Android mobil autoroterar bilder tagna i portrait mode?

Permalänk
Medlem

Android mobil autoroterar bilder tagna i portrait mode?

Hej!

Har från och till haft problem med min tidigare mobil, Samsung Galaxy Note 3, att bilder tagna i portrait mode blir roterade 90 grader när jag delar via t.ex. Facebook. Nyligen bytte jag till en Galaxy S7 Edge, och problemet kvarstår. Jag använde googles egna överförande av inställningar, tänker att det kanske finns en risk att problemet följde med då...

En hel del googlande gav mig att det är något med EXIF, och folk rapporterar problem med det sedan 2010, kanske tidigare. Det ska dock inte vara så, och det är inte standard. När jag kollar på en delad bild via datorn som ser felroterad ut på mobilen, så är den rätt roterad, och folk som får bilden rapporterar samma sak.

På miniatyrikonerna på datorn när jag har mobilen inkopplad så är bilderna rätt roterade för portrait bilder. Markerar jag bilden så ser jag att upplösningen är 4032x3024, det vill säga fel. Ändå syns ikonerna rätt. Om jag då öppnar bilden i windows fotovisare så är de felroterade.

Någon som har en aning om varför?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T