Billiga Xeon E5-2670

Permalänk
Medlem

@tidsoptimist: Vänta in AMD Threadripper?
Det gör iallafall jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kyler just nu mina 2670 med Pure Rock kylare. Varmt nu under sommaren och temperaturen är ganska hög, 40-45 grader i idle på båda två. Funderar på att byta kylarna till Corsair Hydro H80i v2, alternativt H90.

Känns ju som jag kan bli av med lite värme i chassit om jag sätter båda kylarna i toppen på att suga ut luft.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har suttit och velat på att handla från Natex i ett år nu. Verkar dessutom som de höjt priserna på paketen, vill minnas man kunde köpa med 128 gig ram för typ 550 USD tidigare, nu kostar den780$. @bergla vad fick du betala totalt i slutändan?

funderar lite på att köpa detta paket med mobo + cpu samt detta paket med ram. Blir totalt typ 670$ dvs 100$ billigare än allt via Natex.

Försöker även förstå varför 16x4GB är dyrare än 8x8GB på natex (100$ i skillnad för paketen?!), någon som kan förklara? Slutligen är frågan om E5-2670 fortfarande är värt det. Såg någon nämna E5-2680 som finns tillgängliga billigare än vad 2670 är.

Tacksam för svar! @backspace verkar ha koll

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Fick betala runt 600 i slutändan, minns inte exakt.. De har fungerat bra tills nyligen, fått några random reboots det senaste men tror det beror på fel i ESXi men är inte säker.. Får felsöka mer framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Pelegrino: Fick betala runt 600 i slutändan, minns inte exakt.. De har fungerat bra tills nyligen, fått några random reboots det senaste men tror det beror på fel i ESXi men är inte säker.. Får felsöka mer framöver

märkligt att de höjt kostnaden så mycket då....

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande värt att köra på 2670 v1 eller finns det något med bättre pris/prestanda för tillfället? Detta endast för att användas som server där många trådar och överdrivet mycket ram etc är värt.

Priserna för 2670 v1 gick ju förr på ~$30-40, lite skillnad nu.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

@Tommie: Finns nog inget som är bättre pris/prestanda om du behöver mycket RAM och kärnor. Eventuellt så kanske man får kolla på konsumentprylar och AMD...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@Tommie: Jag vet inte om de riktigt var så billiga, jag gav enligt kvittot ca 560:-/st ($69) och detta var före prishöjningen.
Eller såldes de verkligen för det där låga priset som du skriver?
Problemet som jag såg var att hitta moderkort som inte var för dyra, där hade jag också tur när jag fann mitt Tyan-kort för ca 1900:-
Och sen så köpte jag till 128GB ECC RAM ifrån Natex för ca 1300:-
Hårdvaran blir ju inte dålig bara för att nyare hårdvara finns, det är ju fortfarande ett väldigt kompetent system.
Annars finns det ju människor på youtube som brukar sammanfatta om det finns några "bra köp" och forumdelen https://www.reddit.com/r/homelab/ kan vara bra att hålla koll på.

Tråkigt svar ifrån mig, det är upp till dig själv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Är det fortfarande värt att köra på 2670 v1 eller finns det något med bättre pris/prestanda för tillfället? Detta endast för att användas som server där många trådar och överdrivet mycket ram etc är värt.

Priserna för 2670 v1 gick ju förr på ~$30-40, lite skillnad nu.

Jag valde en 2680v2, dom är prisvärda nu. Kör mina 10 cores i 3,5Ghz.

http://www.ebay.com/itm/INTEL-XEON-E5-2680V2-2-80GHZ-10-CORE-...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Tommie: Jag vet inte om de riktigt var så billiga, jag gav enligt kvittot ca 560:-/st ($69) och detta var före prishöjningen.
Eller såldes de verkligen för det där låga priset som du skriver?
Problemet som jag såg var att hitta moderkort som inte var för dyra, där hade jag också tur när jag fann mitt Tyan-kort för ca 1900:-
Och sen så köpte jag till 128GB ECC RAM ifrån Natex för ca 1300:-
Hårdvaran blir ju inte dålig bara för att nyare hårdvara finns, det är ju fortfarande ett väldigt kompetent system.
Annars finns det ju människor på youtube som brukar sammanfatta om det finns några "bra köp" och forumdelen https://www.reddit.com/r/homelab/ kan vara bra att hålla koll på.

Tråkigt svar ifrån mig, det är upp till dig själv.

Ditt "tråkiga" svar var dock vettigt och bra.

Men jo -- ett tag gick dessa alltså att få tag i för ~$30-40 (exkl frakt), men detta var under en månad i princip. Det var inte direkt svårt att bli sugen på köp bara för att.... Sedan gick priset upp till $70-75 för att nu ligga på $120+ av det jag har sett.

Och ja, moderkort + ram + sas-diskar (eller 2x SSD + 4x SAS) gör att priset för prollarna blir ganska lite i jämförelse. Det här beror lite på användningsområde och det var därför jag skrev att det var tänkt till en server som just ska användas till en server (tänk debian + lxc etc) och inte riktigt till ett någon typ av garderobsserver med extrema specs (inget fel på det dock, men användningsområdet styr lite vad för hårdvara man väljer).

128GB ECC för 1300 kr låter väldigt bra, men det billigaste jag kan hitta för 128GB ECC är dock runt 3500 på natex.com och inte 1300? Du måste ha råkat hitta någon typ av erbjudande. På 'fleebay' (Ebay) kommer man dock ned till runt 2500-2700 för 16x8GB ECC DDR3, men går säkert att komma ned mer.

Och nej -- givetvis blir inte hårdvaran sämre bara för att nyare saker finns. Dessa 2670, 2680 etc kommer duga lång tid framöver för en rad olika saker. För min egna del kommer detta främst användas som en primär webbserver och köra Debian + Docker + diverse Containers.

Tack för Reddit-tråden.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

@Tommie: Det tråkiga är ju att priserna på alla "grund"-komponenter har gått upp en hel del.
Jag kopierar följande direkt ur min mail.
RAM inkl frakt från Natex : $168.00

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@Tommie: Finns nog inget som är bättre pris/prestanda om du behöver mycket RAM och kärnor. Eventuellt så kanske man får kolla på konsumentprylar och AMD...

Dual Intel xeon x5650 kanske kan vara något?
Typ en hp DL-380 G6 begagnad server och så köper man till ett par 6-kärniga cpu.
Det ger inte bättre prestanda (kanske är ungefär som en Ryzen 7) men hyfsat pris/prestanda.

Tyckte mig se dl-380 g6 servrar utan cpu minne och hårddisk för under tusenlappen inklusive frakt på ebay.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Det ger absolut väldigt bra pris/prestanda om man vill labba lite.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Köpte ett kit från natex med Intel S2600CP2J, dual e5-2670 SR0KX och 128gb ram. Då ESXi inte hittar moderkortets nätverkskort och jag inte heller hittat dess drivers för att baka in dem i installationen så har jag installet två realtek nätverkskort, RTL8111/8168(minns inte vilket av dem men kör den drivern för dem). Har kört ESXi 6.5 på den i ett halvår nu.

Första 3 månaderna så gick den felfritt, sen har den börjat bugga och resetta av outgrundlig anledning. Är väl en good noob när det kommer till ESXi och virtualisering, har kollat loggarna men inte kunnat tyda vad anledningen till dessa reboots är. Kör ESXi 6.5 hypervisor från USB och den blir korrupt då och då med dessa rebootsen. Hade hoppats att det var något temporärt som skulle ge sig men verkar inte så.

Har ni någon aning hur jag kan lösa detta? Är det kanske bättre att köra nätverkskorten på moderkortet ist för realtek korten?

Fungerar S2600CP2J bra för er med ESXi hypervisor? Kör ni med nätverkskorten på moderkortet eller externa?

Permalänk
Medlem

@bergla: Det var ett tag sen du skrev så du kanske har löst det, men dom inbyggda korten är i allafall Intel I350 Gigabit Network Connection och dom finns ju med i compability listt hos VMware men det är allt jag kan säga då jag gör CentOS 7 med KVM på mina servrar. Där fungerar dock nätverkskorten.

Men anledningen jag ville väcka den här tråden till liv var att jag upptäckte något som kanske fler än jag missade när dom köpte korten från Natex.

Moderkortet S2600CP2J från Natex har IPMI
I mitt fall var det påslaget på en av nätverksportarna. Det fanns inte jätte mycket inne i den här IPMI configurationen men det finns åtminstone möjlighet att starta om maskinen remote om det skulle behövas. Användarnamn/lösenord har jag inte en aning om men kör man linux är det ganska lätt att nollställa uppgifterna man installerar ipmitool.

Permalänk
Medlem

@petabyte: Tack för svaret! Har inte tid att pilla med servern nu så blev att jag installerade Win 2012 R2 datacenter så länge. Fungerar felfritt hittills så jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@bergla: Det var ett tag sen du skrev så du kanske har löst det, men dom inbyggda korten är i allafall Intel I350 Gigabit Network Connection och dom finns ju med i compability listt hos VMware men det är allt jag kan säga då jag gör CentOS 7 med KVM på mina servrar. Där fungerar dock nätverkskorten.

Men anledningen jag ville väcka den här tråden till liv var att jag upptäckte något som kanske fler än jag missade när dom köpte korten från Natex.

Moderkortet S2600CP2J från Natex har IPMI
I mitt fall var det påslaget på en av nätverksportarna. Det fanns inte jätte mycket inne i den här IPMI configurationen men det finns åtminstone möjlighet att starta om maskinen remote om det skulle behövas. Användarnamn/lösenord har jag inte en aning om men kör man linux är det ganska lätt att nollställa uppgifterna man installerar ipmitool.

FYI: användarnamn / lösenord för IMPI / BMC ändrar man i BIOS.

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd om jag får lov

Var hittar man några schyssta moderkort för dessa godbitar nuförtiden? Verkar vara out of stock på natex sedan länge... Tips???

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Återupplivar denna tråd om jag får lov

Var hittar man några schyssta moderkort för dessa godbitar nuförtiden? Verkar vara out of stock på natex sedan länge... Tips???

Är det server moderkort du letar efter så har Supermicro fortfarande C602J chipset kort.
Är det för att leka i en hemdator så fungerar många vanliga X79 S2011 kort fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är det server moderkort du letar efter så har Supermicro fortfarande C602J chipset kort.
Är det för att leka i en hemdator så fungerar många vanliga X79 S2011 kort fint.

Sugen på något som ger så mycket bang for the buck som det går.. så antar dual xeons skulle sitta fint till en kraftig whitebox burk.
Har letat på flera ställen men hittar bara 2011-v3 moderkort som kostar en förmögenhet, dessutom helt nya. Det brukar ju finnas en del refurb till fina priser men lyckas inte hitta

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

nått i stil med det här :http://ggsp.se/hp/1974-hp-proliant-dl360-g6-1xe5520-6gb-p410i-2xpsu.html ger rätt bra pris/prestanda. Men det beror ju lite på vilka förutsättningar och önskemål man har.

G7 eller nyare är lite strömsnålare förståss

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

nått i stil med det här :http://ggsp.se/hp/1974-hp-proliant-dl360-g6-1xe5520-6gb-p410i-2xpsu.html ger rätt bra pris/prestanda. Men det beror ju lite på vilka förutsättningar och önskemål man har.

G7 eller nyare är lite strömsnålare förståss

Säkerligen, men det är inte lga2011.. Försöker hitta något som går att bygga i eget tower chassi för att hålla nere ljudnivån men också öka flexibiliteten med övriga delar.

Dock hade det inte varit fel att hitta en rackserver som går att modda fans etc., om det nu finns en som duger för det?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Säkerligen, men det är inte lga2011.. Försöker hitta något som går att bygga i eget tower chassi för att hålla nere ljudnivån men också öka flexibiliteten med övriga delar.

Dock hade det inte varit fel att hitta en rackserver som går att modda fans etc., om det nu finns en som duger för det?

Håll ett öga på marknaden här på forumet. Fick själv tag på ett nästan komplett system här för en överkomlig summa och vet att det samtidigt låg ute minst ett annat snarlikt system.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus123:

Håll ett öga på marknaden här på forumet. Fick själv tag på ett nästan komplett system här för en överkomlig summa och vet att det samtidigt låg ute minst ett annat snarlikt system.

Låter som en bra idé! Skulle kunna tänka mig något som du har i sig. t.ex.
Hur mycket fick du ge för det?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Låter som en bra idé! Skulle kunna tänka mig något som du har i sig. t.ex.
Hur mycket fick du ge för det?

Gav 4 lök för moderkortet, processorerna inkl be quiet pure rock kylare, nätagget och chassit samt lite hårddiskar.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit i tråden på ett tag men vill ändå komma med ett par tips.
Kolla Aliexpress och Huanan's kort till X79, de ligger under tusenlappen och paket med en Xeon och ECC minne finns också och finns för single och dual cpu. Detta är kanske mer intressant om man inte har ett X79 redan eller får tag i ett bra begagnat.
Tester på dessa var helt klart godkänt även om VRM delen går varm så de lämpar sig inte så bra som t.ex Asus för att överklocka en E5 1650 med.
Jag har inte Huanan men för tester se YouTube - Tech Yes City eller Gear Seekers (från Februari eller Mars).
ECC minne från Aliexpress/Ebay kostar inte mycket. Notera att Postnord säkert har avgifter, detta är jag inte insatt i då jag bor i Norge.

MvH

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Jag har inte varit i tråden på ett tag men vill ändå komma med ett par tips.
Kolla Aliexpress och Huanan's kort till X79, de ligger under tusenlappen och paket med en Xeon och ECC minne finns också och finns för single och dual cpu. Detta är kanske mer intressant om man inte har ett X79 redan eller får tag i ett bra begagnat.
Tester på dessa var helt klart godkänt även om VRM delen går varm så de lämpar sig inte så bra som t.ex Asus för att överklocka en E5 1650 med.
Jag har inte Huanan men för tester se YouTube - Tech Yes City eller Gear Seekers (från Februari eller Mars).
ECC minne från Aliexpress/Ebay kostar inte mycket. Notera att Postnord säkert har avgifter, detta är jag inte insatt i då jag bor i Norge.

MvH

Väldigt intressant tips! Tittat mycket på Huanan's kort. Tyvärr verkar det som om de är mer gaming-workstation inriktade än vad jag förväntar mig av en server-bräda. Saknar de där extra SAS, PCI express och I/O i allmänhet för att vara tillräckligt aktuellt.

Hittade dock flera kinesiska aktörer som sitter på fina Supermicro kort med C606 chipset för kanonpriser.. Dessutom med IPMI. Så kanske blir att luska fram hur man importerar ett sådant. Skulle inte hitta det utan ditt tips, så för all del uppskattat

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@FakeNinja:

Ja de är mer gaming relaterade för t.ex Xeon 1600-serien och overclock på dem.
Den senaste revisionen har mycket förbättrad VRM och det är inga problem att överklocka t.ex E5-1650 till höga nivåer men en fläkt monterad mot VRM ger bättre overclock.

Du kan också kolla Tradera. "GG serverparts" eller något liknande har mycket bra begagnad hårdvara och de är kända för att leverera.
Då får du gärna dela med dig av var du fann Supermicrokorten!

Sen angående SAS så finns ju billiga LSI kort på Fleebay om man kan avvara en PCI-E port etc

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Sugen på något som ger så mycket bang for the buck som det går.. så antar dual xeons skulle sitta fint till en kraftig whitebox burk.
Har letat på flera ställen men hittar bara 2011-v3 moderkort som kostar en förmögenhet, dessutom helt nya. Det brukar ju finnas en del refurb till fina priser men lyckas inte hitta

https://www.ebay.com/itm/Carte-mere-serveur-Supermicro-X9SRI-...

t.ex...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Inom en snart framtid kommer det ut en HP Proliant ML350 Gen8 med en E5-2620 ut på marknaden här på SweC måste bara undersöka vad mer det var i den.

Visa signatur

Jag har dyslexi.