Firefox äter upp allt mitt ram!

Permalänk
Medlem

Firefox äter upp allt mitt ram!

Har på senare tid märkt att min dator(den i sign) blivit allt långsammare och har kontinuerligt kollat taskmanagern för att se om jag kan se något. Väldigt ofta ser jag att Firefox ligger där och använder ca 1.7-2.5gb ram under normal användning, dvs ca 10 flikar uppe. Jag använder dessutom uBlock, Ghostery, cooke self destruct, KeeFox och NoScript samt har flash avstängt. Startar jag om hela applikationen, och öppnar alla flikar igen, brukar det vara runt 600-700mb ram. Men surfar jag lite, sätter datorn i strömsparläge och kommer väcker den nästa dag, ligger Firefox uppe i 2gb igen.

Någon som vet något man kan göra åt detta? Kan dessvärre inte byta webbläsare då jag är så gott som beroende av Keefox.

Permalänk
Medlem

finns ChromeIPass till Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har på senare tid märkt att min dator(den i sign) blivit allt långsammare och har kontinuerligt kollat taskmanagern för att se om jag kan se något. Väldigt ofta ser jag att Firefox ligger där och använder ca 1.7-2.5gb ram under normal användning, dvs ca 10 flikar uppe. Jag använder dessutom uBlock, Ghostery, cooke self destruct, KeeFox och NoScript samt har flash avstängt. Startar jag om hela applikationen, och öppnar alla flikar igen, brukar det vara runt 600-700mb ram. Men surfar jag lite, sätter datorn i strömsparläge och kommer väcker den nästa dag, ligger Firefox uppe i 2gb igen.

Någon som vet något man kan göra åt detta? Kan dessvärre inte byta webbläsare då jag är så gott som beroende av Keefox.

Mitt firefox tar för närvarande 4.5gb. Räven är hungrig!

Chrome tycker jag är ännu värre så jag kör den stora volymen tabbar i FF. Däremot försöker jag öppna video och annat tungt i chrome flikar för att inte "kladda ner" min öppna FF session, så håller det lite längre. Annars är det väl bara att starta om. 2.5gb på 10 flikar låter brutalt dock.

Permalänk
Medlem

Köp ramminnen eller lev med det. Rätt så enkel lösning!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har på senare tid märkt att min dator(den i sign) blivit allt långsammare och har kontinuerligt kollat taskmanagern för att se om jag kan se något. Väldigt ofta ser jag att Firefox ligger där och använder ca 1.7-2.5gb ram under normal användning, dvs ca 10 flikar uppe. Jag använder dessutom uBlock, Ghostery, cooke self destruct, KeeFox och NoScript samt har flash avstängt.

Om inte Mozilla har ändrat på något, så ligger alla addonner och tuggar en gång extra för varje flik. När det kommer till uBlock, och NoScript, är det än värre, deras kod hamnar ofta på flera ställen på varje sida, i form av rena kopior, och de äter naturligtvis minne varje gång.

Så en del i ditt problem är säkert där. Lösningen är helt enkelt mer RAM minne, eftersom det ju är addins man inte är sugen på att klara sig utan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

finns ChromeIPass till Chrome.

Fast när jag använde Chrome innan drog det mer eller mindre lika mycket.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om inte Mozilla har ändrat på något, så ligger alla addonner och tuggar en gång extra för varje flik. När det kommer till uBlock, och NoScript, är det än värre, deras kod hamnar ofta på flera ställen på varje sida, i form av rena kopior, och de äter naturligtvis minne varje gång.

Så en del i ditt problem är säkert där. Lösningen är helt enkelt mer RAM minne, eftersom det ju är addins man inte är sugen på att klara sig utan.
B!

Kan ju vara detta.

Men är det inte märkligt att 10 flikar på firefox pc tar 2gb och 10 flikar på firefox android app tar kanske 100-200mb? Har samma tillägg på appen.

Känns inte lönt att köpa ram när man ändå ska byta cpu,mobo,ram om kanske 2 år.

Permalänk
Medlem

Med ca 50 flikar och 13 tillägg drar mitt Chrome 4,6GB

Permalänk
Medlem

Använd ublock origin, ublock utvecklas inte längre.

Permalänk
Medlem

Jag har typ samma problem på min dator på senare dagar men tycker det beror mycket på vilka sidor man har uppe. Jag upplever det dock som att jag inte får tillbaka allt minne bara för att jag stänger alla flikar, jag måste starta om hela webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast när jag använde Chrome innan drog det mer eller mindre lika mycket.

Kan ju vara detta.

Men är det inte märkligt att 10 flikar på firefox pc tar 2gb och 10 flikar på firefox android app tar kanske 100-200mb? Har samma tillägg på appen.

Känns inte lönt att köpa ram när man ändå ska byta cpu,mobo,ram om kanske 2 år.

Det brukar väl vara mer komprimerad grafik m.m. i apparna för att det ska dra mindre data och kraft från CPUn.

Några GB tar det när man kör mycket grafik och filmklipp i browsers nuförtiden. Jag slängde in så jag har 16GB i min spel-PC när det var Black Friday i höstas bara för att jag var nära 8GB när jag surfade mycket samtidigt som jag kollade spel och film på de andra två skärmarna.

Jag kör PaleMoon med Adblock Latitude som enda stora addon, så den är lite mer slimmad än Firefox, men det tar ändå en del minne.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Jag har typ samma problem på min dator på senare dagar men tycker det beror mycket på vilka sidor man har uppe. Jag upplever det dock som att jag inte får tillbaka allt minne bara för att jag stänger alla flikar, jag måste starta om hela webbläsaren.

Facebook drar extremt mycket om jag har uppe sidan en längre tid, och då använder jag bara chatten, kollar inte feeden överhuvudtaget. Men det är samma här, det räcker inte att stänga alla flikar och webbläsare, utan man måste tvinga avstängning med task managern för att frigöra minnet.

Permalänk
Rekordmedlem

Webbsidorna i sig tar plats oavsett webbläsare men ibland så kan gamla inställningar ställa till det så man kan prova att skapa en ny profil eller städa bort gamla rester på nått annat sätt, det gör ibland stor skillnad när man bara uppdaterat många vändor i stället för att ha nån ren installation emellan.
Mycket ram och 64 bitversioner av alla prog som har det är annars bra och specifikt i FF kan man ju även välja att bara ladda flikar när de används och inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du totalt? Många applikationer känner av hur mycket som finns tillgängligt, och finns det mycket minne så använder de mer. Finns mindre minne så laddas inte lika mycket data in. Så länge din prestanda inte blir lidande så ska det således bara vara normalt att applikationerna använder det RAM du har.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Adblock av någon form, Ghostery, Flashblock och avaktivera "GPU acceleration".

Njut!

PS: Pale Moon är en Firefox klon som är värt att kika närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Webbsidorna i sig tar plats oavsett webbläsare men ibland så kan gamla inställningar ställa till det så man kan prova att skapa en ny profil eller städa bort gamla rester på nått annat sätt, det gör ibland stor skillnad när man bara uppdaterat många vändor i stället för att ha nån ren installation emellan.
Mycket ram och 64 bitversioner av alla prog som har det är annars bra och specifikt i FF kan man ju även välja att bara ladda flikar när de används och inte alltid.

Kan ju testa en complete reinstall, men har förövrigt redan checkat av alla dem sakerna.

Skrivet av Starric:

Hur mycket RAM har du totalt? Många applikationer känner av hur mycket som finns tillgängligt, och finns det mycket minne så använder de mer. Finns mindre minne så laddas inte lika mycket data in. Så länge din prestanda inte blir lidande så ska det således bara vara normalt att applikationerna använder det RAM du har.

8GB, blir ganska lidande om man har webbläsaren uppe och försöker spela samtidigt.

Skrivet av Clint Eastwood:

Adblock av någon form, Ghostery, Flashblock och avaktivera "GPU acceleration".

Njut!

PS: Pale Moon är en Firefox klon som är värt att kika närmare på.

Har redan dessa tillägg eller motsvarande. Varför skulle en avaktivering av GPU acceleration göra det bättre?

Gillar Pale Moon men det är inte kompbatibelt med KeeFox.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har redan dessa tillägg eller motsvarande. Varför skulle en avaktivering av GPU acceleration göra det bättre?

Varför vet jag inte, men det vart en grym skillnad för mig. En teori kan vara att jag har inbyggd GPU som delar på system minnet.

Permalänk
Medlem

Det låter lite redundant med alla de där tilläggen.

FFA Ghostery tillsammans med ublock origin och noscript.
Teoretiskt kan du ersätta både ghostery och noscript med ublock origin om du aktiverar avancerat läge och blockar skripten. Sedan kan du använda firefox egna "click-to-play" istället för flashblock, om nu inte ublock redan har blockat detta.
Cookie self-destruct är bra som komplement dock.

Permalänk
Medlem

Bara för att något drar mycket minne betyder väl inte det i sin tur gör datorn seg? Vad är det som är segt? Tar FF mycket CPU, lastar det diskarna mycket... det är något du borde veta innan du börjar leta åtgärder. Det kan ju vara antivirus, minneshanteringen osv och inte FF som är problemet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Att ett program använder (mycket) RAM är inte en nackdel förrän minnet behöver användas till annat, såvida det inte handlar om minnesläckor förstås, men det verkar det inte handla om i det här fallet. Att datorn använder större mängd av minnet gör i sig inte att datorn blir långsammare (såvida den inte börjar swappa till disk vill säga), om något så är det tvärt om.
Indirekt kan ökad minnesanvändning indikera större belastning i allmänhet (fler program som körs, d.v.s. mer CPU-tid används och sannolikt än fler I/O-operationer - vilket är en dators största flaskhals - vilket kan leda till ökade latenser), men det är en annan historia.

Så, för att få tillbaka farten i burken, se till att inte behöva swappa till disk (se till att minnesanvändningen understiger systemets resurser, men av 8 GB tillgängligt minne gör det ingen skillnad med 2 GB eller 6 GB användning), se till att inga CPU-krävande applikationer sitter och drar resurser i onödan, och se till att ingen sitter och kör dumheter på din dator utan din vetskap. Att din webbläsare drar 2,5 GB RAM i stället för 700 MB är inte problemet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Att datorn använder större mängd av minnet gör i sig inte att datorn blir långsammare (såvida den inte börjar swappa till disk vill säga), om något så är det tvärt om.

För mina ögon ser det ut som om TS har dubbla intel 520-diskar och därmed borde växling i virituellt minne mot pagefile(arna?) gå mycket mycket snabbt. Avvaktar med spänning vad TS kommer fram till angående vad som arbetar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Uppdatera grafikdrivrutinen, prova stänga av hårdvaruaccelleration och prova inaktivera tilläggen 1 o 1. Kolla även bland insticksmodulerna

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig ha för mycket RAM i sin maskin!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Att ett program använder (mycket) RAM är inte en nackdel förrän minnet behöver användas till annat, såvida ...

TS nämnde att det blir problem när han tex startar ett spel för då tar minnet slut.

Jag sitter i samma sits, chrome tar upp så mycket RAM, så när jag startar ett lir så varnar windows 2 min senare att det är slut. Så jag blev tvungen att installera opera som temp webbläsare för att använda om jag ville surfa medans jag spelar. Har dessutom 4x2GB, så det blir dyrt att utöka till mer då alla slots är upptagna

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

För mina ögon ser det ut som om TS har dubbla intel 520-diskar och därmed borde växling i virituellt minne mot pagefile(arna?) gå mycket mycket snabbt. Avvaktar med spänning vad TS kommer fram till angående vad som arbetar.

Swappen lär gå fort relativt mekaniska diskar, ja, men relativt RAM-minnet är även de snabbaste SSD-diskar extremt långsamma.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har du testat att först inaktivera samtliga add-ons / extensions och plugins för se hur mycket minne firefox allokerar efter en tid utan dessa krimskrams?

Ökas inte minnesanvändningen då, så vet du att det är någon eller några extensions eller plugins som äter minne. Vilket eller vilka de är får du testa dig fram, tips är att du kan börja med att testa en bunt direkt som du känner dig vara säker på inte kan vara boven i dramat och på så vis snabbt bocka av en del och därmed minsta kandidaterna.
Därefter kan du använda dig utav antingen "en och en" metoden där en extension eller plugin aktiveras per testgång eller "halva & halva" metoden där du aktiverar eller avaktiverar hälften per testomgång. D.v.s att du börjar med att ha hälften aktiverat och om resultatet av testomgången är bra aktiverar du hälften av vad som är kvar att testa och upprepar proceduren; eller om resultatet är dåligt så avaktiverar du hälften av den befintliga aktiverade och upprepar proceduren. Du ska då givetvis hålla koll på vilka som var med i lyckade samt misslyckade testomgångar.

lycka till

Permalänk
Medlem

Ladda ner Tab Memory Usage och kolla vad som drar vad.

I mitt firefox (iförsej mac) drar facebook runt 100mb om jag har sidan uppe en hel dag.

Resterande tabbar drar runt 20-100mb var men brukar inte ha så farligt många samtidigt.

Har för mig det inte drog så mycket på windows datorn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Swappen lär gå fort relativt mekaniska diskar, ja, men relativt RAM-minnet är även de snabbaste SSD-diskar extremt långsamma.

Jo, därav att det inte blir toksegt när memory management jobbar... det är inte där skon klämmer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Facebook drar extremt mycket om jag har uppe sidan en längre tid, och då använder jag bara chatten, kollar inte feeden överhuvudtaget. Men det är samma här, det räcker inte att stänga alla flikar och webbläsare, utan man måste tvinga avstängning med task managern för att frigöra minnet.

Har en fråga på detta. Hur vet du att det inte är frigjort?
Bara för att FF inte släpper det, innebär inte att det är upptaget, utan det är allokerat till just FF.

Om du stänger en sida, och öppnar den igen, drar den mer RAM?
För om den gör det, så har du något galet i nån plugin.
Om den drar typ samma så är det pga allt legat cachat och FF har bara öppnat det igen.

Både Chrome och FF gör så, de cachar allt och släpper det bara om det behövs.

Sen måste du skilja på negativ prestanda med mycket RAM användning och positiv användning. Finns ingen som helst nytta med att ha ledigt RAM. Det är lika användbart som en tom plånbok.
Alla webbläsare idag försöker använda mer RAM, mindre CPU resurser och hårdvaru acc allt de kan, just för att få upp prestandan.

Jag har dock hört att FF 32-bit kan bli rätt seg vid typ 2,5-3GB VRAM användning, och därför kan FF 64-bit vara av intresse, då det ska vara mer optimerat för minnesanvändningen. (Notera att den inte kommer bruka mindre, utan den kommer inte tappa prestandan när den får slut på det).

Edit: Har just nu ca 70 flikar öppna i FF, med Adblock (inte igång på vissa), NoScript, Download helper, och nån litet annat. ca 1,5GB används. Så jag gissar på att det är något av dina plugins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jo, därav att det inte blir toksegt när memory management jobbar... det är inte där skon klämmer.

Skon klämmer så fort man börjar swappa. Vips är man inne på magnituder långsammare operationer, och det är inte bara illa utan även onödigt i de flesta fallen för gemene hemanvändare. Som sagt, SSD är magnituder snabbare än mekaniska diskar, men magnituder långsammare än RAM.

Men nej, swapping och thrashing är sannolikt inte problemet för TS i det här fallet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Att ett program använder (mycket) RAM är inte en nackdel förrän minnet behöver användas till annat, såvida det inte handlar om minnesläckor förstås, men det verkar det inte handla om i det här fallet. Att datorn använder större mängd av minnet gör i sig inte att datorn blir långsammare (såvida den inte börjar swappa till disk vill säga), om något så är det tvärt om.
Indirekt kan ökad minnesanvändning indikera större belastning i allmänhet (fler program som körs, d.v.s. mer CPU-tid används och sannolikt än fler I/O-operationer - vilket är en dators största flaskhals - vilket kan leda till ökade latenser), men det är en annan historia.

Så, för att få tillbaka farten i burken, se till att inte behöva swappa till disk (se till att minnesanvändningen understiger systemets resurser, men av 8 GB tillgängligt minne gör det ingen skillnad med 2 GB eller 6 GB användning), se till att inga CPU-krävande applikationer sitter och drar resurser i onödan, och se till att ingen sitter och kör dumheter på din dator utan din vetskap. Att din webbläsare drar 2,5 GB RAM i stället för 700 MB är inte problemet.

Problemet är ju om jag startar ett spel, säg Fallout 4 som tar cirkus 1.8gb ram inte går att spela för att jag vill ha webbläsaren uppe och slippa stänga kanske 20 flikar.

Skrivet av Paddanx:

Har en fråga på detta. Hur vet du att det inte är frigjort?
Bara för att FF inte släpper det, innebär inte att det är upptaget, utan det är allokerat till just FF.

Om du stänger en sida, och öppnar den igen, drar den mer RAM?
För om den gör det, så har du något galet i nån plugin.
Om den drar typ samma så är det pga allt legat cachat och FF har bara öppnat det igen.

Både Chrome och FF gör så, de cachar allt och släpper det bara om det behövs.

Sen måste du skilja på negativ prestanda med mycket RAM användning och positiv användning. Finns ingen som helst nytta med att ha ledigt RAM. Det är lika användbart som en tom plånbok.
Alla webbläsare idag försöker använda mer RAM, mindre CPU resurser och hårdvaru acc allt de kan, just för att få upp prestandan.

Jag har dock hört att FF 32-bit kan bli rätt seg vid typ 2,5-3GB VRAM användning, och därför kan FF 64-bit vara av intresse, då det ska vara mer optimerat för minnesanvändningen. (Notera att den inte kommer bruka mindre, utan den kommer inte tappa prestandan när den får slut på det).

Edit: Har just nu ca 70 flikar öppna i FF, med Adblock (inte igång på vissa), NoScript, Download helper, och nån litet annat. ca 1,5GB används. Så jag gissar på att det är något av dina plugins.

För att applikationen fortfarande är igång efter jag avslutat den(dvs tryck på krysset). Har jag task manager uppe står det att programmet fortfarande körs. Kan säga att allt förövrigt har alla de senaste uppdateringarna och att jag kör 64 bit.

Men jag ska testa avaktivera mina plug in, ett för ett för att se om det gör någon skillnad.

Jag har inget emot att det fyllar upp minnet direkt, det är ju vad man har det till för, men det är irriterande om det fylls upp när jag behöver det till annat.