VR i fokus med spelmotorn Cryengine V

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

VR i fokus med spelmotorn Cryengine V

Det är inte bara grafikramverk som uppdateras friskt. Den senaste versionen av spelmotorn Cryengine ska förbättra allt från effekter till utvecklarverktyg och starkt fokus ligger på VR.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

I cryengine 1 var det 64 bit cpu's som var fokus för bättre grafik. ( bs )
I cryengine 2 var det dx10 som stod för bättre grafik. ( eller att ändra ett värde i en cfg fil )
I cryengine 3 var det onödig tesselation på cementblock som stod i fokus.

Även om det är mycket skitsnack och artificiella begränsningar beroende på vad du har för hårdvara hos crytek så blir det ändå ganska mycket ögongodis, blir intressant att se om deras VR satsning är något att ha, eller bara något jippo.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Devildoll: Absolut, det är inte sällan som nya grafiktekniker används som skryt utan att tillföra särskilt mycket, men den som har testat VR-demon Return to Dinosaur Island 2 kan vittna om hur häftig VR-upplevelsen faktiskt kan bli med en spelmotor som är väl lämpad för ändamålet. Det är den första riktiga wow-upplevelsen vi har upplevt på redaktionen, och alla som besökte vår gaming-lounge på Dustin Expo reagerade på samma sätt. Uppdateringar av Cryengine, Unreal Engine, Unity med flera kommer bara göra VR-upplevelsen bättre och bättre ju längre tiden går.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Devildoll:

I cryengine 2 var det dx10 som stod för bättre grafik. ( eller att ändra ett värde i en cfg fil )

Även om det är mycket skitsnack och artificiella begränsningar beroende på vad du har för hårdvara hos crytek så blir det ändå ganska mycket ögongodis, blir intressant att se om deras VR satsning är något att ha, eller bara något jippo.

Låter snarare som du pratar om crysisspelen än spelmotorn cryengine i några av exemplen tycker jag.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av loevet:

@Devildoll: Absolut, det är inte sällan som nya grafiktekniker används som skryt utan att tillföra särskilt mycket, men den som har testat VR-demon Return to Dinosaur Island 2 kan vittna om hur häftig VR-upplevelsen faktiskt kan bli med en spelmotor som är väl lämpad för ändamålet. Det är den första riktiga wow-upplevelsen vi har upplevt på redaktionen, och alla som besökte vår gaming-lounge på Dustin Expo reagerade på samma sätt. Uppdateringar av Cryengine, Unreal Engine, Unity med flera kommer bara göra VR-upplevelsen bättre och bättre ju längre tiden går.

Mjo spelmotorerna kommer troligtvis delas in i två grupper, de som har VR's krav i åtanke, och de som påtänktes innan VR.

Skrivet av Söderbäck:

Låter snarare som du pratar om crysisspelen än spelmotorn cryengine i några av exemplen tycker jag.

Cryteks marknadsföring för spel/spelmotorer är oftast sammanflätad.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Nov 2010

Fel, Cryengine användes först i Far Cry.

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Devildoll:

precis vad jag tänker, av det jag sett av VR så känns texturerna väldigt simpla, frågan e om denna grafikmotor kommer kunna klara vr i tex 32 spelar server med de texturer youtube videon visar? återstår att se!

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@63c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 54c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo Legion y720, Gtx1060, i7 7700hq, 16gb 2133, 250gb ssd, 1tb hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av AtomicPunk:

Fel, Cryengine användes först i Far Cry.

Ett väldigt förbisett spel, grafiken var top notch vid den tiden. Jag älskar det spelet mer än Crysis.
Gameplay var roligare också, far cry kändes lite mer som doom3 korsat med battlefield bad company.

Jag tror att CryTek är väldigt duktiga på att få folk att bygga hype runt nya grejer, mest genom att hålla sig i den tekniska bräschen.
Men de brukar ju ofta släppa produkter som inte blir så långlivade just för att de fokuserar för mycket på vissa grejer (grafik, flashig presentation), och då blir vissa saker halvdana och spelen inte så djupa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Denna tråden/nyheten om Cryengine fick mig att spela om Far Cry med DSR 4x 15% r_hdrrendering 7 samt fast vet inte om alla funktioner är igång ambient oclusion af 16 samt försök till multisampling och supersampling på genomskinliga texturer. Ser ut att fungera.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Hade hoppas på vulkan stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

UE# skippar sina royalites framöver då för att inte tappa för många användare (hoppas).

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.