Permalänk
Medlem

Köpråd 144hz freesync

Dags att kliva ifrån 60hz på jakt efter två stycken nya skärmar som huvudsakligen för gaming och längre sessioner av stirrande på text då jag studerar atm och programmerar en hel del, viktigt är också att skärmarna har VESA-100 fästen då jag inte planerar att ha kvar original-foten.

Skärmar som jag har sneglat lite på är ASUS-syskonen MG278Q och MG279Q, båda verkar vara kapabla skärmar och har sina för- och nackdelar.

Köp av dessa skärmar kommer nog att bli till sommaren då pengarna som kommer in blir lite mer än vad en student lever på under terminerna, så är även tacksam för förslag på kommande skärmar som kan anses vara av intresse.

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoap:

Skärmar som jag har sneglat lite på är ASUS-syskonen MG278Q och MG278Q, båda verkar vara kapabla skärmar och har sina för- och nackdelar.

Tror en av dem har blivit lite felskriven
Var det däremot inte en av dem som enbart hade stöd för Freesync upp till 90Hz? (Kanske var en annan skärm.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag kör på MG278Q, ruskigt nöjd med den!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror en av dem har blivit lite felskriven
Var det däremot inte en av dem som enbart hade stöd för Freesync upp till 90Hz? (Kanske var en annan skärm.)

Såg felskrivningen och rättade till det

MG279Q lirar bara freesync upp till 90hz och man vill ju inte köpa en 144hz skärm där man inte får fullt värde för freesync funktionen... vilket är sjukt tråkigt då det annars verkar vara en så kapabel skärm, så just nu står MG278Q högre på listan

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoap:

Såg felskrivningen och rättade till det

MG279Q lirar bara freesync upp till 90hz och man vill ju inte köpa en 144hz skärm där man inte får fullt värde för freesync funktionen... vilket är sjukt tråkigt då det annars verkar vara en så kapabel skärm, så just nu står MG278Q högre på listan

Det ska tydligen finnas firmware hacks för MG279Q så man kan ändra freesync range till typ 45-144 eller nåt sånt, nu har ju MG278Q en rätt bra VA panel ändå, men är en tydlig skillnad från IPS som 9Q är.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det ska tydligen finnas firmware hacks för MG279Q så man kan ändra freesync range till typ 45-144 eller nåt sånt, nu har ju MG278Q en rätt bra VA panel ändå, men är en tydlig skillnad från IPS som 9Q är.

MG278Q rockar TN Har också en sådan och är grymt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

jag har personlig erfarenhet av båda skärmarna då jag först köpte en mg278q som jag lämnade tillbaka. det är inte en dålig skärm men det märks att det är en tn-panel, åtminstone vid sidan om en pls-panel. var inte helt nöjd med skärmen och valde att lämna tillbaka den. jag köpte en mg279q istället som jag är fantastiskt nöjd med, som mg278q fast med ahva-panel. inga nackdelar egentligen.

jag kör min i 53-144hz istället för 35-90hz. det är väldigt enkelt att göra med ett program som hetter CRU (custom resolution utility). öppnar programmet, ändrar 35-90hz till 53-144hz, kör reset64.exe och så är det klart. vet inte om det varierar vad skärmarna klarar, men 52-144hz fungerar i alla fall inte alls för mig.