Led mig rätt inom träsket av valbara kurser inför ht2016 (grafisk design, formgivning, spel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Led mig rätt inom träsket av valbara kurser inför ht2016 (grafisk design, formgivning, spel)

Hallå mina vänner.

Bakgrund:
Det är meningen att jag skall läsa lite valbara kurser till hösten men behöver hjälp från människor med lite insikt helt enkelt. Hoppas någon här kan hjälpa mig! Skall försöka stolpa upp det här så det blir så lättfattligt som möjligt:D.

1) Jag läser just nu ett program som handlar om PR, marknadsföring och reklam, basically. Under utbildningens gång har jag mer och mer fastnat för grafisk design och formgivning och jag börjar inse att det jag kanske inte vill göra är vad programmet huvudsakligen syftar till, dvs stå och pitcha idéer till reklamkampanjer och arbeta på kommunikationsbyråer. Arbetar jag vidare inom den här branschen vill jag inte stå som ett fån med en idé utan att kunna förverkliga den själv rent grafiskt. Jag vill kunna få idéen, samt designa den. Kan redan göra detta rätt så väl i InDesign, Photoshop osv men förmodar att det finns mer till det. Har haft kurser i visuell kommunikation som gynnat mig.

2) Det finns en möjlighet att jag fortsätter studera efter att jag tagit min kandidatexamen och mina valbara kurser är ett perfekt tillfälle att faktiskt testa på vad jag vill göra. Jag har insett att jag väldigt gärna vill testa ett liv inom spelbranschen. Detta kan ha att göra med renodlad spelutveckling, eller marknadsföring för spelbolagen, där i så fall mitt program kommer ge en väldigt fin bas. Jag menar, än idag får jag rysningar av en riktigt välgjord trailer eller en väldigt fin affisch. Jag arbetar väldigt gärna med något för att människor och antagligen yngre människor, skall kunna få samma upplevelse som jag själv fick när jag var yngre. Det är iallafall vad som kommer göra mitt jobb meningsfullt för mig.

3) Om det skulle gälla spelutveckling är jag inte helt hundra på vad jag egentligen skall benämna arbetsområdet. Spelutveckling, speldesign? Jag vill gärna vara den som designar skit, rent grafiskt, för spelet. Ni hör själva hur det här låter. Killen har fått något i huvudet men vet inte hur han skall förklara det. Jag har via kompisar fått tips om https://www.bth.se/digitala-medier-och-spelteknik/technical-a... , vilket låter som en väldigt fin beskrivning av något jag vill göra.

Frågor:
1) Det var bakgrunden. Så till den egentliga frågan. Vad i helvete bör jag se mig om efter kurser? Jag har sökt grafisk design-kurser, inklusive 3D-modellering och rendering i England, för skojs skull. Jag har sökt en 30hp-kurssammansättning av programmering på distans på Blekinge Tekniska Högskola. Jag har sökt en 15p-kurs i grafisk design på Malmö Högskola. Det här är egentligen vad jag lyckats få fram som skall vara hyfsade kurser att läsa.

2) Det finns också alltså en möjlighet att jag vill läsa spelutveckling/design alltså. Finns det överhuvudtaget lösa kurser inom design/formgivning som kan gynna detta och ge mig en översikt över hur den världen ser ut? Något som ni eldsjälar här vet är bra och givande och som liknar exempelvis det där programmet på BTH?

Det här är väl egentligen de inledande frågorna jag har. Tack så hemskt mycket på förhand!