Guldpläterad dvi-sladd eller inte? (Lightboost)

Permalänk

Guldpläterad dvi-sladd eller inte? (Lightboost)

Tjenixen!

Skaffade mig en ASUS VG248QE igår och fick med en dvi-sladd, visst den funkar som den ska men när jag testade lightboost på skärmen så märkte jag ingen skillnad alls, en polare sa att jag måste ha en bättre dvi-sladd för att kunna köra det men stämmer det verkligen?
Alltså måste jag ha guldpläterad dvi-sladd för att det ska funka?
Vad är skillnaden mellan guldpläterad och vanlig dvi?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Guldplätering är ett billigt trick för att lösa ett "svårt" problem, nämligen oxidering av kontaktytor.
Guldplätering är inte det samma som bra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof:

Precis, det enda guldpläteringen är bra för är att förhindra oxidering av kontaktytor. DVI-signalen är digital så guldpläteringen gör absolut noll för signalöverföringen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

har ingen aning om vad lightboost är men generellt så är guldplätring ett säljknep som sitter kvar sen det var analoga signalr... det är 1or och 0or nu för tiden, antignen kommer de fram eller så kommer de inte fram (och då skulle du se artifakter etc).

Det är möjligt att skärmen inte kan visa lightboost via dvi.. kanske krävs HDMI eller displayport. Det finns dock äldra och nyare verrsioner av HDMI och displayport som du kanske måste ta hänsyn till

Permalänk
Medlem

Din polare vet inte vad han snackar om. Kabel som kabel. Den enda skillnaden ligger i byggkvalitén, men bilden kommer bli densamma oavsett kabel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Okej tackar så mycket för snabba svar!
Blir att behålla den här sladden då!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Painintheass:

Okej tackar så mycket för snabba svar!
Blir att behålla den här sladden då!:)

Nja, det beror ju lite på vad du har för kabel, det finns ju lite olika DVI kablar.
En singel link är begränsad till 1920x1200 60hz(om jag inte minns fel) så för att få 120hz att fungera kräver nog en dual link DVI kabel, men det har inget med plätering att göra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Bildexpert 📺

Lightboost handlar dessutom om att oscillera belysningen i skärmen. Så att DVI-sladden skulle kunna inverka på detta är som att förvänta sig att en ny lampsladd gör att boken man läser blir mer spännande.

Fast märker man ingen skillnad kan det bero på att man tittar efter fel saker. Eller ännu vanligare: att man inte riktigt har aktiverat funktionen. Lightboost bör sänka ljusstyrkan ganska tydligt och ha stor effekt på eftersläpen. Goto-stället för eftersläp, instruktioner och testbilder är Blurbusters: www.testufo.com