streama musik från egen server till mobil?

Permalänk
Medlem

streama musik från egen server till mobil?

Vad finns det för vettiga alternativ om man vill streama musik från egen server till t ex en mobil eller dator som är utanför egna nätverket?

Filerna är mestadels FLAC och ligger på en Win2012R2-server. För att hålla nere datamängden som streamas så kan jag tänka mig att det kan vara bra att låta serverprogrammet transkoda till mp3 eller liknande.

Permalänk
Medlem

https://plex.tv/

Går även att synca till enheter om du har Plex Pass.

Permalänk
Avstängd

Jag körde Subsonic ett tag och det funkade bra. Kostar $1 i månaden för premium (när jag hade det så var det en engångskostnad på €10 för att få stöd för mobilappar och en url på deras server, vet inte riktigt vad det innebär nu) men jag vet inte om du behöver det, och det finns ett gäng forks av detta projekt där man kan slippa den kostnaden helt.

http://www.subsonic.org/pages/index.jsp
https://en.wikipedia.org/wiki/Subsonic_%28media_server%29

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Plex men har inte testat det riktigt ordentligt än. Är det någon som vet om kostnaden för Plex är per mobil enhet? I mitt fall så är det 2 st ipad och en Iphone som jag vill kunna nyttja.

Jag skall kolla upp subsonic också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det någon som vet om kostnaden för Plex är per mobil enhet? I mitt fall så är det 2 st ipad och en Iphone som jag vill kunna nyttja.

Är det samma applekonto (eller familjekonto) på dem så kostar det inget extra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag har installerat Plex men har inte testat det riktigt ordentligt än. Är det någon som vet om kostnaden för Plex är per mobil enhet? I mitt fall så är det 2 st ipad och en Iphone som jag vill kunna nyttja.

Jag skall kolla upp subsonic också.

I plex pass får du obegränsat med tillgång till Android och iOS apparna, kan synca filer för att lyssna på offline osv - i princip som med Spotify.

Man får såklart mycket mer än så, t ex finns det auto-sync till din server istället för Apple's moln, och en massa andra grejer så som auto-genererade spellistor, tillgång till musikvideos för alla låtar som har det direkt från vivo - om du spelar upp på en TV kan detta vara kul eller på surfplattan via wifi kan detta vara lite bättre än att stirra på en spellista

Men visst, det är 150 euro om man vill ha det resten av livet.
Tycker personligen att det var värt det, hehe, men då använder jag det mycket till film/tv för att få en netflix liknande upplevelse, samt har planer på ett FLAC bibliotek också.

Men ja, annars får du köpa en plex app per apple-konto som brukas!

Lycka till

Permalänk
Medlem

Har kört plex och subsonic men nu föredrar jag google music, det är gratis och synkar dina låtar till google, som du sedan kan streama/cache lokalt på din telefon. Appen för google music är trevlig, du installerar den på din filsever sedan pekar du ut vilka kataloger du har musiken i, sedan skickar den upp denna musiken automatiskt till cloudet så när du lägger in ny musik kommer den upp i cloudet automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kör med Plex gratis-version, fungerar utmärkt, känner inget behov av att byta/uppgradera eftersom jag kommer åt allt mitt innehåll och ingenting behöver tankas upp till molnet(Google är väl bara gratis upp till 15GB, det är ju ingenting)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Plex är riktgit fint, samt man kan ladda in filerna så det går köra dom offline,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Jag har testat Plex ett par dagar nu och det fungerar bra att streama till telefonen och ipaden.