Forumdelen sponsras av

Är det värt att skaffa Nvidia 3D Vision 2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Är det värt att skaffa Nvidia 3D Vision 2?

Tja!

Skaffade mig en Asus VG248QE för några dagar sen, men undrar ifall det är värt att skaffa Nvidia 3D vision 2 till den?
Är det någon som har testat det? Är det stor skillnad mellan det och vanlig 3d på bio tex?

https://www.komplett.se/product/652642/datorutrustning/grafik...

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Bortkastade pengar skulle jag säga. Har själv haft Nvidias 3D Vision och 3D TV. Man provar några gånger sen använder man inte grejerna mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@MarkSix: okej tack för snabbt svar! får nog bli en HTC Vive istället då förmodligen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Om du har råd med VR, go for it!
Tyvärr så gissar jag att all support för 3D vision kommer att upphöra då devs satsar på VR istället. Fördelen är att vanlig 3D grafik kommer att funka, men nackdelen är att menyer och skuggor etc, (shaders) kan hamna i fel djup.
Själv har jag 3D Vision och tycker att det vore perfekt (billigt alternativ) för att titta på 3D material. Speciellt med tanke på att om man inte själv kan ändra viewpoint så kan det bli åksjukeframkallande att titta på någon som flackar runt med blicken.

Det stora frågan för framtiden är vilket VR system som kommer att funka med "adult entertainment"

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Tyvärr så är min erfarenhet att lcd paneler är för långsamma för bra 3D. Det fungerar utmärkt på plasma bortsett från att det blir något fel med refresh rate om det är att man kör 24hz och plasman samplar upp till 60 men något knas blir det med musstyrningen. (Bortsett viss input lag).

På LCD får jag alldeles för mycket spökbilder. Nu kanske det gått att fixa om det går att köra stereo3D tillsammans med ulmb men då blir det 50 % ljustapp plus 50 % ljustapp har du ingen 500 cd strålkanon blir det nog en rätt så tråkig bild.

Jag skaffade en 35" Acer Predator Z35 med 2000 Cr i curve. Detta ger en mycket realistisk djupeffekt då tvn i fråga har reellt djup. Känns ärligt talat aldrig fel. Kan förvisso inte riktigt få samma sug i magen som om du kör max på djupet med stereoskopisk 3D men det ger ungefär känslan av att köra 15-20 % djup. Nu tar jag genomsnitt på 24" skärm detta varierar ju lite från applikation till applikation.

Apropå 3D hemma och på bio stora skillnaden är storleken och kvaliten på projektorerna vs billiga datormonitorer. Större bild är ju i regel alltid maffigare men speciellt 3Dn blir effektivare ju större bild du får. Förutom att större paneler i sig ger lite bättre 3D effekt de fyller ut mer av ditt synfält om du har dem nära nog.

Jag har 3D vision kan få köpa mitt kit det är ringa använt då jag blivit mäkta besviken för hur det fungerar med mina LCD monitorer. Så mitt råd är köp inte

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti