Logitech G933 helt dött

Permalänk
Medlem

Logitech G933 helt dött

Hej, jag har nu haft mitt nya Logitech G933 ett par månader, ungefär sedan början av December. Nu idag stod jag nere i köket och lyssnade på min Discord-kanal (Discord är typ TeamSpeak) och helt plötsligt så bara bröts ljudet rakt av. Det är inte helt ovanligt med just mitt par, det var lite "inconsistent" som de säger på engelska, alltså att räckvidden varierade jättemycket. Ibland kunde jag vara långt ifrån utan problem men ibland bröts det vid nästan halva den distansen.

Så vad som hände sen var att.. ljudet kom inte igång i headset igen. Jag har testat på olika datorer, den ena med Logitech Gaming Software och den andra utan. Jag testade också att installera om programmet på den datorn som har det, hjälpte inte. USB-donglen blinkar grönt som den ska göra så den ska funka i alla fall. Headsetet hittas dock inte på sätt och vis.. I Logitech Gaming Software med denna modellen står det att du ska göra något för att väcka upp headsetet (t.ex trycka på en knapp på headsetet eller ändra volymen i Windows etc). Det funkar inte längre nu efter detta hände för en stund sedan, headsetet är helt dött.

Å andra sidan hittar Windows headsetet (jag vet dock inte om det är donglen som gör det, jag misstänker att den är förinställd att identifieras som ett G933(?). Om det är fallet så är headsetet helt dött. Om inte innebär det att det hitta men inte producerar något ljud eller RGB-belysning etc.

Ingenting funkar helt enkelt, förutom en sak; LED-lampan i mikrofonen som indikerar att den är mutad (dämpad) lyser konstant, oavsett om jag stänger av eller sätter på headsetet via switchen, eller om jag drar ut donglen. Lite konstigt.

TL;DR

Headsetet dog helt plötsligt för en stund sedan och ljudet har inte kommit tillbaks sen dess, trots att jag testat på olika datorer, felsökt etc.

Jag testade även 3.5mm sladden man fick med, som har funkat innan, och även det funkar inte längre. Men något som funkade var att koppla in 3.5mm sladden i mobilen, den hittade headsetet. Dock funkar ljudet inte där heller, men det innebär att headsetet har ström, det kan hittas av datorer/mobiler MEN det kommer inget ljud ur dem och jag kan inte aktivera mikrofonen.

Kan headsetet verkligen bara lagt av och blivit till en tegelsten bara sådär? Dålig kvalité Logitech måste jag säga, förväntade mig mer av ett sånt företag.

Permalänk
Medlem

Lämna in lurarna där du köpt dom, eller kontakta Logitech!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekatorur:

Lämna in lurarna där du köpt dom, eller kontakta Logitech!

Jo jag kontaktade Inet och får lämna in dem helt enkelt.. Så jobbigt dock, det är inte första gången ett par Logitech lurar blir defekta. Hade 2 par G930 som båda efter 1-2 år började tappa kontakten hela tiden (det enda tappar kontakten var 4e sekund) och det andra typ var 5-10e minut. Sen ska vi inte prata om mjukvarubuggarna de hade. Hade det funnits andra trådlösa lika billigt hade jag aldrig köpt G930 lurarna. Detta paret var i princip perfekt fram tills detta..

Så nu får man sitta med sitt 5-6 år gamla Razer Megalodon i hopp om att få ett nytt G933 nästa vecka om jag har tur.

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Förlåt skum läste igenom lite

Lyser headsetet?

Har samma headset ibland kan den vara lite svår väckt när den har fått slut på ström
testa även att ta ur batteriet en stund på högra luren.

ibland för att få den att fungera får man knäppa av/på den ett par ggr.
eller dra micen ner å upp.
eller så får du gå in i uppspelningsenheter å inaktivera den å aktivera den.

annars är det bara att lämna in den, finns ju alltid något måndags exemplar av allt

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Cranzle:

Förlåt skum läste igenom lite

Lyser headsetet?

Har samma headset ibland kan den vara lite svår väckt när den har fått slut på ström
testa även att ta ur batteriet en stund på högra luren.

ibland för att få den att fungera får man knäppa av/på den ett par ggr.
eller dra micen ner å upp.
eller så får du gå in i uppspelningsenheter å inaktivera den å aktivera den.

annars är det bara att lämna in den, finns ju alltid något måndags exemplar av allt

Har gjort allt du nämnde förutom att ta ut batteriet, ska jag bara ta ut och sätta in det? Och är det bara att "slita ut" det? För det satt hårt så jag tänkte att det är kanske inte meningen att man ska ta bort det om inte nödvändigt?

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Ska inte sitta hårt
Bara plocka ut det sen finns det en liten kabel där du kopplar loss den från

inte svårare än så.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Cranzle:

Ska inte sitta hårt
Bara plocka ut det sen finns det en liten kabel där du kopplar loss den från

inte svårare än så.

Kan det hjälpa att koppla ut och in då tro? Inget mer?

EDIT: Kan man tänka sig, jag trodde inte de hade kabeln tillgänglig sådär så att man kan koppla ur batteriet om man vill. Och det funkade faktiskt! Jag tänkte att jag kanske kunde låta det få slut på ström och testa igen innan jag skickade in det men detta är 100 gånger snabbare. Tack för tipset, du sparade mig mycket jobb :D! Något värt att nämna är att det hade faktiskt väldigt lågt batteri (fick dock inga varningsljud?) så det kan ha triggat nånting som ledde till detta.

Förhoppningsvis händer detta inte igen men jag vet i alla fall hur jag fixar det nu. Tack igen!

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

ingen fara

Jo batteriet är ju en förbrukningsvara så lär bli dåligt nån gång så ska ju vara lätt tycker man att komma åt det
vilket dom tänkte på denna gång.

På versionen före denna så var man ju tvungen att skruva isär den å sådant..

Jo, den ska ge ifrån en varnings signal 2st tut tut när den börjar få slut på ström
men man kan lätt missa det om man lyssnar på musik å sådant

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

min dog idag kom lite för långt sen gick det inte väcka den längre. micken lyser när man dra ner den. men inget annat antar att det är något med sändningen mellan de två delarna som spökar. . ska lämna in mina i veckan med se vad händer blir väl nya el ett helt annat par. haft mina i knappt 2 månader nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av svinba:

min dog idag kom lite för långt sen gick det inte väcka den längre. micken lyser när man dra ner den. men inget annat antar att det är något med sändningen mellan de två delarna som spökar. . ska lämna in mina i veckan med se vad händer blir väl nya el ett helt annat par. haft mina i knappt 2 månader nu

Prove detta: http://support.logitech.com/en_us/article/Recover-a-non-respo...

Funkade med mina lurar.

Permalänk
Medlem

testade det men inget händer. . testade på sorkens data med men vill inte få kontakt. som det e fel på sändningen på någon del.

Permalänk

lånar tråden lite! har ett par g933 jag med och dom har fastnat i sleepmode. jag har försökte detta:

I was having all the same issues as everyone here and figured out a solution.
Step 1. Unplug the Headset usb from your computer.
Step 2. Unplug the Dongle from your computer.
Step 3. Remove battery from Headset.
Step 4. Plug in Headset through usb to your computer (Battery left out)
Step 5. Force update by going to Command Prompt and typing:
cd C:\Program Files\Logitech Gaming Software\FWUpdate\G933
press enter then type
G933Update_v25.exe /FORCE
press enter and the force update window should appear.
Step 6. Plug in the Dongle to your PC
It should now be reinstalling the update.
Cheers!

men då får jag fram detta: "G933Update_v25.exe' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file." jag har dubbelkollat tretusen gånger och filen ligger där jag försöker force:a. har pratat med logitechs support och dom var helt hjärndöda och hjälpte mig inte alls. jag kan inte returnera dom heller då jag måste betala en svindyrfrakt och vara måste vara oöppnad, så håll er borta från newdator.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig? 100kr via swish till den som löser det här åt mig

Permalänk
Medlem

Har copy-pasteat dina kommandon från Step 5 och det funkar för mig. Kan det vara så att filen är korrupt eller något fel på behörighet?

Permalänk

@ylledjur:

jag är admin på burken så det är inte det som är problemet. jag har installerat om drivrutiner osv och det verkar inte heller fungera :/

Permalänk
Permalänk
Medlem

@hamstersoppa

Sorry, inga fler idéer. Skicka in på garanti? Prova på en polares dator?

Permalänk

@ylledjur:

aah, jag vette fan. newdator svarar ju inte ens...

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering; ironiskt nog så hände detta igen kort efter (någon vecka eller så) och den gången funkade absolut ingenting för att få igång headsetet ens (ingen ström, även med laddare i). Jag lämnade in det och fick ut ett nytt så tydligen var det defekt.

Och återigen (för 4e gången i rad) får jag ett headset som strular. Inte bara gnäller ramen när man böjer den lite utan det börjar även surra i vänstra örat när det har ~5% batteri kvar tills jag sätter i laddare. Jag känner på mig att även detta paret kan dö när som helst.

Min rekommendation: Köp inte Logitech, detta är sista droppen för mig. Jag tänker inte köpa ett headset från dem igen, alla 4 par jag haft (varav 2 modeller) har strular extremt mycket, och jag är definitivt inte ensam om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Liten uppdatering; ironiskt nog så hände detta igen kort efter (någon vecka eller så) och den gången funkade absolut ingenting för att få igång headsetet ens (ingen ström, även med laddare i). Jag lämnade in det och fick ut ett nytt så tydligen var det defekt.

Och återigen (för 4e gången i rad) får jag ett headset som strular. Inte bara gnäller ramen när man böjer den lite utan det börjar även surra i vänstra örat när det har ~5% batteri kvar tills jag sätter i laddare. Jag känner på mig att även detta paret kan dö när som helst.

Min rekommendation: Köp inte Logitech, detta är sista droppen för mig. Jag tänker inte köpa ett headset från dem igen, alla 4 par jag haft (varav 2 modeller) har strular extremt mycket, och jag är definitivt inte ensam om det.

Jag är inne på mitt andra G933. Det första bara tvärdog, precis som du beskriver. Får se hur detta håller sig.

Visa signatur

| Sony Bravia 9 75" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Skrivet av kikoelz:

Jag är inne på mitt andra G933. Det första bara tvärdog, precis som du beskriver. Får se hur detta håller sig.

Jag fick efter en jävla massa gnäll och hot om rättsliga åtgärder lämna tillbaka mitt. Fuck logitech kort och gott, vilak kassa hörlurar det var!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Riktigt besviken med tanke på den feta prislappen måste jag säga, jag vet headsets under tusenlappen som inte knarrar, går sönder och allt annat skit Logitechs modeller får för sig. Och då ska vi inte prata om mängden plast de använde, båda paren knarrar och gnäller jättemycket när jag böjer lite på dem. Det märks speciellt när jag går och dylikt.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Riktigt besviken med tanke på den feta prislappen måste jag säga, jag vet headsets under tusenlappen som inte knarrar, går sönder och allt annat skit Logitechs modeller får för sig. Och då ska vi inte prata om mängden plast de använde, båda paren knarrar och gnäller jättemycket när jag böjer lite på dem. Det märks speciellt när jag går och dylikt.

Ljudmässigt så var jag väl inte missnöjd. men i övrigt så var det skit... Är det någon som har tips på lurar eller kan länka en tipstråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstersoppa:

Ljudmässigt så var jag väl inte missnöjd. men i övrigt så var det skit... Är det någon som har tips på lurar eller kan länka en tipstråd?

Samma här.

Jag har en kompis som rekommenderar Corsair Void men han verkar ha en del problem med anslutningen till dem osv. Verkar ha en del mjukvaru-fel (kanske bara otur dock).

Men jag beställde nyligen ett par ASUS Strix Wireless, köp INTE dessa lurar. De har jättemycket problem med sprakande, surrande, pipande m.m. Och ljudet är hemskt om du inte ändrar det i mjukvaran för headsetet, men även då är det inte särskilt bra. Det låter nästan som om ljudet kommer från en låda/burk. Och de är riktigt obekväma eftersom öronen på dem inte är så djupa, det skaver mycket på mina öron.

Så ja, köp inte ASUS Strix i alla fall, sämsta headset jag någonsin haft! Corsair Void verkar vara en bra billig konkurrent. Annars så vet jag inte.. Kanske Astro A40/A50 men de är väldigt dyra. Jag hittar personligen inte många lovande trådlösa headsets, dåligt med det på marknaden...

Permalänk

@Cranzle: Det vart faktiskt Astro A40 och jag är toknöjd. Det känns som att trådlöst inte riktigt fungerar som det ska oavsett märke.

Permalänk

Logitech G933 blinkar rött

Drog ur batteriet på mitt G933 när det blinka rött sen starta det igen med laddkabeln så funka det (Y).

Permalänk
Medlem

G430

Hänkar på tråden lite jag också efter att jag såg att ni började prata mer allmänt om Logitechlurar. Kan ju säga att jag håller fullständigt med! Hade ett par G430 som efter ca 1 år sprack i fästet för vänstra luren. Visade sig att det bara var plast där som inte gillade när man tog på och av sig headsetet.

Jag själv har gått över till HyperX CloudII nu, riktigt bekväma lurar med bra ljud tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har samma problem!

@Cranzle: Är det bara att koppla ut batteriet från headsetet? Eller ska man göra något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin03:

@Cranzle: Är det bara att koppla ut batteriet från headsetet? Eller ska man göra något mer?

Ja jag bara kopplade ur batteriet och in igen. Dock gick ett det paret sönder ett tag efter detta hände och då funkade inte denna lösningen, eller någon annan.