Spelutvecklare behöver hjälp att hitta skärm

Permalänk

Spelutvecklare behöver hjälp att hitta skärm

Tja alla!
Jag är en spelutvecklare (in training) som gör mycket inom grafik. 3D-grafik, animation och level design etc och jag behöver hjälp att hitta en vettig skärm inom min nu begränsade budget. Jag har en hembyggd dator med Nvidia GTX 980 och gott om kraft.

- Min budget är max 5000 kr men gärna mindre om skillnaden är liten
- Söker bra färgåtergivning
- Bra kontrast och skärpa
- Helst minst 6ms uppdateringsfrekvens eller bättre (ska lämpa sig för spel)

Har kollat på några skärmar men trots bra "stats" så har de inte sett så bra ut i verkligheten så om någon vet en bra skärm som de kan rekommendera vore det mycket välkommet!

Förtydligande: Jag vill alltså ha förslag på modeller av prisvärda skärmar inom min begränsade budget, helst om någon har prövat en skärm som de är mycket nöjda med?

Permalänk
Bildexpert 📺

@IamSolara: Budgeten är lite för kort för alla önskemål. I alla fall om du är ute efter att hantera högre frekvenser än 60 Hz.

Uppdateringsfrekvensen mäts normalt inte i millisekunder utan i frekvens/Hertz. 6 milliskunder är ungefär 166 Hz. Men jag antar att du syftar på responstid? Det är en specifikation som inte säger särskilt mycket om någonting.

Permalänk
Medlem

Som spelutvecklare är det ofta bra att ha minst 2st skärmar eftersom du kommer ha mycket olika fönster uppe konstant.
Helst en som har mer än 1080p i upplösning
Utöver det är det ofta bra att ha en extra "vanlig" skärm som är mer lik den majoriteten av konsumenterna kommer att använda så att du kan se hur din produkt ser ut för allmänheten.

Permalänk

@Laxpudding: Oj då, som sagt jag är verkligen ingen expert på hårdvara, jag menar förstås responstid. Alla krav behöver inte mötas men jag undrar bara om någon har något förslag på en modell som är tillräckligt bra och kommer så nära kriterierna som möjligt.

Permalänk

@Jollemj: Ja jag brukar vanligtvis jobba på två skärmar, min gamla skärm kommer bli mitt komplement. Snart kan jag dock inte jobba på universitetets utrustning längre eftersom jag snart är klar och ska söka jobb men jag vill gärna ha något hyfsat hemma också. Men det behöver inte vara mer än hyfsat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@IamSolara: Det blir en fråga om prioritet. Bildkvalitet eller hög frekvens? Den skärm som just kombinerar både och till lågt pris är Asus MG279Q, men då kliver du över budget ifall du köper nytt.

Permalänk

@Laxpudding: Färg i första hand

Permalänk
Bildexpert 📺

@IamSolara: Då är det kanske inte lättare att välja, men det finns gott om produkter med 60 Hz-paneler, IPS/PLS/AHVA-panel, vettiga färger och 2560x1440-panel för 3000-4000 kr cirka. Där har du färgåtergivning som i regel håller måttet. Detta är en relativt säker typ av skärm att köpa. Man vet ungefär vad man får.

Kliver du ned till 1920x1080-segmentet är det dock mycket större variation eftersom det då handlar om budgetnivå. Finns gott om skärmar som inte håller måttet, oavsett typ av panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@IamSolara: Då är det kanske inte lättare att välja, men det finns gott om produkter med 60 Hz-paneler, IPS/PLS/AHVA-panel, vettiga färger och 2560x1440-panel för 3000-4000 kr cirka. Där har du färgåtergivning som i regel håller måttet. Detta är en relativt säker typ av skärm att köpa. Man vet ungefär vad man får.

Kliver du ned till 1920x1080-segmentet är det dock mycket större variation eftersom det då handlar om budgetnivå. Finns gott om skärmar som inte håller måttet, oavsett typ av panel.

philips släpper väl en quantum dot skärm snart i sverige som klarar 99% av adobeRGB om man pillar med inställningarna som går på under 5k
dock är den bara 1080p vad jag vet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Christley:

philips släpper väl en quantum dot skärm snart i sverige som klarar 99% av adobeRGB om man pillar med inställningarna som går på under 5k
dock är den bara 1080p vad jag vet

AdobeRGB-färgrymd är en väldig nackdel ifall man arbetar som spelutvecklare. Det har sin poäng för grafiker vilka arbetar mot print och stillbilds-fotografer. Men det innebär också att allt som följer HDTV-standard, webben, youtube, filmer, i stort sett allting annat, återges med betydligt mer övermättade färger om inte skärmen har ett system för att hantera detta.

Permalänk

Som sagt jag vet att min budget är lite låg men det behöver inte vara världens bästa skärm, bara en bra skärm. De skärmar jag har kikat på som är i min prisklass men som jag inte vet om de är något att ha är :

Benq BL2420PT, Asus PA238Q, Benq BL2411PT, Asus MG279Q.

Den sista är dock lite dyr och lite väl stor eftersom jag vill ha två skärmar bredvid varandra. Plus att jag inte bara jobbar på datorn utan även spelar och jag tycker det är svårt att se allt om skärmen är för bred. Alla är IPS skärmar med (påstådd) bra upplösning, färg och hyfsat snabba.

Så vilken av dessa verkar bäst?

Permalänk
Bildexpert 📺

@IamSolara: MG279Q torde vara den säkrare kortet eftersom det är en klass uppåt i kvalitetsnivå. Plus att det också är en 144 Hz-skärm. Du får både färgkvalitetet och spelegenskaper, något du inte får i andra sammanhang. Vad de andra går för måste du läsa om i tester.