120/144hz med ASUS ROG G752VY och skärm?

Permalänk
Medlem

120/144hz med ASUS ROG G752VY och skärm?

Hej!

Inhandlade nyss en bärbar gaminglaptop, då jag jobbar borta mycket och även spenderar vissa helger hemma i föräldrarhemmet. Den laptop jag köpte var Asus ROG G752VY. Nu undrar jag om det finns möjlighet att koppla laptopen till en skärm för att få ut 120 alternativt 144 hz.
Min nuvarande skärm har ej någon port för displayport, utan endast dvi-d, hdmi och vga. Laptopen har däremot port för mini-displayport och hdmi, men ingen för dvi-d. Så, ännu en gång, finns det någon möjlighet att få min önskan med denna skärm eller behöver jag köpa en skärm som har displayport? Vilka skärm bör jag isåfall köpa?

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och "denna skärm" är vilken skärm?

Acer GD245HQ

Permalänk
Bildexpert 📺

@1nkk: Okey! En 6+ år gammal modell. Den lär inte klara 120 Hz över HDMI utan endast via DVI-DL och det får du inte ut från en laptop. Det behövs aktiv signalomvandling för att driva skärmen och det kostar en del pengar:

https://www.startech.com/AV/Displayport-Converters/Mini-Displ...

I det läget kan det vara mer värt att satsa på en modern gamingskärm som körs över Displayport. Kostnaden för signalomvandlaren är en god bit till en helt ny skärm som klarar 144 Hz, har bättre panel etc och framför kan köras direkt över en vanlig displayport-kabel.

Permalänk
Medlem

Precis som föregående svar, ge dig ut på nätet och kolla efter gamingskärmar.