Ansöka om jämkning för en månad

Permalänk
Medlem

Ansöka om jämkning för en månad

Hej! Kan man göra detta?
Jag skulle vilja jämka för nu på Aprillönen, är jag för sent ute?

Verkade va en massa uppgifter man behöver lämna in iaf... Jag har jobbat 3x storhelg nu i Mars som jag får på Aprillönen, det blir cirka 15 000 extra på den lönen. Snabbt räknat kommer de då dra 40+% i skatt och då försvinner de en massa pengar som jag då får tillbaks om 1.5 år... Vill hellre ha det direkt isåfall!

Kan man göra det för enbart en månad? Och söker jag isf april/april eller mars/april?

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du gör det inte för en månad via skatteverket, det är per år och du fyller i en normal deklaration (är du enbart van vid förenklad deklaration så kan det här bli en liten surprise) där din förhöjda årsinkomst ska ge annan skatt.

När jag råkat ut för liknande så har jag pratat med dom på lönekontoret och bett om hjälp och gjort en justering för inkomstskatten just den månaden. Om det blivit så att jag betalat in för lite (har haft lite koll på det under året så att säja) kan man ju be dom lägga på ett par tusenlappar en viss månad exempelvis. Det är nog det enklaste s.a.s... prata med lön och bjud på kaka.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej! Kan man göra detta?
Jag skulle vilja jämka för nu på Aprillönen, är jag för sent ute?

Verkade va en massa uppgifter man behöver lämna in iaf... Jag har jobbat 3x storhelg nu i Mars som jag får på Aprillönen, det blir cirka 15 000 extra på den lönen. Snabbt räknat kommer de då dra 40+% i skatt och då försvinner de en massa pengar som jag då får tillbaks om 1.5 år... Vill hellre ha det direkt isåfall!

Kan man göra det för enbart en månad? Och söker jag isf april/april eller mars/april?

Mvh

Varför skulle det dras >40%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför skulle det dras >40%?

Därför att alla skall med.

Det är så ett progressivt skattesystem fungerar, ju mer du tjänar desto mer skattar du. Har man en varierande inkomst kan det diffa 5-10%-enheter i skatt från månad till månad eftersom skattetabellerna är konstruerade för att man har en jämn och lika hög inkomst varje månad. När TS jobbat över får han/hon alltså betala skatt som om han/hon hade haft samma höga lön varje månad.

När sedan skatten räknas samman vid taxeringen får man naturligtvis tillbaka större delen av den extra skatteinbetalningen men det tar ju ett år och något TS specifikt vill undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det lär snarare bli tvärtom att du kommer betala efter samma lönemall som du brukar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför skulle det dras >40%?

På grund av marginalskatten:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marg...

Ett tag var det över 100% i marginalskatt vilket vår kära Astrid Lindgren roade sig med att reta upp politikerna med (skrev en liten dryg saga i tidningen)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför skulle det dras >40%?

Kanske kommer över gränsen för marginalskatt.

Eller spelar det roll månad för månad eller är det bara årsinkomsten de kollar på?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Kanske kommer över gränsen för marginalskatt.

Eller spelar det roll månad för månad eller är det bara årsinkomsten de kollar på?

Det finns ingen gräns för marginalskatt, för varje steg i skattetabellen så ökar skattesatsen lite grann. Marginalskatt är den skatt man betalar på den sista hundralappen man tjänat och man behöver inte speciellt hög lön för att marginalskatten skall närma sig 50%. Går man över gränsen för statlig skatt så betalar man lätt 50-55% i marginalskatt.

Som jag redan skrivit så är det årsintäkten som spelar roll i slutändan, skattmasen bryr sig inte om du tjänat 400k i januari och inget mer resten av året eller om du får en jämn lön varje månad, det är bara slutsumman de tittar på. Däremot får man betala saftigt med skatt om man får 400k utbetalt enligt tabell (58%) vid ett enda tillfälle. Får du dem däremot utspritt över året räcker det med 25,5% (som också blir den slutliga skatten vid taxeringen året därpå).

Skattetabell 33: http://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893fbae...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

På grund av marginalskatten:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marg...

Ett tag var det över 100% i marginalskatt vilket vår kära Astrid Lindgren roade sig med att reta upp politikerna med (skrev en liten dryg saga i tidningen)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

40 % skatteavdrag på lönen sker vid en månadslön på 67 000 kr (tabell 33). Även om man ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt (det du kallar marginalskatt) så behöver man inte komma upp i 40 %, varesig preliminärt eller på slutskatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

40 % skatteavdrag på lönen sker vid en månadslön på 67 000 kr (tabell 33). Även om man ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt (det du kallar marginalskatt) så behöver man inte komma upp i 40 %, varesig preliminärt eller på slutskatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Blanda inte ihop begreppen nu, marginalskatt och statlig inkomstskatt är två helt olika saker. Marginalskatten är bara ett mått på hur (o)lönsamt det är att jobba ytterligare lite medan den statliga inkomstskatten är en reell kostnad för löntagaren.

Edit: marginalskatten beräknas som skillnaden mellan skattesatsen för två steg i skattetabellen dividerat med skillnaden i intäkt mellan de två stegen. Exempel från tabell 33: (9786-9680)/(37000-36800)=0,53 eller 53%. Dvs ökar lönen från 36800 till 37000 tar Magdalena & Co 53% = 106 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Blanda inte ihop begreppen nu, marginalskatt och statlig inkomstskatt är två helt olika saker. Marginalskatten är bara ett mått på hur (o)lönsamt det är att jobba ytterligare lite medan den statliga inkomstskatten är en reell kostnad för löntagaren.

Edit: marginalskatten beräknas som skillnaden mellan skattesatsen för två steg i skattetabellen dividerat med skillnaden i intäkt mellan de två stegen. Exempel från tabell 33: (9786-9680)/(37000-36800)=0,53 eller 53%. Dvs ökar lönen från 36800 till 37000 tar Magdalena & Co 53% = 106 kr.

Begreppen har jag bra koll på. Jag kanske skulle skrivit det jag antog han menade med marginalskatten då denne skrev att det var marginalskatten som var orsaken till 40 % skatteavdrag. Marginalskatt är ett sätt att mäta beskattning på en extra intjänad krona. Eftersom ingen kommunalskatt är 40 % är det inte möjligt att komma upp i 40 % skatteavdrag på lön utan att den statliga inkomstskatten spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com