eGPU till Acer Aspire v3-571g, hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

eGPU till Acer Aspire v3-571g, hur ska man göra?

Hej!

Jag vet inte om det finns något specifikt ställe för eGPU på Sweclockers. Om det finns ber jag om ursäkt och ber sammtidigt om förflyttning.

Jag är riktigt sugen på en eGPU till min laptop och behöver lite hjälp med svar på frågor.

Det jag har idag är:

Acer Aspire v3-571g-7363161
S/N NXM7EED0023041284B3400
intel i7-3632QM @2.2 ghz
Intel HM77 Express Chipset
Nvidia Gforce 730m
16gb RAM DDR3
BIOS-läge: UEFI

Det enda spel jag spelar är CS:GO, men det skulle jag vilja ha så bra som möjligt och mitt 730m fungerar inte särskillt bra till detta.
Jag gör också en del CAD på datorn men det fungerar fint så det är inte därför jag behöver uppgradera.

Förutom GPU tycker jag datorn är kanon och det är därför jag inte vill köpa en helt ny. Att det är potentiellt billigare att köra med eGPU är ju också självklart ett skäl.

Det ja har letat fram efter lite egen research är att man kan koppla loss wifi-kortet och ansluta adaptern där, vad tror ni om detta? Då jag säkert kommer vilja ha WIFI även i framtiden kommer jag att behöva ansluta det från något annat håll, till exempel via USB. Förlorar man mycket kapacitet då?

WIFIkortet är idag anslutet via en PCI express (eller ePCI eller hur man säger). Om man ansluter en eGPU genom detta, förlorar man mycket kapacitet genom bandbredden? Vet någon om jag har PCI express 2.0 eller 3.0? Hur kollar jag detta? Är det viktigt?

Jag fuderar på ett Nvidia Gforce 960, vad tror ni om det? Kommer jag att kunna utnyttja kortet fullt ut eller är det "overkill"?

Någon som har några ideer på vilken eGPU-adapter jag ska köpa?

Jag har skruvat isär datorn några gånger för att göra rent den så jag känner mig ok med detta.
Tror ni man kan koppla in eGPU där dGPU sitter idag? Alltså 730m.

Är det värt att göra det här eller ska jag köpa en ny dator?

Är det något annat jag ska göra på datorn när jag ändå är igång?

Jag har skrivit en väldigt liknande tråd på techinferno för några dagar sedan utan att fått något svar så nu lägger jag alla mina förhoppningar till Sweclockers!

Tacksam för svar!

Martin

Permalänk
Vive la liberté!

Börja harva runt mer i Techinfernos forum osv. Det tar tid men större delen av frågorna är sådana du kommer kunna besvara själv efter att ha läst på. För att riva av kortfattat

Det ja har letat fram efter lite egen research är att man kan koppla loss wifi-kortet och ansluta adaptern där, vad tror ni om detta?
Du kommer i princip få en stationär dator då det är otroligt osmidigt att koppla in och koppla ur sig till mPCIe-porten visavi ExpressCard eller Thunderbolt.

Då jag säkert kommer vilja ha WIFI även i framtiden kommer jag att behöva ansluta det från något annat håll, till exempel via USB. Förlorar man mycket kapacitet då?
Antagligen obetydligt men du tappar ja. Beror mer på hur bra chip+drivrutinkombo snarare än själva USB-anslutningen.

WIFIkortet är idag anslutet via en PCI express (eller ePCI eller hur man säger). Om man ansluter en eGPU genom detta, förlorar man mycket kapacitet genom bandbredden?
Tappar drygt 20%FPS eller så. Techpowerup har mer specifika siffror från test.

Vet någon om jag har PCI express 2.0 eller 3.0?
Troligtvis 2.0.
Hur kollar jag detta?
Kolla med HWInfo.
Är det viktigt?
Ja, det ger en uppskattning om hur mycket du kommer tappa i prestanda. Dock mer viktigt att veta om det är 1.0 eller 2.0. Techpowerup har mer specifika siffror.

Jag fuderar på ett Nvidia Gforce 960, vad tror ni om det?
Kolla så att det funkar med minnesallokering och så. Tyvärr ett grävarbete på techinferno.
Kommer jag att kunna utnyttja kortet fullt ut eller är det "overkill"?
Du kommer inte kunna utnyttja fullt ut. Men det kommer vara bättre än det inbyggda.
Någon som har några ideer på vilken eGPU-adapter jag ska köpa?
En från mPCIe till PCIe, specifika köpråd får du kolla upp på techinferno.

Tror ni man kan koppla in eGPU där dGPU sitter idag?
Nej
Är det värt att göra det här eller ska jag köpa en ny dator?
Kan bara du svara på, personligen skulle jag bytt dator till någon med ExpressCard alt Thunderbolt. Mycket smidigare att köra eGPU så.

Är det något annat jag ska göra på datorn när jag ändå är igång?
Beror på vad du vill uppnå.