Forumdelen sponsras av

Färgkalibrering av laptop och stationär skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Färgkalibrering av laptop och stationär skärm.

Nu när man snart e på väg att köpa en Ultra Wide 21:9 skärm för +7000kr vill man ju inte sitta o lira på en skärm med skeva färger, känns som en skam att spendera så mycket pengar utan att se till att allt är som det ska.

Så jag tänkte investera i någon sorts färgkalibreringsverktyg, har bara hittat folk på internet som använder dessa men vet inte om det finns andra sätt att göra det korrekt.

Märken som spyder har man kikat på efter kollat på LinusTechTips men dessa kostar ca 1000kr. Finns det något billigare eller annat sätt att kalibrera skärmen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Ska du spela är det mer viktigt att du får bra respons och ser saker tydligt än att färgerna är kalibrerade för foto/film. Du kanske vill att färgerna är bekväma att se på (varmare ljus på kvällen än på dagen) etc. Men visst, vilken skärm är det så ska det nog finnas bra verktyg att kalibrera.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Spyder är det billigaste som finns och mäter inte särskilt noggrant men är bättre än inget, du bör egentligen dubbla budgeten för en kalibrator.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

I Spyder kan fungera när det handlar om att få skärmarna ganska snarlika. Mindre bra ifall man är ute efter mer exakta färgkorrekta nivåer.

Överlag är det svårt att få till då skärmen i bärbar kan vara hur medioker som helst. Programvara och mätare kan mycket väl göra skärmen sämre.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Jag kapar tråden lite granna bara.

Skrivet av Laxpudding:

I Spyder kan fungera när det handlar om att få skärmarna ganska snarlika. Mindre bra ifall man är ute efter mer exakta färgkorrekta nivåer.

Överlag är det svårt att få till då skärmen i bärbar kan vara hur medioker som helst. Programvara och mätare kan mycket väl göra skärmen sämre.

Om man vill kalibrera sin skärm för att få en mer exakt färgkorrekt bild, vilken kalibrator ska man satsa på då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Laxpudding:

Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag kapar tråden lite granna bara.

Om man vill kalibrera sin skärm för att få en mer exakt färgkorrekt bild, vilken kalibrator ska man satsa på då?

Jag tänkte precis ställa samma fråga som AlbertMwugabi ställde till dig Laxpudding, kan tillägga också att mitt användningsområde är att redigera och ladda upp bilder som glad fotoamatör. Ställer inga krav på färgkritiska utskrifter så att säga.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av AlbertMwugabi:

I förlängningen handlar det om att välja såväl lämplig skärm, bättre utrustning, programvaran, arbetsmiljö och även utbildning och kunskap. Dvs, det är inte mätaren i sig själv som ger rätt färger. Allt annat måste stämma också.

Annars är x-rite i1 Display Pro en utmärkt instegsmätare som jag vet är pålitlig och regelbundet använder. Just den hårdvaran finns i andra bundlingar med annan och enklare mjukvara.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Laxpudding:

I förlängningen handlar det om att välja såväl lämplig skärm, bättre utrustning, programvaran, arbetsmiljö och även utbildning och kunskap. Dvs, det är inte mätaren i sig själv som ger rätt färger. Allt annat måste stämma också.

Annars är x-rite i1 Display Pro en utmärkt instegsmätare som jag vet är pålitlig och regelbundet använder. Just den hårdvaran finns i andra bundlingar med annan och enklare mjukvara.

Jag är inte ute efter 100% absolut högsta nivån på färgkorrekthet, men med en "prosumer" kamera plus passande objektiv känner jag att min skärm är den svagaste länken just nu så det jag vill göra äv väl i princip höja min lägsta nivå i kedjan. Har även ögonen på en Eizo ColorEdge skärm när min nuvarande dör.

Tack ska kika in den där.