Permalänk
Medlem

funkar inte med splitter

hej.

har Telias Tv-box Arris VIP 1113 till mina tv-apparater.

jag har också satt en billig splitter från biltema, som splittar ut 3 hdmi på ungarnas tv, för hdmi uttagen räcker inte till.

men på en tv står det. formatet stöds inte av denna tv så fort ja kopplar in splittern.

men när ja drar kabeln direkt från boxen till tvn funkar det.

har testat att ändra upplösningen på boxen ,men de funkar inte endå.

nån som har nått tipps

Permalänk
Bildexpert 📺

En splitter är en förhållandevis enkel pryl. Den kan inte ta hänsyn till vad tre helt olika bildvisare kräver för att fungera. När du kopplar boxen direkt till den bråkiga TV:n handskakar de tillsammans vilken bildsignal som fungerar. Inga problem.

När du kopplar box till splitter handskakar boxen med splittern. Sedan är det upp till splittern att handskaka med alla tre TV-apparater. Där fungerar olika splittrar på olika sätt. Vissa är smarta och analyserar vad de alla anslutna apparater vill ha. Andra har en primär utgång som är basen för vad den ska handskaka med källan. De allra enklaste struntar i sådant och handskakar "jag kan allt" utan hänsyn till vad varje TV faktiskt klarar av.

Orsaken till att den tredje TV:n inte vill vara med kan alltså vara så enkelt att den inte klarar samma signaler som de andra två, till exempel 1080p. Där kan du försöka ändra till en lägre upplösning i boxen.

Permalänk
Medlem

funkar utan hdmi-switch. o då står det hdmi/DVI 1920x1080@24Hz. i tv-rutan.

men med http://www.biltema.s...l-1-2000031336/

testat på boxen med 576p. 720p. 1080i. 1080p24. 1080p25. 1080p50.
har 2 likadana switchar till , på andra tv-aparater. o där funkar det.
ska kolla om de finns nått på tvn o ställa in.