Intervju hos Willys - Frågor.

Permalänk

Intervju hos Willys - Frågor.

Hej

Jag ska på intervju imorgon hos Willys . Jag ser fram emot det men samtidigt är jag nervös då jag aldrig har haft en riktig intervju förut då alla tidigare jobb jag har haft fick jag av kontakter.

Hur går sån intervju till?. Vad är det bästa svaret till varför jag söker jobbet?.Och när de frågar berätta om dig själv. Ska jag säga vad jag lästa i gymnasiet och vad jag gör på fritiden.

Sedan är det så att jag stammar har gjort det sedan barndomen och det blir mycket värre när jag är nervös. Kommer det att påverka mig negativt?. Ska jag säga att jag stammar?

Jag kan bara jobba 5 månader sen ska jag börja plugga på universitet ska jag säga det eller vänta om de frågar?
Ledsen för de jobbiga frågorna men jag vill verkligen imponera.

Tack på förhand

Permalänk
Administrativ avgift

Enda tipset jag ger behandla intervjuaren som en kompis kompis du träffade på en fest för 1 vecka sedan o träffar igen. Inte nervöst men endå ganska formellt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Utgå från verkligheten, antingen får du jobbet eller så får du inte det. Svara ärligt, men försök ändå tänka lite på vad de efterfrågar, och vad som skulle vara nyttigt för dem att se i en person som de vill anställa.

Andas djupt och lugnt, det är verkligen inget att vara nervös för. Snarare tvärtom, det är ett sätt för dig att dra fram dina bästa egenskaper och känna dig nöjd med dig själv

Permalänk
Skrivet av andra94:

Enda tipset jag ger behandla intervjuaren som en kompis kompis du träffade på en fest för 1 vecka sedan o träffar igen. Inte nervöst men endå ganska formellt

Tack för tipset

Permalänk
Skrivet av Shkipan:

Utgå från verkligheten, antingen får du jobbet eller så får du inte det. Svara ärligt, men försök ändå tänka lite på vad de efterfrågar, och vad som skulle vara nyttigt för dem att se i en person som de vill anställa.

Andas djupt och lugnt, det är verkligen inget att vara nervös för. Snarare tvärtom, det är ett sätt för dig att dra fram dina bästa egenskaper och känna dig nöjd med dig själv

Tack

Permalänk
Medlem

Dom kommer garanterat fråga dig vad du vet om Willys. SÅ ta reda på lite fakta, som när dom grundades och ungefär hur många ansrällda dom har. Då visar du intresse och engagemang.
Samt kanske kolla upp när just den butiken du ska till öppnades

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det är minst lika viktigt hur du för dig och presenterar dig själv som att du svarar "bra" på frågorna. Var ärlig, hövlig och ställ gärna frågor om jobbet. Var positiv och berätta vad du ser fram emot att göra hos Willys.

Ta reda på lite om Willys innan intervjun, vad som gör dem speciella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej

Jag ska på intervju imorgon hos Willys . Jag ser fram emot det men samtidigt är jag nervös då jag aldrig har haft en riktig intervju förut då alla tidigare jobb jag har haft fick jag av kontakter.

Hur går sån intervju till?. Vad är det bästa svaret till varför jag söker jobbet? .Och när de frågar berätta om dig själv. Ska jag säga vad jag lästa i gymnasiet och vad jag gör på fritiden.

Sedan är det så att jag stammar har gjort det sedan barndomen och det blir mycket värre när jag är nervös. Kommer det att påverka mig negativt?. Ska jag säga att jag stammar?

Jag kan bara jobba 5 månader sen ska jag börja plugga på universitet ska jag säga det eller vänta om de frågar?
Ledsen för de jobbiga frågorna men jag vill verkligen imponera.

Tack på förhand

Vet du inte varför du söker jobbet?
Hur som svara ärligt, berätta lite hur du är som person främst vad dina starka sidor är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Var glad och positiv. Det är A och O. Enligt dig är inget för jobbigt eller tråkigt.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Varför ska vi välja just dig?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Klä dig rätt alltså inte kostym direkt men ett par jeans/chinos och en skjorta/tshirt+skjorta ingen slips eller så det är för try hard och defenitivt inte mjukisar och en "cool tröja".

Att du ska börja plugga om 5 månader skulle jag hålla lite på då du inte kan vara helt hundra på det själv (saker kan hända) då kan det vara bra att ha ett jobb. Säg istället att du har planer på att plugga vidare i framtiden (ge inget exakt datum).

Att ta reda på lite fakta om butiken tycker jag var ett väldigt bra tips så kolla upp det lite.

Sedan "berätta lite om dig själv" skulle jag försöka få fram saker som ordningsam, skötsam, social och sånt som butiken har "nytta" av.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Angående stamning så märker de detta inget du behöver säga. Om du däremot ska nämna 3-5 dåliga sidor om dig, så skulle man kunna fundera på att just ta med stamning som en sida, men säga att som det är att det är värre när du är nervös och förklara varför det inte är något problem.

Angående studier om 5 månader så skulle jag gissa på att detta leder till att du inte får jobbet, om det inte är så att du under din studietid kan välja att jobba extra vid behov. En sådan person skulle kunna vara värdefull att ha.
Men en som enbart jobbar 5 månader och aldrig mer tänker sätta sin fot i butiken, i en tid då arbetsmarknaden är överfull av personer som kan utföra jobbet är inte lika sannolikt.

Om de däremot frågar vad dina framtidsplaner är och då blåljuga dem rakt i ansiktet och inte säga sina planer skulle jag inte ha gjort.

Nå lycka till.

Permalänk
Medlem

Du kommer med stor sannolikhet få frågan vad dina starka och svaga sidor. Se till att vända din svaga sida till en fördel; i mitt fall så är jag envis men det innebär att jag inte ger upp (yadayadayada, men det ska vara sanningsenligt!)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Frågor som lär komma upp är,

Vad är din bästa egenskap enligt dig?
Vad är din sämsta?
Vad skulle du vilja förbättra när det gäller din personlighet?
Vad kan du erbjuda oss?
Har du några idéer som skulle förbättra arbetsplatsen, te.x butiken?

Vanliga frågor som definitivt kommer är,

Har du någon kassavana? Om ja, vilket? Vilka butiker?
Känner du till LINE arbete?

Ica Maxi har börjat med LINE egenskaper som oftast finns i industriella arbetsplaster.

Har du truckkort? Erfarenheter inom det? Oftast skrivs detta i CVs så frågan kanske inte kommer upp.

Den vanligaste frågan är väl ändå... Berätta om dig själv.

Jag hade intervju på Ica Maxi för 1-2 år sedan och fick jobbet. Jag låtsades som att det inte var en intervju utan en start på en ny vänskap. T.ex. fick jag frågan,

"Brukar du handla här".

Självklart, det är ju min lokala butik. Och förutom det erbjuder ni massa rabatter och ännu mer ifall man är student, så det är ju bara positivt.

"Trevligt, något du är störst intresserad av i butiken? Avdelning?"

Fisk och kött avdelningen såklart.. Finns det något bättre än en hemlagad Lax med blablabla

Sen blev det bara massa snack om olika maträtter och sånt, så vi hittade något gemensamt

När dem frågade om mina framtidsplaner, så sa jag helt enkelt att jag funderar på att studera, men försöker fortfarande hitta något som fångar mig. Medans jag gör det vill jag helst inte sitta hemma.
Var direkt ingen lögn, utan sanningen.

Håll det simpelt och var dig själv Lycka till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Har du någon kassavana? Om ja, vilket? Vilka butiker?
Känner du till LINE arbete?

Ica Maxi har börjat med LINE egenskaper som oftast finns i industriella arbetsplaster.

Bra råd! En fråga vad är LINE arbete, LINE egenskaper? Jag hittar inget vettigt när jag googlar, men jag antar att det har något med rotering av arbetsstationer att göra. Så att man sitter en viss tid i kassan, en annan tid på lagret, i butiken och plockar upp varor etc.
Detta har funnits inom industrin sin tidernas begynnelse och jag skulle även tro detsamma om matbutiker, då personer som enbart gör en sak lätt drar på sig arbetsskador och blir uttråkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Frågor som lär komma upp är,

Vad är din bästa egenskap enligt dig?
Vad är din sämsta?
Vad skulle du vilja förbättra när det gäller din personlighet?
Vad kan du erbjuda oss?
Har du några idéer som skulle förbättra arbetsplatsen, te.x butiken?

Vanliga frågor som definitivt kommer är,

Har du någon kassavana? Om ja, vilket? Vilka butiker?
Känner du till LINE arbete?

Ica Maxi har börjat med LINE egenskaper som oftast finns i industriella arbetsplaster.

Har du truckkort? Erfarenheter inom det? Oftast skrivs detta i CVs så frågan kanske inte kommer upp.

Den vanligaste frågan är väl ändå... Berätta om dig själv.

Jag hade intervju på Ica Maxi för 1-2 år sedan och fick jobbet. Jag låtsades som att det inte var en intervju utan en start på en ny vänskap. T.ex. fick jag frågan,

"Brukar du handla här".

Självklart, det är ju min lokala butik. Och förutom det erbjuder ni massa rabatter och ännu mer ifall man är student, så det är ju bara positivt.

"Trevligt, något du är störst intresserad av i butiken? Avdelning?"

Fisk och kött avdelningen såklart.. Finns det något bättre än en hemlagad Lax med blablabla

Sen blev det bara massa snack om olika maträtter och sånt, så vi hittade något gemensamt

När dem frågade om mina framtidsplaner, så sa jag helt enkelt att jag funderar på att studera, men försöker fortfarande hitta något som fångar mig. Medans jag gör det vill jag helst inte sitta hemma.
Var direkt ingen lögn, utan sanningen.

Håll det simpelt och var dig själv Lycka till

Tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra råd! En fråga vad är LINE arbete, LINE egenskaper? Jag hittar inget vettigt när jag googlar, men jag antar att det har något med rotering av arbetsstationer att göra. Så att man sitter en viss tid i kassan, en annan tid på lagret, i butiken och plockar upp varor etc.
Detta har funnits inom industrin sin tidernas begynnelse och jag skulle även tro detsamma om matbutiker, då personer som enbart gör en sak lätt drar på sig arbetsskador och blir uttråkade.

Precis,
Du har delvis rätt
Däremot, i alla fall på ICA där jag jobba, så fick inte Kassapersonalen vara ute på golvet. Vi var alla indelade i olika kategorier, tex. Kolonial, färsk, kassa, frukt o grönt osv.

LINE, kommer in när t.ex. rast ansvarige för just den dagen kommer och löser av dig. Du sitter sen 08. Du får rast 10:30 och då 30m sen kommer du tillbaka till just din kassa så han som löste av dig fortsätter med sitt schema o lösa av någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Precis,
Du har delvis rätt
Däremot, i alla fall på ICA där jag jobba, så fick inte Kassapersonalen vara ute på golvet. Vi var alla indelade i olika kategorier, tex. Kolonial, färsk, kassa, frukt o grönt osv.

LINE, kommer in när t.ex. rast ansvarige för just den dagen kommer och löser av dig. Du sitter sen 08. Du får rast 10:30 och då 30m sen kommer du tillbaka till just din kassa så han som löste av dig fortsätter med sitt schema o lösa av någon annan

LINE? Menar du LEAN?
Om du menar LEAN så har du fått det lite om bakfoten.

Angående topic så så uppträd normalt så går allt fint. Man söker "normala" människor till den typen av tjänster.

Permalänk

Säg att du är intresserad av att jobba i förbutik. Det behövs alltid folk där och de har den roligaste arbetsplatsen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Positivitet och rätt inställning till jobbet är det viktigaste, tänk över hur du presenterar dig själv, med att berätta om dig själv, Börja så nära hur ditt liv ser ut idag och gå bakåt, nämn absolut inget om att du skall studera eller ha planer om det, heller inte om andra jobb som är intressanta, de är ute efter att anställa personer som kan arbeta minst 3år, helst längre, fem månader kanske knappt räcker för att du skall nå en arbetsnivå som de vill.

Skulle nog säga att vad du svarar inte har lika bra betydelse över hur du svarar när det gäller butiks jobb eller andra liknande jobb. Positivitet, attityd, inställning spelar störst roll och till viss del vad du har för intressen som du kanske har gemensamt med andra, så du lättare kommer in i en ny grupp med människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

LINE? Menar du LEAN?
Om du menar LEAN så har du fått det lite om bakfoten.

Angående topic så så uppträd normalt så går allt fint. Man söker "normala" människor till den typen av tjänster.

Line eller Lean, sett det stavas på båda sätten i flera arbetsplatser... Bakgrunden är ju iaf desamma..
Och hur har jag fått det om bakfoten? Förklara gärna
Det hör ju till ämnet då Willys använder sig av LINE eller LEAN..

Permalänk
Medlem

Så hur gick det?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Line eller Lean, sett det stavas på båda sätten i flera arbetsplatser... Bakgrunden är ju iaf desamma..
Och hur har jag fått det om bakfoten? Förklara gärna
Det hör ju till ämnet då Willys använder sig av LINE eller LEAN..

Det stavas Lean både på svenska och engelska och är ett välkänt begrepp:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lean_production
På alla arbetsplatser jag har varit på har det pratat om att man ska använda Lean, om vi arbetare lägre ner har tänkt så mycket i de banorna är en annan femma.
Inom handel gäller mer rent sunt förnuft, undvik långa köer vid kassan och arbeta där det behövs, hur detta behovet fördelas vet jag inte. Jag misstänker dock att det inte skiljer sig så mycket från dag till dag, visst innan helger kommer det mer folk, men de borde fördela sig tämligen lika. Även om vissa partiprylar säkert behövs fyllas på oftare, men det är nog typ bara se ett år tillbaka och folket köper typ samma detta år som förra.

Jag är för övrigt också nyfiken på hur det gick, något väldigt vanligt är att man inte får ett direkt svar och kan få vänta någon vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det stavas Lean både på svenska och engelska och är ett välkänt begrepp:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lean_production
På alla arbetsplatser jag har varit på har det pratat om att man ska använda Lean, om vi arbetare lägre ner har tänkt så mycket i de banorna är en annan femma.
Inom handel gäller mer rent sunt förnuft, undvik långa köer vid kassan och arbeta där det behövs, hur detta behovet fördelas vet jag inte. Jag misstänker dock att det inte skiljer sig så mycket från dag till dag, visst innan helger kommer det mer folk, men de borde fördela sig tämligen lika. Även om vissa partiprylar säkert behövs fyllas på oftare, men det är nog typ bara se ett år tillbaka och folket köper typ samma detta år som förra.

Jag är för övrigt också nyfiken på hur det gick, något väldigt vanligt är att man inte får ett direkt svar och kan få vänta någon vecka.

Jag vet det, men har personligen sett Line och Lean användas.. Hur som helst menar jag samma sak.
Det du säger pågår såklart inom handel. Unvik långa köer, och arbeta där det behövs. Men just "Lean" kommer in på många ställen. Att vi är fördelade i olika avdelningar lättar på jobbet, t.ex. så tar kassa personalen hand om varor som ska tillbaka ut till golvet, eller är det också kassa personalen som fyller på påsar. Allt är inom Lean för att som du sa, i andra ord, göra jobbet lättare för en.
Och att byta ut personal för raster och hålla ett smidigt schema med utbyten, jämna raster och inga stress har ju med Lean att göra det med. Jag tog som sagt exempel när jag snackade om just raster, så jag tror inte jag hade så mycket fel angående just hur lean funkar

Jag har sett det stå Line på 2 olika arbetsplaster, om jag inte har fel. Det kan va att båda platserna stavat fel, men vad spelar det för roll när vi menar samma sak här i forumet

Permalänk
Sötast

Lyft fram varför företaget gynnas av att ha dig som anställd, inte varför du gynnas av att få vara anställd.

Företaget söker efter någon som är positiv för dem, inte lika 'viktigt' om det är bra för dig att få jobb eller ej.