Sony "Playstation 4.5" för 4K-upplösning släpps innan Playstation VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

tappat intresset att köpa spel till min 4.0, där jag hade känt att jag inte kunde utnyttja dem fullt ut.

Vad menar du med utnyttja dem fullt ut?

Citat:

jag har varit väldigt inne på att köpa ett PSVR, för att få testa första generationens VR ordentligt, utan att lägga en förmögenhet.

"Utan att lägga en förmögenhet" ja, redan där borde det ju ringa en klocka att det inte är en optimal premium upplevelse som är huvudsyftet, eller hur?

Så du var inne på att köpa PS VR, eftersom den för dig är en billig lösning, men när du fick nys om PS4.5 så har denna lösning helt plötsligt blivit sämre eller? Sorry, men det är svårt att se nån logik i ditt resonemang.

Citat:

Men, om jag i praktiken behöver köpa en ny konsol för att kunna utnyttja det,

Nej det behöver du inte. Lika lite som Oculus Rift ägare behöver köpa ett 980Ti för att utnyttja OR.

Vi vet inte ens med säkerhet att PS4.5 kommer göra nån skillnad för PS VR, även om det känns rimligt.

Citat:

Jo, den kommer kanske fungera på PS4.0, men det är för mycket pengar för en halvdan upplevelse.

Den kommer fungera på PS4.0.
Halvdan? Det är exakt samma "budgetlösning" som den var innan nyheten om PS4.5 dök upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad menar du med utnyttja dem fullt ut?

"Utan att lägga en förmögenhet" ja, redan där borde det ju ringa en klocka att det inte är en optimal premium upplevelse som är huvudsyftet, eller hur?

Så du var inne på att köpa PS VR, eftersom den för dig är en billig lösning, men när du fick nys om PS4.5 så har denna lösning helt plötsligt blivit sämre eller? Sorry, men det är svårt att se nån logik i ditt resonemang.

Nej det behöver du inte. Lika lite som Oculus Rift ägare behöver köpa ett 980Ti för att utnyttja OR.

Vi vet inte ens med säkerhet att PS4.5 kommer göra nån skillnad för PS VR, även om det känns rimligt.

Den kommer fungera på PS4.0.
Halvdan? Det är exakt samma "budgetlösning" som den var innan nyheten om PS4.5 dök upp.

Jag håller inte med om att det skulle vara exakt samma lösning nu som innan nyheten kom. Att skaffa något som fungerar precis så bra som det är möjligt med dagens teknologi är ofta trevligt (nuvarande PS4 + PSVR), speciellt om man har fog för att tro att det kommer förhålla sig så i många år framöver.
Men om det väldigt snart kommer en uppgradering av PS4 som kan nyttjas till att förbättra funktionen för PSVR så kommer troligen tillverkarna lägga mer krut på den starkare lösningen och den tidigare så bra lösningen förlorar i livslängd och relativ funktion, det blir således ett dyrare köp per tidsenhet i bräschen. Lite som folk i tråden redan beskrivit 3DS New vilken trots bakåtkompatibilitet inneburit försämrad spelupplevelse på 3DS.

Med det sagt så håller jag med om att ett köp av PSVR till vanliga PS4 inte behöver vara fel det heller, det kommer ju fungera som det är tänkt till en början och förhoppningsvis är inte PS4K en så dyr uppgradering då man redan har kontroller, kamera och headset.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Från artikelrubriken:

Citat:

Sony "Playstation 4.5" för 4K-upplösning släpps innan Playstation VR

Underrubriken hos WSJ är "Updated console would be announced before virtual-reality headset"

announced != släpps

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Du vinner pris för dagens mest korkade inlägg - och dagen har knappt ens börjat! CRED!

Känner mig hedrad ! Hoppas nu bara att en bråkdel stämmer med vad som står i artikeln, så kanske du kan befodra mig till årets korkade ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad menar du med utnyttja dem fullt ut?

Inte få den fulla spelupplevelsen. Sakna effekter och så vidare. Halva charmen med konsoler är ju hur utvecklarna blir duktigare och duktigare på att utnyttja kraften, och i slutet av generationen ofta kan göra underverk. Hade jag velat ha något uppgraderingsbart och diversifierat så hade jag kört på PC.

Skrivet av ipac:

Så du var inne på att köpa PS VR, eftersom den för dig är en billig lösning, men när du fick nys om PS4.5 så har denna lösning helt plötsligt blivit sämre eller? Sorry, men det är svårt att se nån logik i ditt resonemang.

Jodå, mitt resonemang är logiskt, och antagligen korrekt. Om PS4.0, eller vad man nu vill kalla den, hade varit enda enheten som fungerade tillsammans med PSVR så hade både Sony och speltillverkare varit så illa tvungna att få det till att fungera bra. Man hade fått optimera och kompromissa tills dess man gav en bra upplevelse. Om det finns en PS4K med mer resurser så kommer man rikta in sig på att optimera för den, och med PS4.0 kommer man få leva med kompromisser så som haltande uppdateringsfrekvens och liknande. Jag tror även att det ganska snart kommer spel som stämplas "Only for PS4K" eller liknande.

Skrivet av ipac:

Halvdan? Det är exakt samma "budgetlösning" som den var innan nyheten om PS4.5 dök upp.

Nej, jag tror inte det. Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Men om det väldigt snart kommer en uppgradering av PS4 som kan nyttjas till att förbättra funktionen för PSVR så kommer troligen tillverkarna lägga mer krut på den starkare lösningen och den tidigare så bra lösningen förlorar i livslängd och relativ funktion, det blir således ett dyrare köp per tidsenhet i bräschen. Lite som folk i tråden redan beskrivit 3DS New vilken trots bakåtkompatibilitet inneburit försämrad spelupplevelse på 3DS.

Det är risken om man ger tillverkarna fria händer ja... Men flera källor pekar på att så inte kommer bli fallet.

Så länge inte Sony lättar på kraven för PS VR-spel till PS4.0 ("frame-drops are no-no") så behöver PS4.5 inte göra nån skillnad alls.

Hur det blir i praktiken i framtiden kan man alltid spekulera och sia om men poängen är att idag finns det inga direkta skäl till att med säkerhet säga att PS 4.0 kommer bli drabbad negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Inte få den fulla spelupplevelsen. Sakna effekter och så vidare.

Ijmf med PC så får man inte det nej men det visste du ju från början.
Däremot har du den fulla upplevelsen utifrån vad som är möjligt med PS4.0 hårdvara och det är fullständigt orimligt att kräva mer än så.

Citat:

Halva charmen med konsoler är ju hur utvecklarna blir duktigare och duktigare på att utnyttja kraften, och i slutet av generationen ofta kan göra underverk.

Ja och det gäller ju förstås Playstation 4 med.

Citat:

Om det finns en PS4K med mer resurser så kommer man rikta in sig på att optimera för den,

Förutsatt att utvecklarna ens har möjlighet att optimera för PS4.5. Den infon som kommit ut tyder på att så inte är fallet.

Citat:

och med PS4.0 kommer man få leva med kompromisser så som haltande uppdateringsfrekvens och liknande.

Finns ingen info om att PS4.5 kommer göra att Sony lättar på kraven för PS VR för PS 4.0.

Det resonemang hade alldeles säkert varit korrekt om det rört sig om en ny generation Playstation. Men det är det inte, därför denna kallas 4.5 och inte 5.0.

edit: Playstation 4 generationen har bara precis börjat och eftersom företag sällan hatar pengar så kommer de heller inte glömma bort de potentiellt 40+ miljoner PS4.0 kunder som kommer finnas där ute.

Det kommer säkert "slarvas" hit och dit men det hade det gjorts även om PS4.5 inte hade funnits. Omöjligt att sia om vad som exakt kommer hända men poängen är iaf att det är ganska troligt att synen om att uppkomsten av PS4.5 är ett kvitto på att ursprungliga PS VR-konfigurationen helt plötsligt inte "duger" är en rätt grov över-reaktion.

Citat:

Jag tror även att det ganska snart kommer spel som stämplas "Only for PS4K" eller liknande.

Är helt övertygad om att du har helt fel där.

Dessutom tycker jag den ska heta Playstation 4 Ultra.

Permalänk

Jag gissar på att speccen blir något åt detta håll:
2st "Nya Enheter"
Samtliga komponenter tillverkas nu i 14nm Både Gpu och Cpu

4.5:
Dubble Quad core nu i 2.4Ghz från 1.6, 28nm -> 14 nm
GPU och CPU ram 8 Gib DDR5 upp från 6Gib, samt 4Gib dedicerat åt varje modul.
Byte till R9 270x chip från 7870 med 512 Bus width

Lådan:
50mm Tunnare
Aluminium

"4.1"
Samma komponenter dock 14nm
Nya Låg Db. fläktar pga. svalare drift
Möjlighet att köpa utan Blueray läsare för billigare pris.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Både Gpu och Cpu? PS4 har en Apu, Cpu och Gpu ligger på samma die så det är givet att de är tillverkade med samma process.

PS4.0 har redan 8 GB GDDR5. Delat av CPU och GPU, de kommer garanterat inte gå över till dedikerat minne.

512 bit buss för ett 270x chip är förövrigt ganska ologiskt.

edit: Personligen undrar jag om det inte bara kommer strunta i att uppdatera PS4.0. Kanske är enklare och billigare att bara köra på det de har och tids nog, när 14 nm tillverkningsprocess är fullt mogen (förutsatt att 4.5:an är baserad på det), enbart tillverka PS4.5. Skillnaden i BOM, Bill Of Materials, kanske är tämligen obetydlig?

Permalänk
Medlem

Haha, pratar vi om 4k @ 30 fps eller en konsol för 30k?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@ipac:
Morpheus kommer vara tillgänglig till PS4 med enligt Sony, så vart ligger din logik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ipac:
Morpheus kommer vara tillgänglig till PS4 med enligt Sony, så vart ligger din logik?

Ehm, va? Vad svarar du på?

Permalänk
Medlem

@ipac:
Så vad pratar du om? PS4.5 har extra prestanda som inte kommer användas till något alls? PR om PS4.5 är 4K 4K 4K!. Det är omöjligt för Sony att rendera spelen i 4K i något annat än en slideshow. Så varför skulle det vara så ologiskt att den extra prestandan som varken kommer användas till VR eller vara tillgängligt för utvecklare att driva någon slags uppskalnings-funktion som förbättrar bildkvalitén?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ipac:
Så vad pratar du om? PS4.5 har extra prestanda som inte kommer användas till något alls? PR om PS4.5 är 4K 4K 4K!. Det är omöjligt för Sony att rendera spelen i 4K i något annat än en slideshow. Så varför skulle det vara så ologiskt att den extra prestandan som varken kommer användas till VR eller vara tillgängligt för utvecklare att driva någon slags uppskalnings-funktion som förbättrar bildkvalitén?

Har redan skrivit vad den extra kraften skulle kunna användas till så du får nog läsa mitt inlägg igen.
Men för att vara extra tydlig då: jag tror att den extra kraften kan/kommer användas till MER ÄN bara uppskalning (något displayen annars gör åt en ändå, så bara uppskalning hade verkligen bara varit meh...).

Och jo, rimligtvis borde de kunna nyttja den extra kraften även för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelpanic:

Jag instämmer med flera andra i tråden att det troligen handlar mest om media.
Många har i dag börjat skaffa 4k tv och nu börjar man se fler o fler 4k blueray på hyllorna.
Sen kan jag tänka mig att det är ganska bra motivering om man får tjänster son Netflix 4k läge att funka på enheten, då smart-tv appar inte alltid är helt underbara enligt min erfarenhet.

Finns det en riktig blue-ray spelare på marknaden? Uppskalning eller mastered in 4k är ju inte riktigt samma sak som 4k. Blue-ray skivor som ska kunna hålla 4k material har väl inte ens skapats.
Måste säga att själv finner jag hela iden negativ, fördelen med en konsol var att man kunde köpa en och sedan inte känna sig lurad om man köpte en tidigt. Visst fanns det extra addons för vissa spel så som donkey kong (64?) som gav mer ram, men annars tenderade princip att vara att dom kanske blev mindre, mer stabila och svalare.
Om det bara är för media, då stödjer jag det, men annars så gör jag det absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Finns det en riktig blue-ray spelare på marknaden? Uppskalning eller mastered in 4k är ju inte riktigt samma sak som 4k. Blue-ray skivor som ska kunna hålla 4k material har väl inte ens skapats.

Det finns både spelare och filmer för den nya UltraHD Blu-ray standarden ja.

Och det är väl det som är tanken med denna, att Playstation 4 ska ta steget in i UltraHD världen (en värld som förövrigt handlar om mer än upplösning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det finns både spelare och filmer för den nya UltraHD Blu-ray standarden ja.

Och det är väl det som är tanken med denna, att Playstation 4 ska ta steget in i UltraHD världen (en värld som förövrigt handlar om mer än upplösning).

Du har helt rätt, senast jag läste om uhd skivor var för ett par månader sen, jag ser nu att det har släppts riktiga 4k blu-rays. Glad nyhet :). Mm, om jag kommer ihåg rätt så har uhd lite mer krav på färg och ljud m.m. Stödjer det väldigt om det är för media, dock inte om spel påverkas på något sätt.

Permalänk
Medlem

Varför är det ok med media men inte med spel? I så fall är det mer logiskt att vara emot all form av teknisk utveckling istället.

Turerna runt UltraHD och HDR var inte satta när PS 4.0 skapades. Nu är de det. Därav "behovet" av en PS 4.5, "PS 4 Ultra". Att då folk ska sura för att deras PS 4.0 inte klarar nått som det är omöjligt att begära av den är bara orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför är det ok med media men inte med spel? I så fall är det mer logiskt att vara emot all form av teknisk utveckling istället.

Turerna runt UltraHD och HDR var inte satta när PS 4.0 skapades. Nu är de det. Därav "behovet" av en PS 4.5, "PS 4 Ultra". Att då folk ska sura för att deras PS 4.0 inte klarar nått som det är omöjligt att begära av den är bara orimligt.

Isåfall vore det mer korrekt att kalla den för ps5, så vitt jag vet har t.o.m. ps4 problem med att ge fullhd i vissa spel (den är bättre än xbox one när det kommer till fps och upplösning dock). Det är helt enkelt orimligt och ohederligt att gå emot det som är en princip för konsoler, att slippa uppgradera hela tiden. Visst har vi haft 32x m.m, jag är allt för teknisk utveckling men detta är bara fel. Jag måste dock säga att jag inte inkluderas av dom som skulle tänkas bli sura av att deras ps 4.0 inte klarar av "the task at hand", jag har en xbox one och är nöjd. Fördelen med konsoler har varit att det är anpassat till i princip en uppsättning. Jag vill inte att ps4 ägare ska få en sämre upplevelse för att ps4.5 ska få en bättre. Kalla det isåfall ps5.

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

Isåfall vore det mer korrekt att kalla den för ps5, så vitt jag vet har t.o.m. ps4 problem med att ge fullhd i vissa spel (den är bättre än xbox one när det kommer till fps och upplösning dock). Det är helt enkelt orimligt och ohederligt att gå emot det som är en princip för konsoler, att slippa uppgradera hela tiden. Visst har vi haft 32x m.m, jag är allt för teknisk utveckling men detta är bara fel. Jag måste dock säga att jag inte inkluderas av dom som skulle tänkas bli sura av att deras ps 4.0 inte klarar av "the task at hand", jag har en xbox one och är nöjd. Fördelen med konsoler har varit att det är anpassat till i princip en uppsättning. Jag vill inte att ps4 ägare ska få en sämre upplevelse för att ps4.5 ska få en bättre. Kalla det isåfall ps5.

Dock lär ju dessa som köper PS 4.5 bli besvikna om dessa får sämre upplevelse, speciellt när dessutom ska betala mer.

Men i alla fall gick ju PS 3 genom ett par nysläpp (tror även om jag inte har fel, så fungerade inte nyare spel med den älsta). Men var mest försämringar efter varje " uppgradering ".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För mig går inte ekvationen pris/prestanda ihop för att kunna dels bygga och även driva 4k i +30fps i en spelkonsols formfaktor. Jag tror snarare att man siktar på att leverera en konsol som klarar av 1080p/60 fps och som kan klara av media i 4k. En certified for 4k från Netflix är nog det enda 4k stödet den får likt Nvidia shield android tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Isåfall vore det mer korrekt att kalla den för ps5,

Bestämt nej, det vore tvärtom rakt av felaktigt. Playstation 4 generationen ska ingenstans.
Detta eftersom det säkerligen bara kommer, iaf inom tidshorisonten "en normal konsol generation", släppas Playstation 4 spel.

Citat:

Det är helt enkelt orimligt och ohederligt att gå emot det som är en princip för konsoler, att slippa uppgradera hela tiden.

Eftersom det inte rör sig om någon ny generation så behöver man inte uppgradera hela tiden.

Citat:

Jag vill inte att ps4 ägare ska få en sämre upplevelse för att ps4.5

Så behöver nödvändigtvis inte vara fallet.

Citat:

Jag måste dock säga att jag inte inkluderas av dom som skulle tänkas bli sura av att deras ps 4.0 inte klarar av "the task at hand", jag har en xbox one och är nöjd.

Well, det är väl ingen som på allvar tror att Sony gör det här ensamt och att MS bara kommer titta på?

Senaste infon pratar förövrigt om dubbla GPU-prestandan ijmf med PS4.0. Uppklockad CPU (Jaguar som tidigare eller möjligen senaste varianten Puma+ får man förmoda) alternativt ny CPU (Zen?), Sony har tydligen inte bestämt sig än(!). Release troligen Q1 2017.
edit: Befintliga spel, om de inte uppdateras, drar INTE nytta av den extra prestandan. Dvs det funkar INTE som på PC i det avseendet. Något som än mer bekräftar att det här verkligen är Playstation generation 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elhund:

För mig går inte ekvationen pris/prestanda ihop för att kunna dels bygga och även driva 4k i +30fps i en spelkonsols formfaktor. Jag tror snarare att man siktar på att leverera en konsol som klarar av 1080p/60 fps

Det finns rätt många upplösningar mellan 1080p och 2160p, eller hur?

Permalänk
Medlem

Man förstod nästan direkt när nuvaranda konsoler släpptes att de inte skulle hålla en hel generation likt PS3 och Xbox 360. De är ju byggda som en budgetdator från 2012.
Att PS4.5 blir dyrare är väl för att få tillbaks lite av alla pengar Sony slösade på onödig R&D som de hade sluppit om de släppt en fullduglig konsol från början.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att PS4.5 blir dyrare är väl för att få tillbaks lite av alla pengar Sony slösade på onödig R&D som de hade sluppit om de släppt en fullduglig konsol från början.

PS4 gav Sony pengar klirr i kassan redan från början, en av tidernas bäst säljande konsol och solklar ledning i konsolracet. Och det får du till onödigt slösande? Nästan en bedrift.

Tvärtom så var den ett väldigt rätt val vid den aktuella tidpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det finns rätt många upplösningar mellan 1080p och 2160p, eller hur?

Inte när det gäller tv-apparater som jag antar är den primära displayen för konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elhund:

Inte när det gäller tv-apparater som jag antar är den primära displayen för konsoler.

Det är ju inget hinder eftersom man inte behöver rendera i samma upplösning som de signaler tv-apparaten supportar.

Givetvis kan PS4.5, precis som dagens PS4.0, skala om bilden till ett signalformat som passar tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Fast då räknar du väl inte med att priset för spel oftast är högre för konsol än för pc? Med samma budget innebär det färre spel per år. Dessutom har konsolifieringen av spelen lett till att även gammal datorhårdvara står sig riktigt bra i de flesta spel, så det finns inte behov av att köpa nytt grafikkort varje år, speciellt om du nöjer dig med samma grafik som på konsol. Koppla bara en HDMI-kabel till tv:n och en trådlös fjärrkontroll till pc:n, så har du en fått kraftfull konsol. Fast kanske inte med lika snygg design i vardagsrummet.

Min uppfattning är att många "konsolister" köper färre spel än "pc-ister", och istället handlar det då om att varva samma spel flera gånger för att på så vis maxa speltiden per krona. Typ det sker ett inköp av GTA V eller The Division, och sen får det räcka, det får bli en investering i spelet Spelet man inriktar sig på för en lång tid framöver. Det behöver iofs inte vara spel med handling, utan t ex spel som Fifa eller Just Dance som får gå heta, en speltyp som lämpar sig bra för konsol.

Omspelbarhet och achievements blir viktiga faktorer framförallt för spelande på konsol, och därför fylls dessa spel med aktiviteter som utökar speltiden - på gott och ont. Som pc-ist kanske jag hellre går vidare till nästa spel, inköpt billigt på t ex en Steamrea, än öppnar alla skattkistor och samlar alla Yalungmasker, brev och dagböcker i Far Cry 4. I gengäld får jag på pc möjlighet till snyggare grafik den tid jag tillbringar i spelet.

Med det sagt måste det erkännas att även jag sitter på en PS4, jag ville bara säga att jag ser både fördelar och nackdelar i båda formaten. Användningsområdena och därmed målgrupperna är helt enkelt inte riktigt desamma.

Nä jag håller med om att målgrupperna inte är samma, det jag känner är dock att målgruppen jag är i, inte riktigt passar i någon.
Jag har pengarna och kan betala (pengar är mitt minsta problem, i dag är det tiden som saknas)
Det som begränsar mitt spelade är inte kostnad per spel eller konsol, det är helt enkelt att jag med allt annat i livet som över 30 bast inte hinner med att spela
(Därav även "problemet" jag har med en gamingpc, har lite svårt att motivera att lägga 30k på en rejäl dator som jag sedan sitter vid kanske 15 timmar i månaden )

Så, det jag gillar med konsolen är att det är precis 0 tid som behöver läggas på nått annat än att spela.
Det går att sätta ps4:an i auto-update i vila, sen är det bara köpa spelet och köra igång.
Visst, en PC har inte sååå mycket overhead här heller, men det är ändå en windowsinstallation som ska hållas i shack.

Och hur mycket pc-folket ändå försöker kampanja för sin sak, så går det inte komma ifrån att jag inte sett -en enda- pc-spels-relaterad tråd här på forumet där det inte uppstått frågor om allt från problem med drivrutiner, dålig FPS, SLI som inte fungerar, spel som ger bluescreen, frågor kring vilka inställningar man ska göra.
(jag vet trots att jag fick min första dator för 26 år sedan t ex inte vad det är för skillnad på FSAA, 8x AAAA, SUperAAA, 16 x FXAAA och allt va nu alla anti alising heter, hur fasen ska jag veta vilken jag ska ställa in?)
Jag vill spela, inte sitta i 2 timmar och tweaka settings för att kräma ur max ögongodis ur min burk...

Sist men inte minst så köper jag alltid spel på skiva till mina konsoler, så jag skulle säga att jag spelar _betydligt_ billigare än pcspelare, eftersom jag ofta köper ett spel på / nära release, kör igenom det på några veckor, och sen antingen byter jag det mot ett annat relativt nytt spel, eller så säljer jag det för typ 100-150:- mindre än nypris, vilket gör att jag utan problem kan spela 2-3 spel till en kostnad av max 200:- (plus lite arbete för byte + försäljning)
Har även flera polare med ps4 så skulle säga att ungefär hälften av alla single-player spel vi lirar har vi lånat av varandra.
Tror mitt last-of-us & GTA5 har varit hos en 4-5 olika personer nu

Så, detta med att pc-ister spelar mer än konsolspelare som sitter och jagar achivements i samma spel, har nog mer att göra med vilken målgrupp man tittar på.
När det gäller yngre folk, absolut, dom är inte kapitalstarka.
Men när det gäller oss äldre, så tror jag nog att konsolspelare köper minst lika mycket spel som pc-spelare, eller iaf för samma belopp.
För det är klart, inkluderar man t ex steamreorna så kan man få horribelt många spel
Men sen ser jag inget fel heller med att bara spela ett antal få spel, jag spelar hellre ett bra spel 3 ggr, än 30 dåliga spel.
Tror jag har ungefär 300 spel i mitt Steambibliotek, tror jag har installerat ungefär 20 och spelat kanske 5

Långt inlägg igen Sorry

Skrivet av dennisdvdr:

Yes ! Nu får äntligen fattiglapparna spela 900p@30fps upscale till 2160p...vilken upplevelse !
Skule nog hellre åka frivilligt till Nord koreas koncentrationsläger än sätta mig framför en "kraftfull, revolutionerande" konsol i 30fps på 900p upscale till 2160p

Okej, så jag misstänker att du bor i en villa på ett par tiotusen kvadrat, för varför bo i en lägenhet med 2 rum?
Du kör givetvis en sportbil för ett tiotal miljoner, för varför köra en audi?
Varför flyga reguljärt, du har väl ett eget jetplan också?

Fattar inte varför ni pc-spelare alltid måste klanka ner så utah*lvete på konsolspelare?
Ni har gjort ert val, dom har gjort sitt, kan det inte få vara så?

http://www.gamespot.com/articles/ps4-is-ubisofts-top-platform...
Tittar vi sen på t ex försäljning hos ubisoft så ser vi att FÖRRA generationen av konsoler (Wii, ps3, x360) säljer lika mycket som pc
Så, om något är pc-spelarna en minoritet, och en ganska kraftig sådan

Permalänk
Skrivet av Pixelpanic:

Jag instämmer med flera andra i tråden att det troligen handlar mest om media.
Många har i dag börjat skaffa 4k tv och nu börjar man se fler o fler 4k blueray på hyllorna.
Sen kan jag tänka mig att det är ganska bra motivering om man får tjänster son Netflix 4k läge att funka på enheten, då smart-tv appar inte alltid är helt underbara enligt min erfarenhet.

Vart har du sett 4K-BD i affären?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hellworks:

Vart har du sett 4K-BD i affären?

Skickades från m.sweclockers.com

Såg några titlar hos min lokala videobutik sen granskade jag inte saken närmare, det kanske bara är en uppskalning men det finns blueray som marknadsförs som "4k" där ute, inte många dock.

För att dubbelkolla innan jag svara gjorde jag en snabb sökning och hittade Mad Max: Fury Road.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/film/233800-...

Visa signatur

My brain hurts too....