Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tgadler:

Nu spelar det ju ingen som helst roll för mig om nån annan lyxbil har kvalitetsproblem. En S550h är fortfarande bättre på den punkten, kan nån då säga mig varför jag ska ha en Tesla istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Ooo, det där var en enkel fråga.
Man väljer en tesla före en fossilbränslebil för att man vill bidra till en bättre värld med mindre utsläpp.
Passar inte alla att verkligen tänka på miljöfrågan och det svider såklart en hel del extra i plånboken så de dyrare teslorna lär väl inte ta över marknaden i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja du tänker så ja. Man kan utgå ifrån flertalet olika parametrar när man jämför bilar. Utsläpp, inköpspris, viktklass, lastutrymme, cabriolet eller ej, motoreffekt och så vidare. Det finns många val att utgå ifrån. Själv är jag mindre intresserad av hästkraftsiffran och ser därmed inte angivna hästkraftvämgden som ett måste.
Inköpspris, utsläppsmängd och hastighetstest 0-100 km/h är mer relevanta siffror för mig. Samt hur långt man kan köra på en laddning och för elbiar var man kan ladda (vilket skulle vara mitt största besvär).

motoreffekt och utsläpp går ju hand i hand desto större effekt = högre utsläpp i grunden sen som jag nämnde tidigare så kan man ha mindre motor men med en turbo men då riskerar man att service kostnaden ökar.

Eftersom det är sagt att den kommer 0-100 på 6sek och @difi nämnde att volvo behöver ha minst 250häst får att nå den tiden så där har man en grund parameter att räkna på men eftersom teslan har elmotorer så har den ett helt annat vrid så de kan ha betydligt mindre hästar en vad en förbränningsmotor har. Så det är många parametrar man kan hålla på att bolla fram och tillbaka.

Så man kan hålla på att bytas ut hästar vs hästar mot vrid vs vrid etc.

Men för mig att hålla på att räkna ut hur mycket man sparar på att köpa en tesla anser jag att grundparametrarna är likvärdig kaross och motor(hästar eller vrid). Håller man sig till de två så får man skatt,förbrukning, inköp etc på en gång. Sen kan man hålla på att fylla i saker beroende på livsstilen.

Men eftersom teslan är pass så ny så vet jag inte om det man *sparar* genom att äga en tesla äts upp av att man kanske måst byta batteri/elmotor inom 5års period eller om batterierna/elmotorerna har livstids garanti/ska hålla i minst 10år?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Blev en reservation för mig 2 år är sedan lång tid, men vi skulle inte ha något emot att ha denna som vardagsbil, medan vi använder en annan för längre resor såsom till fjällen. Hade jag haft råd hade jag bytt ut vår nuvarande mot en Tesla S, men det är lite mer än vad jag klarar av att lägga ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Ooo, det där var en enkel fråga.
Man väljer en tesla före en fossilbränslebil för att man vill bidra till en bättre värld med mindre utsläpp.
Passar inte alla att verkligen tänka på miljöfrågan och det svider såklart en hel del extra i plånboken så de dyrare teslorna lär väl inte ta över marknaden i nuläget.

Kunde inte sagt det bättre själv. Prio ett för mig när jag väljer bil är inte lyx.

Om ytterligare några år tror jag förövrigt att el kommer vara överlägsna på alla sätt och vis över förbränningsmotorer. Just nu är det låga volymer och branschen är i sin linda.

Alltid är det människor som tvunget ska motsätta sig förändring, oavsett om den är positiv eller ej.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ooo, det där var en enkel fråga.
Man väljer en tesla före en fossilbränslebil för att man vill bidra till en bättre värld med mindre utsläpp.
Passar inte alla att verkligen tänka på miljöfrågan och det svider såklart en hel del extra i plånboken så de dyrare teslorna lär väl inte ta över marknaden i nuläget.

Nu tror jag förstås inte att de flesta som lagt en miljon på en Tesla gjort detta enbart med tanke på miljön.
Speciellt inte när de sitter och äter oxfilé medan de laddar.

Är man mån om miljön finns det mängder av saker att bidra med som är gratis.
Exempelvis att sitta på donken och äta hamburgare gjorda på polskt nötkött tillhör inte det bättre alternativet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SUMITOMO:

Nu tror jag förstås inte att de flesta som lagt en miljon på en Tesla gjort detta enbart med tanke på miljön.
Speciellt inte när de sitter och äter oxfilé medan de laddar.

Är man mån om miljön finns det mängder av saker att bidra med som är gratis.
Exempelvis att sitta på donken och äta hamburgare gjorda på polskt nötkött tillhör inte det bättre alternativet

Givetvis. Finns säkert en hel del vegetarianer här, inklusive mig själv. Men att vid inköp av ny bil skippa förbränningsmotorn är ju inte direkt dåligt. Dessutom leder större kundbas till större investeringar och snabbare utveckling.

Bra att du poängterade det förövrigt. Köttindustrin ska väl vara mer miljöfarlig än alla transporter ihop? Dessutom är ju den industriella köttproduktionen en av de ledande orsakerna till antibiotikaresistenta bakterier. Ur ett vetenskapligt perspektiv och för många även moraliskt är det fullkomligt vansinne. Någon missade lektionen om näringskedjor i grundskolan liksom

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Givetvis. Finns säkert en hel del vegetarianer här, inklusive mig själv. Men att vid inköp av ny bil skippa förbränningsmotorn är ju inte direkt dåligt. Dessutom leder större kundbas till större investeringar och snabbare utveckling.

Visst är det så, och jag är tacksam att så många som möjligt hoppar på tåget så det pushar på utvecklingen
så jag kan köpa en elbil som ligger längre fram i utvecklingen än vad den är idag.
För det dröjer säkert 10år till innan en elbil klarar de flestas krav vad gäller körsträcka, utbud och pris.

Jag har dragit mitt strå till stacken när det gäller miljön och pröjsat för en hybrid.
Ur den ekonomiska aspekten kör jag inte in många tusen av merkostnaden för hybridsystemet.
Så jag får väl kalla mig miljövän.

Köttproduktionen är bara en del i det hela. Findus är inte särskilt klimatsmarta som transporterar fisk till Kina
för att fileas och sen tillbaka. Pengar går före miljö. Privatbilismen är nog en rätt liten del av miljöproblemen.
Många bäckar små, men dom stora utsläppsjättarna går alltid fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Accelerationssiffrorna är ju ganska meningslösa på en Tesla eftersom batterierna kommer ta slut på nolltid om man använder bilens maxprestanda i sportig körning. Vid jämn motorvägsfart är ju effektkravet en bråkdel av vad det är vid acceleration, och det är så Teslorna får sin "långa räckvidd", d.v.s. körning med farthållare i jämn fart. De har absolut inte några superbilsprestanda mer än högst momentant, följt av en lång period laddning.

Tesla är som sagt främst en dyr gimmick för nyrika som vill signalera "miljömedvetenhet".

Med tanke på att de lanserar Electric GT World Series Racing med EL-bilar, så ser jag inga problem.

På en Model S 85 kunde man köra 28 dragraces på bana. Då hade man 52% kvar av batteriet.

Kör du det i stan, så rekommenderar jag dig en bra försäkring.

Varför är du så negativ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Bara en liten detalj: En elmotor är precis samma sak som en generator, så "induktionsbromsarna" är inga separata delar utan det är drivmotorn(-erna för 4wd-varianten) som bromsar. Ingen extra komplexitet där.

Både rätt och fel. Det är som absolut minst en del separat logik i styrkretsarna, och det förhoppningsvis separerat i en separat enhet så man slipper byta båda bara för att den ena delen skiter på sig.

Skrivet av tgadler:

Nu spelar det ju ingen som helst roll för mig om nån annan lyxbil har kvalitetsproblem. En S550h är fortfarande bättre på den punkten, kan nån då säga mig varför jag ska ha en Tesla istället?

För att vi pratar om Model 3, och den kostar knappt hälften så mycket? Vill du ha bil i miljonklassen står det naturligtvis dig fritt fram, och i den kategorin har Tesla varit ensamma om en välpresterande el-bil. Att jämföra äpplen med päron brukar aldrig gå bra, så vill du ha en plug-in hybrid, är Mercan antagligen ett bra val.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur ser reparationskonstader ut av om delars skulle gå sönder kontra bensindrivna bilar?
Service osv...

med tanke på andelen rörande delar så lär det vara markant mycket mindre.

Å andra sidan så finns det slitagedelar som i alla fordon, och med tanke på Teslas egna design och...frånvaron av stora rd-nät så kan det snabbt bli dyrt.

(jag tänker t.ex direkt på i-bussningar för 2500/st, eller annat trevligt

( i i detta sammanhanget står då alltså för Internet (Tänk i-Mac osv)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är inte så insatt i bilar så försöker lista ut vad en T7 är... Jag tror inte jag har lyckats...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Convertible_Combat_Car_T7.jpg

T7 Combat Car

Jag gissar att du menar Tesla 7, men det är inte heller mycket större framgång.

T7, Trionic 7, ett av saabs motorstyrsystem. Används i folkmun för att beskriva skithögen till miljömotor som sitter Saab 9-5 (99-11) och 9-3 (00-02). Även om det rent teknisk bara är namnet på styrsystemet. Rasar stup i kvarten. Och min är på gång den också, bara en tidsfråga. 2007, fullservad, aldrig trimmad, gubbkörd, 15 tusen mil.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@CFSsss: Är det att skryta att köpa en Tesla?
OK.

Wow, vissa här är så ledsna över hela den här Elon Musk + Tesla-saken så det är helt otroligt.

Elon Musk + Tesla, är det bästa som har hänt bilindustrin på väldigt länge.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Elon Musk + Tesla, är det bästa som har hänt bilindustrin på väldigt länge.

Samma sak med Elon Musk och SpaceX i rymdindustrin. Om inte än mer innovation där.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Accelerationssiffrorna är ju ganska meningslösa på en Tesla eftersom batterierna kommer ta slut på nolltid om man använder bilens maxprestanda i sportig körning. Vid jämn motorvägsfart är ju effektkravet en bråkdel av vad det är vid acceleration, och det är så Teslorna får sin "långa räckvidd", d.v.s. körning med farthållare i jämn fart. De har absolut inte några superbilsprestanda mer än högst momentant, följt av en lång period laddning.

Tesla är som sagt främst en dyr gimmick för nyrika som vill signalera "miljömedvetenhet".

Det här argumentet är så dumt att det är svårt att tro att du menar allvar. Fossilmotorer drar inte mer än den angivna medelförbrukningen om man konstant gasar/bromsar, eller? Hur länge tror du egentligen en tank bensin räcker i en sportbil vid bankörning? Hur tror du egentligen man bedömer räckvidd på en fossilbil? Lite nyanserad kan du väl ändå vara i ditt tesla-hatande.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Frågade chefen efter lunch i fredags om han ville reservera en Model 3, efter lite snack så reserverade han 2st. 😉
Har själv en Model S 60 och jag är riktigt imponerad över att Tesla lyckats så bra på så kort tid. Kändes riktigt bra att åka till fjällen med familjen. Bara att planera ett längre stopp för laddning och passa på att äta under tiden. Det gick över förväntan och kändes aldrig att man satt och väntade på att bilen skulle bli klar. När vi var klara åkte vi och hade god marginal.
Jag ser inga problem med att åka långt med Model 3, då den kommer att ha längre räckvidd än min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Både rätt och fel. Det är som absolut minst en del separat logik i styrkretsarna, och det förhoppningsvis separerat i en separat enhet så man slipper byta båda bara för att den ena delen skiter på sig.

Nej, man använder precis samma elektronik till båda två. Kraftelektroniken har bara en uppgift; att styra statorfältet. Låter du statorfältet rotera långsammare än rotorn (istället för snabbare) så bromsas bilen och ström matas tillbaka till batteriet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

motoreffekt och utsläpp går ju hand i hand desto större effekt = högre utsläpp i grunden sen som jag nämnde tidigare så kan man ha mindre motor men med en turbo men då riskerar man att service kostnaden ökar.

Eftersom det är sagt att den kommer 0-100 på 6sek och @difi nämnde att volvo behöver ha minst 250häst får att nå den tiden så där har man en grund parameter att räkna på men eftersom teslan har elmotorer så har den ett helt annat vrid så de kan ha betydligt mindre hästar en vad en förbränningsmotor har. Så det är många parametrar man kan hålla på att bolla fram och tillbaka.

Så man kan hålla på att bytas ut hästar vs hästar mot vrid vs vrid etc.

Men för mig att hålla på att räkna ut hur mycket man sparar på att köpa en tesla anser jag att grundparametrarna är likvärdig kaross och motor(hästar eller vrid). Håller man sig till de två så får man skatt,förbrukning, inköp etc på en gång. Sen kan man hålla på att fylla i saker beroende på livsstilen.

Men eftersom teslan är pass så ny så vet jag inte om det man *sparar* genom att äga en tesla äts upp av att man kanske måst byta batteri/elmotor inom 5års period eller om batterierna/elmotorerna har livstids garanti/ska hålla i minst 10år?

desto större effekt = högre utsläpp Är fel, du kan jämföra flera bilar som har lägre effekt som släpper mer än med högre effekt. T.ex. saab 95 3.0t mot en bmw m235. Det beror vilken konstruktion motorn är uppbyggd på. De nyare bilar har blivit bättre med utsläppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

desto större effekt = högre utsläpp Är fel, du kan jämföra flera bilar som har lägre effekt som släpper mer än med högre effekt. T.ex. saab 95 3.0t mot en bmw m235. Det beror vilken konstruktion motorn är uppbyggd på. De nyare bilar har blivit bättre med utsläppet.

OCH om du hade läst hela mitt inlägg och inte bara leta fel så stod det så här:

motoreffekt och utsläpp går ju hand i hand desto större effekt = högre utsläpp i grunden sen som jag nämnde tidigare så kan man ha mindre motor men med en turbo men då riskerar man att service kostnaden ökar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Med tanke på att de lanserar Electric GT World Series Racing med EL-bilar, så ser jag inga problem.

På en Model S 85 kunde man köra 28 dragraces på bana. Då hade man 52% kvar av batteriet.

Kör du det i stan, så rekommenderar jag dig en bra försäkring.

Varför är du så negativ?

Du nekar alltså till att batterierna töms på väsentligt kortare tid om man använder den prestanda som varje Tesla-entusiast konstant tjatar om att bilen har?

Skrivet av deppan:

Det här argumentet är så dumt att det är svårt att tro att du menar allvar. Fossilmotorer drar inte mer än den angivna medelförbrukningen om man konstant gasar/bromsar, eller? Hur länge tror du egentligen en tank bensin räcker i en sportbil vid bankörning? Hur tror du egentligen man bedömer räckvidd på en fossilbil? Lite nyanserad kan du väl ändå vara i ditt tesla-hatande.

Läser du vad jag skriver eller lät du känslorna ta överhanden efter första meningen?

Teslans räckvidd är baserad på väldigt försiktig körning, vilket framkommer vid varje verkligt test av bilen. Precis som jag skrev till föregående så har den inga användbara sportbilsprestanda om vi inte pratar lokal körning, alternativt längre körning längs en väg med massa laddstationer. Varenda Tesla-sales pitch jag hör från entusiaster och säljare tar upp denna acceleration som om det vore något man kan utnyttja och ändå ha bilens långa räckvidd kvar, vilket vore en direkt lögn att hävda och mycket oärligt att låta påskina.

Lite som om man marknadsförde en gaminglaptop och sa att batteriet minsann räcker 4 timmars användning under alla förhållanden, trots att batteriet i själva verket bara räcker till drygt 1 timme när man kör grafiktunga spel. Förstår du problematiken?

Oljedrivna fordon går i praktiken på koncentrerat solljus. Vänj er vid tanken på att det kommer ta decennier innan elbilar är i närheten av att ha samma densitet i sin energilagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du nekar alltså till att batterierna töms på väsentligt kortare tid om man använder den prestanda som varje Tesla-entusiast konstant tjatar om att bilen har?

Nej. Nu spelar du bara Allan Ballan. Skärp dig.

Citat:

Teslans räckvidd är baserad på väldigt försiktig körning, vilket framkommer vid varje verkligt test av bilen.

Några länkar, tack?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du nekar alltså till att batterierna töms på väsentligt kortare tid om man använder den prestanda som varje Tesla-entusiast konstant tjatar om att bilen har?
Läser du vad jag skriver eller lät du känslorna ta överhanden efter första meningen?

Teslans räckvidd är baserad på väldigt försiktig körning, vilket framkommer vid varje verkligt test av bilen. Precis som jag skrev till föregående så har den inga användbara sportbilsprestanda om vi inte pratar lokal körning, alternativt längre körning längs en väg med massa laddstationer. Varenda Tesla-sales pitch jag hör från entusiaster och säljare tar upp denna acceleration som om det vore något man kan utnyttja och ändå ha bilens långa räckvidd kvar, vilket vore en direkt lögn att hävda och mycket oärligt att låta påskina.

Lite som om man marknadsförde en gaminglaptop och sa att batteriet minsann räcker 4 timmars användning under alla förhållanden, trots att batteriet i själva verket bara räcker till drygt 1 timme när man kör grafiktunga spel. Förstår du problematiken?

Oljedrivna fordon går i praktiken på koncentrerat solljus. Vänj er vid tanken på att det kommer ta decennier innan elbilar är i närheten av att ha samma densitet i sin energilagring.

Visst går det åt mer energi vid en våldsam acceleration, men inte så mycket som man kanske kan tro. Rörelseenergin som måste matas in är exakt lika stor oavsett accelerationsprofil. En smula mer går åt till luftmotstånd då du kommer hålla en högre snitthastighet för en given sträcka. Den stora boven är egentligen att de resistiva förlusterna i batteri, ledningar, kraftelektronik och motorlindningar ökar med den ökade strömmen. Det är i varje fall INTE så som du målar upp det att ett par rivstarter drar ur batteriet direkt.

Kör du långt på motorväg kommer starten vara försumbar i förhållande till luftmotståndet vid marschfart. Och om du kör aggressivt i stadstrafik ska du troligen inte så långt att en lite kortare räckvidd har någon betydelse.

Jag förstår inte varför du stör dig så mycket på detta. Alla biltillverkare mäter bränsleförbrukning vid lugn körning. Tesla har om något varit ovanligt ärliga och ger räckvidden vid normal körning snarare än något optimalfall. Såvitt jag vet klarar de flesta Model S-ägarna angiven räckvidd.

Permalänk
Medlem

Teslan som bil verkar väl vara helt okej om än lite begränsad. Jag gillar däremot inte folk som är fans av tesla, elon musk eller tesla som företag och av den anledningen blir det nog inget inköp för mig. Tesla är lite som ett band som är okej men vars fans och lead singer man hatar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bra. Då kan vi släppa den "fantastiska prestandan" som argument för att köpa en elbil, eller vad tycker du själv?

Permalänk
Avstängd

Jag stod i kön i Göteborg ganska tidigt. var nog plats 60 skulle jag tippa på. Kom en del folk efter mig.
Jag har i princip bestämt mig för bilen nu, speciellt nu när Elon har bekräftat dragkrok. Det var det enda som fattades för mig.
Lite ledsen att det inte blev en hatchback men man kan inte få allt här i världen. Den ska ju ändå ha väldigt mycket plats i sig.
Ångrar inte att jag köade för fem öre och skönt nu när han dessutom har bekräftat att de som köade kommer får sina bilar tidigare än de som beställde online, i sitt geografiska område. De enda som går före är nuvarande S&X ägare.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag förstår inte varför du stör dig så mycket på detta.

Därför att Tesla-fanatiker hävdar sportbilsprestandan som ett köpeargument, samt ofta att den kan ersätta en bensinbil som kostar lika mycket. Södermalmshipstern som aldrig lämnar tullarna passar den säkert fint för, men valfri tysk bil i samma prisklass kör ifrån den så mycket att det blir löjligt att ens jämföra vare sig prestanda, kvalité eller någon annan egenskap som är meningsfull för ett fordon.

Jag vidhåller att Tesla är och förblir en dyr gimmick, avsedd att säljas till en väldigt specifik kundgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att Tesla-fanatiker hävdar sportbilsprestandan som ett köpeargument

Jaha, och? Det är en galet snabb bil, fantastisk för omkörningar, och som vi precis kom fram till så faller ditt räckviddsargument ganska platt.

Skrivet av Sveklockarn:

samt ofta att den kan ersätta en bensinbil som kostar lika mycket. Södermalmshipstern som aldrig lämnar tullarna passar den säkert fint för

50 mil räcker ganska långt även utanför Stockholm. Och som redan nämnts finns redan rätt många snabbladdstationer i Sverige.

Skrivet av Sveklockarn:

men valfri tysk bil i samma prisklass kör ifrån den så mycket att det blir löjligt att ens jämföra vare sig prestanda, kvalité eller någon annan egenskap som är meningsfull för ett fordon.

Hållbarhet är en meningsfull egenskap. Olja är inte hållbart, där stryks de allra flesta bilmodeller för min egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hållbarhet är en meningsfull egenskap. Olja är inte hållbart, där stryks de allra flesta bilmodeller för min egen del.

Jag förstår dina argument bättre även om jag själv inte tror på miljökommunism.

När olja som bränsle inte är hållbart längre så försvinner det kommersiellt, långt innan oljan tar slut, så jag föredrar att vänta tills dess med att avveckla det sista positiva med bilägande d.v.s. effektstarka förbränningsmotorer i tyska direktörsvagnar.

Permalänk
Medlem

Elbilar har fortfarande allt för dålig räckvidd och verkar vara ont om siffror hur de går på vintern (får man t.ex ut full räckvidd även vid -40 och klarar man sig med tshirt och sneakers?).

Blir ingen Tesla denna gång heller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

... men valfri tysk bil i samma prisklass kör ifrån den så mycket att det blir löjligt att ens jämföra vare sig prestanda, kvalité eller någon annan egenskap som är meningsfull för ett fordon.

Men nu får du ta och ge dig, du är ju som en envis liten tangentbordskrigare som vägrar inse att det finns en större värld och det är bara Dina åsikter som är korrekta.

Det går säkerligen att hitta diverse youtubeklipp som visar att det finns fullt tillräckligt med "ummpf" i en Tesla jämnfört med andra bilar, i vissa fall kommer en elbil ha övertaget över en förbränningsmotor och i andra fall kommer det vara tvärtom.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Egentligen handlar det om helt fel tänk Man tror att behöver leta tankställe hela tiden, men det behöver man inte. Möjligtvis om du bor i Norrland, då förstår jag.

Jämförelsevis så tog jag Dodgen till landstället, i Värmland.
Kostnad
Dodge: Cirka 2000 kr i soppa.
Teslan: 0 kr

Spännande att se vad den kostar/ser ut etc. imorgon

Häftigt, är el gratis? Lånekostnader/värdeminskning är det också ett icke problem med elbil? Man kanske skulle köpa elbil helt enkelt, allt verkar ju vara gratis! Det bästa sedan färdigskivat bröd!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64