och USB-hårddisken, eller via Wi-Fi till en NAS så görs en backup automatiskt.

Nej. Bildström är synkronisering mellan ex iOS enheter, OS X, och Windows, tar du en bild på din iPhone som ex så duker den upp på säg både din iPad, din Windowsmaskin osv
Så ja, dina bilder synkas automatiskt till dina enheter, backup tar du sntingen via WiFi till din dator (med iTunes) eller via iCloud, även där via WiFi.

Skrivet av shelter:

Fast jag tycker ändå steget ner till 4 från 4.7 är för lite för att motivera en helt ny modell faktiskt.
Tror ju inte Apple skulle tappa iPhone användare om de fasar bort 4 tums modellen, men det finns uppenbarligen en efterfrågan.

Själv är jag helnöjd med min 6 Plus, jag som aldrig skulle skaffa en iPhone men när de kom med den större modellen så slog jag till.

De skulle nog tappa en del användare, då de som sagt sålde 30 miljoner + 4" enheter förra året, trots att ex iPhone 5S och iPhone 5C kom 2013, dvs ca 2 år tidigare iljet gör att det finns en rätt stor marknad för 4" enheter ännu.

Kan tänka mig att ex företag, kommuner, statliga myndigheter egc som köper in iPhones hellre väljer 4" till lägre pris än köper senaste modellerna för 8k, vilket i snitt fer en besparing på ca 3k/användare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Exxovion: 50GB kostar 9kr per månad, det vill jag påstå att alla har råd med. 200GB 29kr/månad för de som behöver mycket.

Varför betala när man kan få obegränsat utrymme med acceptabel kvalitet gratis = Google Foto.
iCloud har dessutom blivit hackat, det har inte Google Foto vad jag vet.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Varför betala när man kan få obegränsat utrymme med acceptabel kvalitet gratis = Google Foto.
iCloud har dessutom blivit hackat, det har inte Google Foto vad jag vet.

Eh va?

Vet du något vi inte vet?
Nej, iCloud har inte blivit hackat alls.

Om du tänker på händelsen där "kändisars" foton kom på villovägar så hade kändisarna själva slarvat med sina användaruppgifter, inte att iCloud hackades.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||