Permalänk
Avstängd

Går i7 4790 att överclocka?

Hoppas verkligen jag skriver detta på rätt ställe, men ska köpa ny dator för att göra videos.
Undrar om det går att överclocka i7 4790 och inte k verisionen. Och hur mycket tror ni man kan överclocka den till?
Ni får gärna säga ett moderkort som kommer passa bra till ett billigt pris.
Hade tänkt att ha DDR4 ram minnen (8 gb) och Msi radeon r9 390.

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret, nej du kan inte överklocka den. Kanske via BASE clock, är osäker, men då pratar vi några enstaka procent endast och extrem instabilitet. (En skillnad mellan Haswell och Skylake är att baseclock inte orsakar instabilitet som det gör på Haswell, mer än vad själva frekvensen i sig gör då iaf.)

EDIT: Vänta lite? DDR4? DDR4 fungerar inte med Haswell (4790 är Haswell)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Går att klocka med multiplikator till max turbofart och fila lite på BCLK men det blir ingen riktig överklockning jämfört med vad du hade fått ifall du tog en K-modell.

Permalänk

Det gick ju visst att överklocka de utan K, inte läst de artiklarna här?
Fanns någon tillverkare av MB (gigabyte?) som gick förbi detta

Permalänk
Avstängd

om du har rätt mobo o rätt firmware.. troligen har du inte det..

Permalänk
Skrivet av Danne7777:

Hoppas verkligen jag skriver detta på rätt ställe, men ska köpa ny dator för att göra videos.
Undrar om det går att överclocka i7 4790 och inte k verisionen. Och hur mycket tror ni man kan överclocka den till?

ja har nog aldrig sett ett LGA1150 moderkort som kan ta DDR4 minnen. varför just ddr4 ?
nästa är ju varför i7 4790 ? det skiljer ju nån hundring upp till i7 4790K

skriv en budget på hela datorn, ska du ha Windows installerat, och datorn ihopsatt?
vad behöver du mer Skärm, tagentbord, mus.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

ja har nog aldrig sett ett LGA1150 moderkort som kan ta DDR4 minnen. varför just ddr4 ?
nästa är ju varför i7 4790 ? det skiljer ju nån hundring upp till i7 4790K

skriv en budget på hela datorn, ska du ha Windows installerat, och datorn ihopsatt?
vad behöver du mer Skärm, tagentbord, mus.

Jätte gärna en 144hz skärm. Inge OS. Budet på 13k. Spelar in minecraft men spelar även Ark. Min budget är så pass tight, har redan pressat den väldigt mycket. Så vet inte om jag kan lägga en hundring till. Men kan du också svara på frågan om det går att overclocka 4790.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joel.wedberg: Stämmer bra dock så var det Asrock

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Det gick ju visst att överklocka de utan K, inte läst de artiklarna här?
Fanns någon tillverkare av MB (gigabyte?) som gick förbi detta

Tänker du på dessa artiklarna:
http://www.sweclockers.com/test/21447-snabbtest-overklockning...
Som berör helt andra CPU's av en helt annan generation?

Tänker du möjligtvis på
http://www.sweclockers.com/nyhet/18940-pentium-g3258-annivers...
Som även detta inte berör 4790 det minsta?

EDIT:

Eller detta http://www.sweclockers.com/nyhet/17233-asrock-aktiverar-overk...
Som även detta inte berör 4790 det minsta?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag vill dock påstå att du inte har något behov av att överklocka i nuläget, din processor med nuvarande clock kommer funka utmärkt även om du uppgraderar grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kort svar nej. Det går inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne7777:

Kan någon kanske sätta ihop en dator med 4790 ink skärm (144 hz) för 13k? Om ni har lite tid över

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det går att klocka icke K litegrann, men inte synca alla cores.

Min 3770T har jag kört i 4.1 eller 4.2 tror jag, men det är bara snabbaste kärnan som är 4.x inte alla som man kan göra på K.
Så, en kärna 4.1, nästa 4.0 nästa 3.9 nästa 3.8.

Permalänk

@Danne7777: varför vill du just ha i7 4790 ?
det går inte kombinera ihop 4790, DDR4 & överklockning.

Visa signatur

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9315308/

Vad sägs om detta? Under budget men för några hundra till så blir det klockbart!

Permalänk

Här är lite över budget, men ett bättre (och klockbart) paket.
EDIT: Glömde länka

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9315318/

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

Här är lite över budget, men ett bättre (och klockbart) paket.

Tror du glömde länken xD

Edit: Nevermind

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

chassit är mATX, Mini-ITX, moderkortet i dator 2 är ATX..
kingston V300 suger.. du får vad du betalar för
hört mycket skumt om Seagate ST1000DM003 skulle nov valt HGST eller WD

Visa signatur

Permalänk

@Grönahunden: Satte bara ihop något snabbt, tack för rättningen

Permalänk
Avstängd

Varför köpa förra generationens cpu,
När man köper nytt???

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Danne7777 *trådar låsta*

Trots tidigare tillsägelser och sammanfogade trådar fortsätter du att korsposta (flera trådar om samma datorköp). Vänligen fortsätt diskussionen i din ursprungliga tråd

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...