Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att lämna ut abonnemangsuppgifter

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att lämna ut abonnemangsuppgifter

I ett nytt föreläggande från Post- och telestyrelsen får Bahnhof en vecka på sig att lämna ut abonnemangsuppgifter till Polismyndigheten, annars väntar ett vite på fem miljoner.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Det låter ju helt sjukt! Såhär kan det inte få vara. Polisen kan komma med vilka påståenden som helst och helt få gå igenom ens uppgifter hos operatörer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Jag tror PTS trollar Bahnhof stenhårt.
Så dumma kan dom ju bara inte vara på riktigt att dom ger polis och myndighet så fria tyglar till våra uppgifter.
Hoppas Bahnhof står på sig och får med sig EU-domstolen lite snabbt nu. Vite på 5 mille är trots allt inga småsummer direkt.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Sådärja...

Då kan dom kolla vem dom vill när dom vill,bara säga att vi misstänker att hen har gått mot röd gubbe så vi kollar upp hen ordentligt. Gå mot röd gubbe är olagligt men inte straffbart.

"Därtill begär PTS att internetoperatören framöver ska lämna ut uppgifter till polisen eller andra myndigheter, oavsett brottets eventuella påföljd."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

"Oavsett brottets eventuella påföljd", så det måste ha begåtts ett brott i alla fall?
Men ändå, verkligen "storebror ser dig" som är på gång nu...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Maj 2007

Jaha det är dax att vika en större foilehatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Låter mer att dem är sura för att Bahnhof "marknadsför" sig med att skydda folks identitet och det irriterar PTS som då ser lika rött som Bahnhof.

när tänker EU svara...

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Helt rätt att polisen ska kunna få ut uppgifter, men för vad som helst? Nja du... Snart är ju VPN obligatoriskt för att komma undan svenska statens övervakning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Shimonu:

Det låter ju helt sjukt! Såhär kan det inte få vara. Polisen kan komma med vilka påståenden som helst och helt få gå igenom ens uppgifter hos operatörer.

"Uppgifter" det handlar om är enbart vilken adress hade ip-adressen vid ett klockslag, inget mer (om nu inte bahnhof har mobilmaster, då är det vilken mast som användes också).

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@Wully:
Även VPN services kommer bli tvingade att lämna ut dina uppgifter.

PTS krav är en terrorist-attack mot det svenska folket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Gurk:

"Uppgifter" det handlar om är enbart vilken adress hade ip-adressen vid ett klockslag, inget mer (om nu inte bahnhof har mobilmaster, då är det vilken mast som användes också).

Men då lär polisen kunna använda sig av denna blankett som Bahnhof har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Dom skulle ju kunna rensa ut alla fildelare på nolltid iallafall.

Bara ta valfri "het" torrent, kolla alla ips som laddar/seedar o åka o hämta in alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Har inte Bahnhof för tillfället men öppen fiber så kan skaffa det. Står Bahnhof på sig så blir det nog att jag gör så också.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av BABOON_ASS:

Bara ta valfri "het" torrent, kolla alla ips som laddar/seedar o åka o hämta in alla.

Inte riktigt så enkelt.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av BABOON_ASS:

Skrivet av tvelander:

Inte riktigt så enkelt.

Klart det är så enkelt. Alla sitter ju på publika IP med öppen tracker där allt sänds i klartext (sarcarm)

Hoppas Bahnhof står på sig. Jag bråkar med vår förening om att ta in fler aktörer på vår öppna fiber då vi bara kan välja Telia idag. Vill ha Bahnhof

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,8GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: MacBook Air 13" (2013) 1.3 GHz i5/8 GB/256 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inte Bahnhof för tillfället men öppen fiber så kan skaffa det. Står Bahnhof på sig så blir det nog att jag gör så också.

Loggar inte den som driver öppna fiber nätet med.

En som jobbar på mitt stadsnät sa att dom loggar min trafik med enligt lagen??

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

@tvelander: Varför inte ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Piteraq:

Jaha det är dax att vika en större foilehatt.

Foliehatten kommer nog snart också bli ett krav för att undvika övervakningen.

Synd att man inte kan ha Bahnhof, hade bytt utan att tveka.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

@Taskman: Det innebär ju att dom blir tvungna att avslöja personen bakom vpn/proxy eller vad man nu gömmer sig bakom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av str8forthakill:

@Wully:

Men det finns inget krav på dem att lagra uppgifter o utan loggar så kan de begära så mycket de vill?

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av ClintBeastwood:

Räkna med att de står på sig, det har de alltid gjort hittills. Kunde jag så skulle jag byta till dem (jag kan bara välja mellan Comhem och BBB tyvärr, och är inte missnöjd med BBB alls men integritetsfrågor är inte deras starka kort).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Är väl bara för bahnhof att flytta alla kunder till schweiz?

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av str8forthakill:

@Wully:

Ja det här en bara en del av en större operation tror jag iallafall.

Jag erkänner att jag ÄR paranoid av naturen, men tror att usa i botten tvingar på det här,o använder terrorism som ursäkt.

Men, varför isf ska Bahnhof tillåta att lämna ut info oavsett straffpåföljd ? Jag menar är terrorism misstanken så klarar ju den den gamla 6-månaders regeln ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2005

Man måste väl i princip mörda någon eller råna en bank för att polisen ska ställa ifrån sig kaffekoppen och börja rota i saker och ting, så jag är inte speciellt orolig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av bleu:

Man måste väl i princip mörda någon eller råna en bank för att polisen ska ställa ifrån sig kaffekoppen och börja rota i saker och ting, så jag är inte speciellt orolig.

Så du är inte orolig att du tex kommer i tjafs med en polis på krogen, eller att du dejtat en polis, och att denne då helt utan vidare kan komma åt hela ditt liv för att det är så enkelt och öppet för alla poliser att kolla alla ?

Tro det eller ej men poliser är åxå människor.

- Varför kollar du upp den här personen ? - Jo jag tyckte jag såg hen gå mot rött imorse på vägen till jobbet. -Ok bra jobbat.

Skulle fan blitt polis, vet man att nån är en jävel på aktier bara kolla upp allt o se om man hittar några bra tips, eller om man ser nån snygg tjej på gatan så kan man gå igenom hennes dator o se om hon har några fina nakenbilder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Att Banhof driver detta hårt kan ja förstå. Deras ISP är inte bättre än flera andra, deras priser är dock ganska långt ifrån andra.
Detta ämne har blivit lite av Banhofs signum att värna om integriteten.
Försvinner den försvinner nog också anledningen för flera att välja just dem.

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Men för helvete PTS, är ni seriösa? Sluta vara så jävla dumma i huvudet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av BABOON_ASS:

Ja det här en bara en del av en större operation tror jag iallafall.

Jag erkänner att jag ÄR paranoid av naturen, men tror att usa i botten tvingar på det här,o använder terrorism som ursäkt.

Men, varför isf ska Bahnhof tillåta att lämna ut info oavsett straffpåföljd ? Jag menar är terrorism misstanken så klarar ju den den gamla 6-månaders regeln ...

Tydligen har den hysteriska natopropagandan haft motsatt effekt, för nyligen i en stor undersökning visade det sig att dom flesta svenskar är emot medlemskap i NATO=USA, USA gör ju i stort sett allt för att djävlas med både Ryssland och Kina, Sverige är per automatik som NATOland givetvis måltavla, Ryssland kan atombomba 900 mål över världen inom 10 minuter så det är inte förnuftigt att vara måltavla för NATO. Sverige bedriver dagligt spioneri mot Ryssland för USA med FRA och signalspaningsfartyg och dessutom avtalet nyligen med NATO i praktiken gjort Sverige till en måltavla. Så domen mot Bahnhof är inte förvånande, tvärtom är det väntat med tanke på mainstreammedias och överlag politikers aktioner i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Det här riskerar att bli ett enormt problem. Det finns stora ekonomiska intressen bakom polisens agerande i den här frågan.

Om Bahnhof viker sig (vilket de antagligen kommer att göra) så betyder det att kommersiella aktörer kan sitta och leta fildelare för att sen skicka kravbrev direkt hem till dem. Ge oss, säg, 300€ annars drar vi dig inför rätta. Enorma pengar att hämta där.

Det här händer redan regelbunden nere på kontinenten. Jag har flera kollegor i olika europeiska länder som råkat ut för det här. Finns inget att göra, bara att punga upp. Good luck att vinna i domstol mot kommersiella giganter som kan lägga miljoner på juridisk representation.

Jag rekommenderar alla att använda (säker) VPN.

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

@Србо: Ja sverige har hela tiden strävat efter att göra usa glada. Vi har gjort mycket fuffens trots att vi påstår att vi är neutrala.