Permalänk
Medlem

Grafikkortet hindrar optimal airflow?

Hej,

Jag har ända sedan jag var liten 10 åring byggt mina egna datorer. Men det är något jag aldrig blir klok på. Överallt på nätet kan man läsa om hur den perfekta airflowen ska se ut i lådan, men oavsett hur jag gör så är där ett stort fett grafikkort i vägen som slukar all luft från fläkten på framsidan. Hur gör ni för att dela upp luften så processorn får 50%?

Permalänk
Medlem

Har ett större chassi (corsair 750d).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Extern vattenkylning. Då får du ju "färsk" luft till processorn hela tiden och kanske vinner några grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ett "högre" chassi med plats flera fläktar i fronten så att inte allt går till GPUn, eller så kan man ju försöka "styra" luften så att det kommer mer til CPUn.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ett mindre grafikkort, alternativt kör på integrerade grafiken och helt skippa grafikkortet. Jag spelar inte mycket så jag har inte behovet av snabb grafik.

Permalänk
Medlem

"Perfekt airflow" låter fånigt. Så stor skillnad gör det inte.

Permalänk
Medlem

Svaret är Silverstone chassin

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hejsan Skyroar,

Skrivet av Skyroar:

Hej,

Jag har ända sedan jag var liten 10 åring byggt mina egna datorer. Men det är något jag aldrig blir klok på. Överallt på nätet kan man läsa om hur den perfekta airflowen ska se ut i lådan, men oavsett hur jag gör så är där ett stort fett grafikkort i vägen som slukar all luft från fläkten på framsidan. Hur gör ni för att dela upp luften så processorn får 50%?

Jag tror jag förstår hur du menar, men det förutsätter ett luftflöde som går nerifrån och upp.
Då ligger grafikortet ofta mitt i chassit som en stor "kork".

Om du ändrar luftflödet så luften kommer in framifrån och går ut baktill hindrar grafikkortet inte

En annan sak att göra är att se till att man skapar övertryck inuti chassit, på så vis trycks luft ut lite överallt.
Jag gör detta genom att ha flera fläktar i botten av chassi som suger in luft.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Ja jag är ganska glad för spelandet, och tyvärr är grafikkorten snart lika stora som chassit

Permalänk
Medlem

@axelaxel: Du menar att det är bättre att har vattenkylning på grafikkortet så processorn får all luft? Har alltid varit lite skeptisk mot vattenkylning, men jag får väl testa snart.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Har hört att man helst ska skapa ett undertryck för att luften ska igenom chassit så snabbt som möjligt. Men det krävs nog en del forskning omkring det

Permalänk
Medlem

Luftkylda grafikkort blåser väl ofta ut den varma luften ur chassit? Motsvarande mängd luft måste samtidigt komma in någonstans, antingen via en insugsfläkt (om dessa matar in luft med större kraft än alla utsugsfläktar) eller via andra öppningar i chassit. Luften tar aldrig slut, det är alltid samma mängd luft som kommer in som kommer ut. Vill du styra mera luft till toppen av chassit får du antingen suga ur mer luft där med en extra utblåsfläkt eller sätta en fläkt som blåser in luft i den delen. Alternativt öppna upp något hål i chassit som släpper in/ut luften (vissa chassin har öppningar i sidoplåten).

Det lär knappast bli helt lufttätt runt grafikkortet heller så om din inblåsfläkt trycker in mer luft än vad grafikkortet suger ut så lär resten ta sig ut andra vägar, exempelvis förbi grafikkortet upp till CPU. Särskilt om du har en utsugsfläkt där uppe.

Edit: Har man övertryck i chassit blir öppningarna utblåshål. Har man undertryck så blir det luftintag.

Permalänk
Medlem

Vattenkyl din processor, alternativt hela systemet.
Försök hålla positivt tryck i lådan.

Permalänk
Medlem

Enligt LinusTechTips video så verkar det inte som någon perfekt airflow är nödvändigt eller gör någon större skillnad alls men om du har ett mindre chassi kanske det kan få någon inverkan i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_123:

Enligt LinusTechTips video så verkar det inte som någon perfekt airflow är nödvändigt eller gör någon större skillnad alls men om du har ett mindre chassi kanske det kan få någon inverkan i alla fall. https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Har sett den förut, men de mäter ju bara temperatur och säger aldrig någonting om fläkthastigheterna. Jag menar fläktarna kanske går på 20% först och sedan 100% för att orka hålla samma temp.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte vad du menar. har du problem med temperaturen i lådan? Är det något som överhettas? Ett stort grafikkort i mitten är ju faktiskt hur typ alla datorer ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett den förut, men de mäter ju bara temperatur och säger aldrig någonting om fläkthastigheterna. Jag menar fläktarna kanske går på 20% först och sedan 100% för att orka hålla samma temp.

Visst man kanske inte ska lita på för mycket men eftersom att han stresstestar både GPU och CPU borde de ligga på en relativt hög hastighet i alla testerna. Däremot menade jag att även om det kanske finns hinder så är det troligen inte katastrofalt sedan kan du eventuellt behöva ha fläktarna på lite högre rpm än vad som skulle kunna ha åstadkommits med bättre airflow. I vilket fall som helst borde det inte göra så stor skillnad så länge du inte har ett väldigt litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_123:

Visst man kanske inte ska lita på för mycket men eftersom att han stresstestar både GPU och CPU borde de ligga på en relativt hög hastighet i alla testerna. Däremot menade jag att även om det kanske finns hinder så är det troligen inte katastrofalt sedan kan du eventuellt behöva ha fläktarna på lite högre rpm än vad som skulle kunna ha åstadkommits med bättre airflow. I vilket fall som helst borde det inte göra så stor skillnad så länge du inte har ett väldigt litet chassi.

Jag håller med om att hur man bygger antagligen ger en ytterst marginell skillnad på temperatur/ljudnivå. Hur grafikkortet sitter i förhållande till fläktarna tror jag inte gör någon skillnad alls typ. Bara den varma luften åker ut med skaplig fart så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

@Skyroar Vad har du ens för chassi?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

"Perfekt airflow" låter fånigt. Så stor skillnad gör det inte.

Exakt, jag har testat utan insug och med insug...det är ca 1-3c skillnad i idle, under load är det knappt 1c skillnad.

Enligt mig är utsug det viktigaste.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Har sett den förut, men de mäter ju bara temperatur och säger aldrig någonting om fläkthastigheterna. Jag menar fläktarna kanske går på 20% först och sedan 100% för att orka hålla samma temp.

LTT kör "alltid" med fläktarna i samma hastighet för att säkerställa resultaten.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyroar:

@ThomasLidstrom: Har hört att man helst ska skapa ett undertryck för att luften ska igenom chassit så snabbt som möjligt. Men det krävs nog en del forskning omkring det

Anledningen till att man vill ha övertryck i lådan är för att det inte ska sugas in luft i dom hål som inte har filter, för att förhindra att damm dras in i som hålen. Har man inte filter till fläktarna så gör det liten skillnad.
Letar man dessutom efter det "perfekta flödet" så bör man ta bort fläktfilter. Men jag rekommenderar filter och övertryck för vanligt bruk. Kan ju vara kul att testa och så, men det är också ganska kul med dammfri burk.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

T.ex

Permalänk
Medlem

Ett svagt undertryck i lådan är vad du vill ha. Genom att sätta ett bra utsug t.ex. i närheten av processorfläkten så får du all luft att färdas mot utsuget, alltså förbi processorfläkt och förbi grafikkort.

På grund av tryckutjämning färdas luften alltid mot det ställe där trycket är lägre (bland annat därför vindar uppstår osv). Ponera att vi skapar ett övertryck i chassit så kommer luften ta sig det håll den lättast tryckutjämnar, t.ex. springor eller liknande. Ponera då att springorna ligger en bit från processor o grafikkort, tex vid hårddiskarna, då kommer flödet gå mot dessa springor istället för att följa strömlinjen som passerar processor/grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyroar:

@ronnylov: Ja jag är ganska glad för spelandet, och tyvärr är grafikkorten snart lika stora som chassit

R9 Nano är svaret isf.

Gällande luftflöde:
https://www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA
https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ
https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Din processor behöver kylas max 90W.
Ditt grafikkort behöver kylas 2-300W.
Det är bra om grafikkortet får det mesta av kallluften.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Det visste jag inte. Tack!

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: Tack för länkarna!

Permalänk
Medlem

@xervz: Ok... men är det inte risk då att det samlas en massa damm som en annan skrev tidigare?

Permalänk
Medlem

@Olof_123: Har heller aldrig brytt mig om att kablar hindrar airflow för luften hittar sina egna vägar ändå, men det han gjorde i videon är ju helt sjukt !!