Permalänk
Medlem

Esd armband, ett måste?

Jag ska bygga min pc idag men undrar om jag behöver ett esd armband. Det är söndag idag och måste isåfall vänta tills imorn. Bygger man utan det ska man ju jorda sig i ett element. Ska jag ha sladden i? Hur länge ska jag hålla i elementet isåfall?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Läs igenom denna Artikeln så får du bättre koll på vad ESD är och hu r du skyddar dig
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

(Speciellt del 4 i artikeln)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Läs igenom denna Artikeln så får du bättre koll på vad ESD är och hu r du skyddar dig

Okej tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

(Speciellt del 4 i artikeln)

Går det att ha typ tunna tygvantar t.ex. Skidvantar? Då är jag ju aldrig i direkt kontakt med delarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att du är i kontakt med delarna. Det handlar om att du blir elektriskt uppladdad med statisk elektricitet och har en annan potential än de komponenter du hanterar.
När du då kommer i kontakt så rusar strömmen igenom de mycket tunna ledarna inne i kretsarna och de riskerar att förstöras.

Så du skall inte isolera dig, du skall koppla ihop dig elektriskt med dina komponenter.

Läs på mer hur det fungerar, gör du fel blir det bara värre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HickeHiskelig:

Går det att ha typ tunna tygvantar t.ex. Skidvantar? Då är jag ju aldrig i direkt kontakt med delarna?

Inget tyg. Det lättaste du kan göra om du inte har ESD utrustning är att börja med att sätta in PSUn(Nätaggregatet) i chassit, koppla in det i ett vägguttag och ha switchen bak på PSUn på OFF, detta gör att du blir jordad varje gång du tar i chassit.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har man inte ESD verktyg så fungerar det väl också att ta i chassit (en del i metall) innan man pillar på grejerna i datorn?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Inget tyg. Det lättaste du kan göra om du inte har ESD utrustning är att börja med att sätta in PSUn(Nätaggregatet) i chassit, koppla in det i ett vägguttag och ha switchen bak på PSUn på OFF, detta gör att du blir jordad varje gång du tar i chassit.

Frånsett att jordpotential är irrelevant dock, du har 0V mot jord, du kan fortfarande ha 1500V mot komponenterna.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frankof:

Frånsett att jordpotential är irrelevant dock, du har 0V mot jord, du kan fortfarande ha 1500V mot komponenterna.

Självklart, det skulle jag ha tillagt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

saken med ESD armband är att man ska vara i samma landning som objektet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag kör väl på det då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har man inte ESD verktyg så fungerar det väl också att ta i chassit (en del i metall) innan man pillar på grejerna i datorn?

Hur länge ska jag hålla? Med båda händerna?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Så ska man inte göra då blir det mer statisk urladdning, då har datorn -0 V och du kan ha hög laddning.

Edit: någon va före Det bästa är om man inte har esd-armband är att hålla en hand på chassit när du tar delen du ska stoppa i, då får båda delarna samma laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Självklart, det skulle jag ha tillagt.

Och då är det irrelevant med psu'n ansluten till jordat uttag

Om det bara måste monteras utan armband(eller annat ESD skydd), hantera komponenterna i sina esd påsar så mycket som möjligt.
Om du håller i påsen samtidigt som du håller i chassi sker det en långsam urladdning via påsen, problemet är att det är bökigt att ständigt hålla kontakt med chassi när du monterar, släpper du, finns det en risk för uppladdning som urladdas nästa gång du rör något.

Med det sagt, dom flesta komponenter är hyfsad välkapslade och klarar en del hantering, men har du otur så kan du skada något.
Ett armband är en billig riskreducering.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Och då är det irrelevant med psu'n ansluten till jordat uttag

Om det bara måste monteras utan armband(eller annat ESD skydd), hantera komponenterna i sina esd påsar så mycket som möjligt.
Om du håller i påsen samtidigt som du håller i chassi sker det en långsam urladdning via påsen, problemet är att det är bökigt att ständigt hålla kontakt med chassi när du monterar, släpper du, finns det en risk för uppladdning som urladdas nästa gång du rör något.

Med det sagt, dom flesta komponenter är hyfsad välkapslade och klarar en del hantering, men har du otur så kan du skada något.
Ett armband är en billig riskreducering.

Det är söndag och affärerna är stängda, annars hade jag köpt ett såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Så ska man inte göra då blir det mer statisk urladdning, då har datorn -0 V och du kan ha hög laddning.

Edit: någon va före Det bästa är om man inte har esd-armband är att hålla en hand på chassit när du tar delen du ska stoppa i, då får båda delarna samma laddning.

Då skiter jag i att stoppa i nätagget nu då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kommer röra vid chassit i princip hela tiden när du bygger, tiden handlar om spann kortare än du hinner reagera på.

Så det du behöver göra är röra vid chassit så mycket som möjligt under tiden du bygger. Och undvik kläder av fleece och andra material som tycker om att laddas ordentligt med elektrisitet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Du kommer röra vid chassit i princip hela tiden när du bygger, tiden handlar om spann kortare än du hinner reagera på.

Så det du behöver göra är röra vid chassit så mycket som möjligt under tiden du bygger. Och undvik kläder av fleece och andra material som tycker om att laddas ordentligt med elektrisitet.

Okej så jag börjar väl med cpu och ram på moderkortet, då håller jag alltså min ena hand på chassit hela tiden?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, har du inget esd-skydd finns det alltid en risk att du pajar dina komponenter. Dock med det sagt brukar jag personligen bara se till att jag har kontakt chassit så mycket som möjligt (iaf alltid innan jag pillar på något komponent som är monterat i det), kör på säker yta (trägolv/träbord, inge mattor å skit), och halvt naken

Okej så jag börjar väl med cpu och ram på moderkortet, då håller jag alltså min ena hand på chassit hela tiden?

Alltså det med chassit gäller ju bara för komponenter som redan sitter i det. Se vad frankof skrev högre upp om påse och chassi.

Permalänk
Inaktiv

Och esd skador behöver inte visa sig direkt heller utan kan komma smygandes med diverse blåskärmar mm efter månader/år

Permalänk
Medlem

Du behöver inte hålla en hand på chassit hela tiden. Det är jättesvårt att hålla på med att skruva inuti en dator utan att nudda chassiplåten med någon kroppsdel så det blir ju kontakt automatiskt ändå.

Men om du går iväg en stund så kan det vara en bra idé att nudda chassiplåten innan du fortsätter med skruvandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Du behöver inte hålla en hand på chassit hela tiden. Det är jättesvårt att hålla på med att skruva inuti en dator utan att nudda chassiplåten med någon kroppsdel så det blir ju kontakt automatiskt ändå.

Men om du går iväg en stund så kan det vara en bra idé att nudda chassiplåten innan du fortsätter med skruvandet.

När man ska fälla ner bygeln för cpun, hur mycket ska jag ta i den sitter ju skithårt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får lov att ta i ganska så hårt, ja.

Det brukar knaka om processorn också så att man tror att den går sönder. Så trippelkolla att processorn sitter rätt, blunda med öronen, be till gud och ta i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle-anka:

Du får lov att ta i ganska så hårt, ja.

Det brukar knaka om processorn också så att man tror att den går sönder. Så trippelkolla att processorn sitter rätt, blunda med öronen, be till gud och ta i.

Haha, jag blev med rädd första gången jag byggde ihop en INTEL dator, jag är inte van vid att behöva använda kraft till komponenterna, speciellt när man ska låsa fast CPU'n i sockeln..det kändes fel, men det var rätt.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

jag har byggt datorer sen 1994 och har aldrig använt ESD band (ingen av mina datorer har gått sönder innan jag bytt ut dom heller för den delen).
Jag tar bara i elementet för att jorda mig varje gång jag ska sätta i en del. Sen hanterar man givetvis varje del varsamt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Bor du så långt ifrån civilisationen?
Massor med affärer som var öppna idag där man kan köpa ESD-band t.ex Kjell & Co, Inet, NetOnNet, Webhallen för att nämna några få.
Nu efter 18 är det givetvis kört, men under dagen har det ju funnits alternativ.

Skrivet av nanne:

jag har byggt datorer sen 1994 och har aldrig använt ESD band (ingen av mina datorer har gått sönder innan jag bytt ut dom heller för den delen).
Jag tar bara i elementet för att jorda mig varje gång jag ska sätta i en del. Sen hanterar man givetvis varje del varsamt.

Har byggt datorer under ungefär lika lång tid och har heller aldrig använt ESD-band på egna prylar (varför vet jag inte, billig försäkring) men jag skulle aldrig rekommendera någon annan att göra på det sättet.
Och att ta i ett element gör absolut 0 för att utjämna potentialen mellan dig och komponenterna du hanterar, dvs det är helt meningslöst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Lägg underarmarna på någon form av metall från chassit medan du jobbar, och ta i ESD-påsen som medföljer t.ex. mb och GPU innan du hanterar dem.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Typisk svar från någon som inte förstår potentialskillnad.
Så länge du inte skall bygga en dator i elementet är helt likgiltigt om du har samma potential som elementet.
Det är heller biten med att "hantera varsamt" som fungerar och har räddat dig.

Vet du förresten att kapsylöppnare fungerar som ninja-skrämma?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §2.1/2.2*

Det finns massor trådar om ESD, använd gärna sökfunktionen.
Kan rekommendera Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux, ESD/Statisk Elektricitet och även Jörgens städjes artikel som du kan hitta här

Citat:

§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

Lycka till med bygget!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...