Permalänk
Medlem

Asus Router TX Power Adjustment?

Hej,

Det är så att jag har en ASUS RT-AC51u router och undrar lite vad jag ska ställa in på TX power? Laddade ner en custom FW pga att det trådlösa nätverket var lite ostabilt till just min dator med standard settings så just nu har jag kört med TX Power i max (100) och det har fungerat allderes utmärkt.

FIRMWARE: Padavan

När jag laddar ner i 11 mbit/s så går routerns cpu i 50 - 55% när jag kör med 100 i TX power men jag antar att det inte är någon fara?

Tänkte att jag gör ett eget guest wifi nätverk för endast mig till min dator och kör 100 i TX power på den och att jag sedan sänker för vanliga 2.4/5GHz wifi nätet. Vad är standard TX power?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Att öka TX är ungefär som att öka volymen på telefonen när du försöker höra någon bakom ett brus. Den bästa nivån är den lägsta nivån du kan ha utan att du upplever kvalitetsproblem typ packetloss

Permalänk
Medlem
Skrivet av albieh:

Att öka TX är ungefär som att öka volymen på telefonen när du försöker höra någon bakom ett brus. Den bästa nivån är den lägsta nivån du kan ha utan att du upplever kvalitetsproblem typ packetloss

https://gyazo.com/22ccf276a363608d614e0c6eb203e7aa

helt säker? Så vad ska jag ställa in på då?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

TX innebär transmit, i detta fall TX power alltså transmit power. Det mäts i mW. Det du har är procent av vad din router kan sända ut. Vad den ska stå i vet jag inte, det beror på router och din omgivning. Du får prova dig fram till det optimala, men börja i botten

Vad är standardinställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albieh:

TX innebär transmit, i detta fall TX power alltså transmit power. Det mäts i mW. Det du har är procent av vad din router kan sända ut. Vad den ska stå i vet jag inte, det beror på router och din omgivning. Du får prova dig fram till det optimala, men börja i botten

Vad är standardinställningen?

vet faktiskt inte vad som är standard :/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

BUMP

Letar fortfarande svar på vad jag ska ställa in min TX Power adjustment på?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Bump. Äger en RT-N66U och är intresserad av att gå över Asus "100"% TX power adjustment gräns (200mW) till 200-500mW då routern är kapabel till den transmit power.

Den är docks strypt till 200mW eftersom Sverige har regler som säger att det är max tillåtna styrkan man får använda privat.

Jag bor dock på landet och "skadar/stör" ingen annan än mig själv så jag kan med gott samvete öka transmit power tycker jag.

https://w.wol.ph/2015/08/28/maximum-wifi-transmission-power-c...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks