Philips gör 4K UHD-datorskärm på 42,5 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

"En annan nyhet är att den LED-belysta skärmpanelen inte längre är en VA utan en IPS med specifikationerna 60 Hz uppdateringsfrekvens, 5 ms responstid (grått till grått), 300 cd/m2 ljusstyrka, kontrastförhållandet 1 200:1 och betraktningsvinklar på 178 grader. Därtill ska skärmen vara flimmerfri."

"Should have gone to specsavers..."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Var ju väldigt attraktivt pris på skärmen med tanke på storlek, upplösning och paneltyp. Väldigt attraktivt pris!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Förstår mig inte riktigt mig på denna skärm. När datorskärmen går upp mot 42 tum, ips, 60Hz och 4K, kan man inte lika med köpa en högupplöst 42 tums Tv då till hyffsat pris? Eller har jag missat något? Enda skillnaden jag kan se är att datorskärmen har lite fler anslutningar.

Långt ifrån alla tv-apparater som klarar korrekt färgåtergivning 4:4:4 i 60 Hz i 3820x2160, den här lär sannolikt bråka mycket mindre.

Skrivet av MrM3:

Hmm funkar 40"+ rent praktiskt då? Antar det måste sitta på väggen då, lite svårt för mig i dagsläget så som jag möblerat. Har ett skrivbord med djup på 80 cm, tror ni det skulle räcka med avståndet till skärmen då?

Har 40-tummaren på ett 90 cm djupt skrivbord utan att uppleva några problem om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Har inte LG IPS-paneler i sina tv-apparater? Kanske fungerar lika bra till ännu lägre pris? HDMI 2.0 har väl ändå börjat bli standard på tv-apparater sålänge de är mindre än ett år gamla.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

lagt en order redan på komplett ska bli kul:D har 40 tummaren och lyckats clocka den up till 90 hz utan problem hoppas denna funkar att komma upp till samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

lagt en order redan på komplett ska bli kul:D har 40 tummaren och lyckats clocka den up till 90 hz utan problem hoppas denna funkar att komma upp till samma

Finns det någon stor fördel med att välja komplett över Dustin? Dustin tar ju 100kr mindre samt får in dem tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

lagt en order redan på komplett ska bli kul:D har 40 tummaren och lyckats clocka den up till 90 hz utan problem hoppas denna funkar att komma upp till samma

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048299

120hz i 1080p, helt ok att lira CS på faktiskt

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har inte LG IPS-paneler i sina tv-apparater? Kanske fungerar lika bra till ännu lägre pris? HDMI 2.0 har väl ändå börjat bli standard på tv-apparater sålänge de är mindre än ett år gamla.

Nja ibland, men de har oftast hög intput lag och inte chroma 4:4:4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NIRee:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048299

120hz i 1080p, helt ok att lira CS på faktiskt

Hur är det med input lag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

6500:- på Komplett med studentrabatt, väldigt svårt att hålla fingrarna borta från ett köp...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fasen vad gött! Så slipper man radiohoran!

Permalänk
Medlem

@NIRee: Hur blir det 120Hz på den där, det står ju max 60p i specen? Menar du med nån överklockning?

Jag är väl gammal i gamet numera, minns nämligen att jag för typ 15 år sen testade fram att jag ville ha minst 35fps i ett spel för att det skulle kännas okej, idag pratar man om 4 gånger så hög bildfrekvens, behövs det verkligen? Kollar man på film så gillar jag moderna TV-apparater som har någon typ av "motionflow" där en massa extrabilder skapas så 30p ser ut som 60p osv. Gillar inte att kolla på film i 24Hz som många andra gör.

Ang Philips 40" skärmen så fick jag en kort recension av en kompis som fått in ett gäng sådana tills sitt jobb. De var inte speciellt nöjda med den, tycket att den kändes oskarp trots att den är på 40" och att de sitter nära. Känslan var att de ville förstora upp några snäpp för att kunna läsa text bra. Tycker det låter lite konstigt, jag menar 40" ger ju inte så hemskt hög DPI.
Dessutom kändes begränsningar vad gäller betraktningsvinklarna en del. Färger förändrades i kanterna när man satt så nära som man gör vid en dataskräm.
Får hoppas den nya 42,5" skärmen är bättre i och med IPS panel

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

lagt en order redan på komplett ska bli kul:D har 40 tummaren och lyckats clocka den up till 90 hz utan problem hoppas denna funkar att komma upp till samma

Hur gjorde du det??
Sitter med 40" nu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Hur gjorde du det??
Sitter med 40" nu

sök på youtube how to overclock a monitor och sedan följ! en del lyckats bara clocka upp den till 75 hz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

sök på youtube how to overclock a monitor och sedan följ! en del lyckats bara clocka upp den till 75 hz!

85HZ kör jag nu 90 gick ej

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@NIRee: Hur blir det 120Hz på den där, det står ju max 60p i specen? Menar du med nån överklockning?

Jag är väl gammal i gamet numera, minns nämligen att jag för typ 15 år sen testade fram att jag ville ha minst 35fps i ett spel för att det skulle kännas okej, idag pratar man om 4 gånger så hög bildfrekvens, behövs det verkligen? Kollar man på film så gillar jag moderna TV-apparater som har någon typ av "motionflow" där en massa extrabilder skapas så 30p ser ut som 60p osv. Gillar inte att kolla på film i 24Hz som många andra gör.

Ang Philips 40" skärmen så fick jag en kort recension av en kompis som fått in ett gäng sådana tills sitt jobb. De var inte speciellt nöjda med den, tycket att den kändes oskarp trots att den är på 40" och att de sitter nära. Känslan var att de ville förstora upp några snäpp för att kunna läsa text bra. Tycker det låter lite konstigt, jag menar 40" ger ju inte så hemskt hög DPI.
Dessutom kändes begränsningar vad gäller betraktningsvinklarna en del. Färger förändrades i kanterna när man satt så nära som man gör vid en dataskräm.
Får hoppas den nya 42,5" skärmen är bättre i och med IPS panel

Många av oss som börjar bli till åren

Överklockning är nog den korrekta benämningen, dock inget tjaffs, custom upplösing i Nvidias control panel var allt som behövdes.

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem

Om den skärmen skulle stödja 120Hz om det kommer en annan modell från dom eller respektive andra i 40" storlek. Då skulle det verkligen vara en vardagsrums speltv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vill haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Har velat fram och tillbaka på föregångaren i flera månader, kanske blir det denna istället då!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

6500:- på Komplett med studentrabatt, väldigt svårt att hålla fingrarna borta från ett köp...

Mailade precis in för att få studentrabatten aktiverad, hoppas dom är snabba för kostar den 6500 så blir det köp för min del.

Permalänk
Medlem

Om inte restskatten blir för stor så åker denna ner i varukorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NIRee:

Många av oss som börjar bli till åren

Överklockning är nog den korrekta benämningen, dock inget tjaffs, custom upplösing i Nvidias control panel var allt som behövdes.

Det lät ju löjligt smidigt haha!
Får se om den här nya Philips skärmen med IPS blir nått nice

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

spela i fönster

Hejsan!
Undrar om någon vet om man kan spela i ett fönster i lägre upplösning. Jag har en I5 2500K och ett R9 280. Så jag kan knappast spela i 4k upplösning men storleken på skärmen verkar ändå intressant. Och Picture in picture vore också smidigt om det funkade?

//Bikerrog

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Hejsan!
Undrar om någon vet om man kan spela i ett fönster i lägre upplösning. Jag har en I5 2500K och ett R9 280. Så jag kan knappast spela i 4k upplösning men storleken på skärmen verkar ändå intressant. Och Picture in picture vore också smidigt om det funkade?

//Bikerrog

Du kan ju spela i full hd men sitta kanske en till två meter från skärmen?

Permalänk
Medlem

Den här vore inte fel, en 30" 2560x1600 skärm har ett ppi på ca 100 och känner ändå att det funkar helt ok. Lagom pris var det med, ska inte behöva kosta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Den här vore inte fel, en 30" 2560x1600 skärm har ett ppi på ca 100 och känner ändå att det funkar helt ok. Lagom pris var det med, ska inte behöva kosta mer.

Exakt , den här har ett ppi på 103.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hmm funkar 40"+ rent praktiskt då? Antar det måste sitta på väggen då, lite svårt för mig i dagsläget så som jag möblerat. Har ett skrivbord med djup på 80 cm, tror ni det skulle räcka med avståndet till skärmen då?

Efter 5 min undrar man hur man någonsin klarade sig utan och hamnar man framför något med en storlek som börjar på 2 så känner man sig genast som en frimärkssamlare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Hejsan!
Undrar om någon vet om man kan spela i ett fönster i lägre upplösning. Jag har en I5 2500K och ett R9 280. Så jag kan knappast spela i 4k upplösning men storleken på skärmen verkar ändå intressant. Och Picture in picture vore också smidigt om det funkade?

//Bikerrog

Varför skulle man inte kunna det? Ja, det går (iaf går det på min 40" variant av denna skärm)