Vad är era upplevelser med Tizen och vad förväntar ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Vad är era upplevelser med Tizen och vad förväntar ni?

Ja, lite som rubriken, är det någon här som kör tizen och vad tycker ni om OSet?
Vad förväntar ni er?
Själv körde jag Nokia N9 (meego Linux) som jag tyckte väldigt mycket om och har inte egentligen hittat en vettig ersättare sedan dess.
Då det är en utgren (<-heter det så ?) från meego projektet, hoppas jag nu att den med Samsung som driftsättare kan få ett brett utbud av applikationer från skillnad från N9 där utvecklingen dog väldigt snabbt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

Själv känner jag att något så proprietärt som Tizen aldrig kommer att få något större genombrott, nu när Android är så bra och faktiskt gratis att använda.

Tizen är dock väldigt bra i smartklockor då det har mycket lägre overhead än Android Wear, men jag tror att de flesta utvecklare föredrar Android Wear då apparna går att köras på nästintill alla smartklockor och inte bara 1-2 modeller.

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Min Samsung TV har Tizen. Jag gillar det inte. Det laddar mycket och YouTube buggar ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Tizen har inget med MeeGo eller Maemo att göra alls, det är en fortsättning på Samsungs implementation av LiMo. LiMo Foundation bytte namn till Tizen Association. Basen till Tizen är SLP (Samsung Linux Platform), Bada och använder sig väldigt mycket av EFL. Att det skulle vara en fortsättning är en grov missuppfattning och det bygger på att Intel lämnade MeeGo-projektet och formellt gick med i Tizen Association – men det Intel jobbar med formellt idag är Android och Linux Foundation jobbar mest med Linaro osv, alltså kärnan.

MeeGo fortsatte som Mer Project och Sailfish OS (senare Jollas operativsystem, som bygger på Mer).

Tizen i mobiler är nog dött även om Samsung försökt (och även rullat in Bada i det som de då dödat som egen produkt) med mobiler som Samsung Z1 och Z3 i Indien. Samsungs Tizenplattform är udda med EFL som miljö, så ingen utvecklar för det, apparna i Indien är ofta Android-appar som körs på deras Android Compatibility Layer och det finns ingen anledning att utveckla direkt för plattformen. Varken Tizen för TVs eller LGs WebOS för TVs har något med Tizen för mobiler eller gamla Palm/HP WebOS att göra mer än att båda är Linux. SDK för TV och Mobiler har inget med varandra att göra i princip och kör helt annan teknologi.

Qt hittar du bara i BB10 och Sailfish idag som något för (officiell) native-utveckling. Där Sailfish är det enda som är up to date då Blackberry övergett och slutat uppdatera BB10. Tyvärr då BB10 native var en god fortsättning på de som utvecklade i Qt annars. Samsung satsar i praktiken bara på Android och på deras egna Linux på klockor och TV-apparater. Ska du utveckla för mobiler så är det Android (och iOS) du ska utveckla för, och Samsung har inte ändrat något på den fronten utan stödjer ju i allra högsta grad att Android ska vara den stora plattformen. Förväntar mig inte ens att de globalt lanserar en telefon. Rent prismässigt finns det i Indien bättre Androidenheter för samma pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Petterk:

Tizen har inget med MeeGo eller Maemo att göra alls, det är en fortsättning på Samsungs implementation av LiMo. LiMo Foundation bytte namn till Tizen Association. Basen till Tizen är SLP (Samsung Linux Platform), Bada och använder sig väldigt mycket av EFL. Att det skulle vara en fortsättning är en grov missuppfattning och det bygger på att Intel lämnade MeeGo-projektet och formellt gick med i Tizen Association – men det Intel jobbar med formellt idag är Android och Linux Foundation jobbar mest med Linaro osv, alltså kärnan.

MeeGo fortsatte som Mer Project och Sailfish OS (senare Jollas operativsystem, som bygger på Mer).

Tizen i mobiler är nog dött även om Samsung försökt (och även rullat in Bada i det som de då dödat som egen produkt) med mobiler som Samsung Z1 och Z3 i Indien. Samsungs Tizenplattform är udda med EFL som miljö, så ingen utvecklar för det, apparna i Indien är ofta Android-appar som körs på deras Android Compatibility Layer och det finns ingen anledning att utveckla direkt för plattformen. Varken Tizen för TVs eller LGs WebOS för TVs har något med Tizen för mobiler eller gamla Palm/HP WebOS att göra mer än att båda är Linux. SDK för TV och Mobiler har inget med varandra att göra i princip och kör helt annan teknologi.

Qt hittar du bara i BB10 och Sailfish idag som något för (officiell) native-utveckling. Där Sailfish är det enda som är up to date då Blackberry övergett och slutat uppdatera BB10. Tyvärr då BB10 native var en god fortsättning på de som utvecklade i Qt annars. Samsung satsar i praktiken bara på Android och på deras egna Linux på klockor och TV-apparater. Ska du utveckla för mobiler så är det Android (och iOS) du ska utveckla för, och Samsung har inte ändrat något på den fronten utan stödjer ju i allra högsta grad att Android ska vara den stora plattformen. Förväntar mig inte ens att de globalt lanserar en telefon. Rent prismässigt finns det i Indien bättre Androidenheter för samma pris.

Du verkade ha betydligt bättre koll på den där röran än vad jag hade. haha.
Tråkigt att det var buggit och bråkigt att utveckla till. Det är ju oftast applikationerna som ser till att ett OS klarar sig eller inte.
=(