'Klonkande' ljud i Saab 9-5 2003

Permalänk
Medlem

'Klonkande' ljud i Saab 9-5 2003

Hej!
Köpte för några månader sen en begagnad Saab, som fungerat felfritt fram tills nu. När jag startar bilen så hörs ett 'klonk' ljud vid mitten/vänster i bilen. Enbart i låga växlar när jag kopplar samt inland vid gaspådrag.
Vad kan felet bero på?
Vad jag läst så kan det vara bussningarna, tror ni det kan stämma?

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla motorfästet, det bakre undre och övre. Bussningarna kanske är slut i någon utav dessa och motorn "tiltar" bak och fram så att säga. Känns den lite ryckig att tex släppa gas och ge gas snabbt? Hissa bilen, känn med brytjärnet och ha bra ljus.

Nu är jag ingen expert på din bil, så vet inte exakt vart dessa fästen lokaliseras och hur många det är, men det är ju lätt att se vilka det är.

Ser det ut såhär? https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&...

Permalänk
Medlem

@Harling: Gissar på drivknutarna. Är damaskerna hela?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Harling: Gissar på drivknutarna. Är damaskerna hela?

Japp, Eller spindellederna är vanligt att det klonkar vid kopplingar, bara hissa upp och gå lös med kofoten vid alla dessa delar.

Permalänk
Medlem

99% säker på att det är momentstaget Är ett fäste som sitter i kaross och låda.. Sitter vänster fram, nere.

Gör så att du håller bromsen och släpper upp kopplingen sakta till dragläget några gånger, så ber du någon titta på motorn och staget ifall det ser ut att röra sig mer än vad det ska. Jag hade samma problem och det löste sig efter byte av stag.. Skulle dock rekommendera att byta till powerflex bussningar även om det är lite dyrare

Edit: Kan vara bra att se över stabbstag/krängningshämmarstag/w/e man vill kalla dom.. Klonkar lite när som när dom är slut.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Svårt att gissa sig till utan att höra det själv, men om det är när du kopplar så skulle min gissning falla på urtrampningslagret.
Hur långt har bilen gått?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva mer ingående kanske? Det är så mycket som kan klonka på en bil, så om du kan beskriva hur det känns och prova lite olika saker som kommentarerna ovan nämner så blir det lättare att pinpointa

Tippar dock på att det är relaterat till koppling/växellåda det det enbart händer vid växling och gaspådrag... Om det inte är så att det är motorfästena men det är enkelt att kolla om du har någon vän som kan kolla på motorn medans du sitter i. Dra i handbromsen och sen lätta på kopplingen tills du får dragläge och släpp direkt då. Om motorn rör sig ganska kraftigt eller till och med klonkar om du har tur så har du isf hittat felet

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

99% säker på att det är momentstaget Är ett fäste som sitter i kaross och låda.. Sitter vänster fram, nere.

Gör så att du håller bromsen och släpper upp kopplingen sakta till dragläget några gånger, så ber du någon titta på motorn och staget ifall det ser ut att röra sig mer än vad det ska. Jag hade samma problem och det löste sig efter byte av stag.. Skulle dock rekommendera att byta till powerflex bussningar även om det är lite dyrare

Edit: Kan vara bra att se över stabbstag/krängningshämmarstag/w/e man vill kalla dom.. Klonkar lite när som när dom är slut.

Så kallat "hundbenet" menar du? Hade en 850 jag böt det på och gick inte ryckigt efteråt, dock hade jag inget klonk. Clion klonka som fan när ena spindeleden glappa enormt mycket, tom klonka när man släppte gasen på låga växlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Svårt att gissa sig till utan att höra det själv, men om det är när du kopplar så skulle min gissning falla på urtrampningslagret.
Hur långt har bilen gått?

Urtampnings lagret brukar vissla/gnissla när man hållar in kopplingen, samt att kopplings pedalen kan pulsa/vibrera. Klock har jag svårt att tänka mig. Men men allt är möjligt när det gäller bilar har jag lärt mig med åren:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Så kallat "hundbenet" menar du? Hade en 850 jag böt det på och gick inte ryckigt efteråt, dock hade jag inget klonk. Clion klonka som fan när ena spindeleden glappa enormt mycket, tom klonka när man släppte gasen på låga växlar.

Krängningshämmarna på min gamla 850 var dålig.. Lät som att en drivknut hade gett upp, inte den blekaste hur det ljudet uppstod men det var den som gett upp! Även om dom mest klonkar när man kör på gupp osv kan det vara en idé att se över

Momentstaget ser ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=X2JXRS_3s1o Här får du dessutom se hur jag menade att du skulle göra. Rekommenderar kanalen för den som har Saab

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Krängningshämmarna på min gamla 850 var dålig.. Lät som att en drivknut hade gett upp, inte den blekaste hur det ljudet uppstod men det var den som gett upp! Även om dom mest klonkar när man kör på gupp osv kan det vara en idé att se över

Momentstaget ser ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=X2JXRS_3s1o Här får du dessutom se hur jag menade att du skulle göra. Rekommenderar kanalen för den som har Saab

Japp, hundbenet alltid!":) peggan 406 levde livet bak i gupp när stabstaget var dåligt, clion hade båda fram gått av när jag köpte den. Märkte ingen skillnad före och efter den fick 2 st nya fram hehe.

Permalänk
Medlem

Hej, är inne på min andra 9-5a nu och har haft liknande ljud på båda.
I bägge fallen var det bussningarna till krängningshämmaren som var helt slut.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frioden:

Hej, är inne på min andra 9-5a nu och har haft liknande ljud på båda.
I bägge fallen var det bussningarna till krängningshämmaren som var helt slut.

är stabstagen dåliga brukar det yttra sig en klonk i gupp och ojämnheter, hade du det vid koppling och gaspådrag? Hundbenet som @Thumbii är inne på samt spindelleder brukar klonka vid gaspådrag och urkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

är stabstagen dåliga brukar det yttra sig en klonk i gupp och ojämnheter, hade du det vid koppling och gaspådrag? Hundbenet som @Thumbii är inne på samt spindelleder brukar klonka vid gaspådrag och urkoppling.

Ingenting vid koppling och gaspådrag vid körning rakt fram. Svängde man i lägre farter så hördes/kändes det men ingenting i motorvägsfart och över. På den första 9-5an (-01) var överfallet till krängningshämmarens bussning nästan avnött på förarsidan.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej!
Förlåt för segt svar, har haft full upp i helgen med släktingar och jobb osv.
Men var hos en mekaniker idag som sa att det var en bussning till motorfästet som var helt utslitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Hej!
Förlåt för segt svar, har haft full upp i helgen med släktingar och jobb osv.
Men var hos en mekaniker idag som sa att det var en bussning till motorfästet som var helt utslitet!

Ett tips är att byta alla och gärna lägga lite extra pengar och få powerflex då ist

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Harling: Låter väldigt troligt, ska den bytas så passa på och byt allihopa. Kostnaden blir väl aningen högre, material & den extra tiden, men bättre det än att du behöver utföra samma jobb igen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ett tips är att byta alla och gärna lägga lite extra pengar och få powerflex då ist

Skrivet av Brainsplitter:

@Harling: Låter väldigt troligt, ska den bytas så passa på och byt allihopa. Kostnaden blir väl aningen högre, material & den extra tiden, men bättre det än att du behöver utföra samma jobb igen.

Har redan de tankarna i huvudet, blir nog att byta fler bussningar när man ändå håller på
Ska även be dem kolla över oljan till växellådan

Permalänk
Medlem

När man ändå är här och skriver.
Jag är som sagt en riktig rookie när det gäller bilar, och undrar om det ska låta något när man lägger i en växel när bilen är avstängd?
Man måste ju lägga i backen för att kunna dra ut nyckeln, och märkte då att det låter lite från motorn när en växel läggs i och bilen inte är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

När man ändå är här och skriver.
Jag är som sagt en riktig rookie när det gäller bilar, och undrar om det ska låta något när man lägger i en växel när bilen är avstängd?
Man måste ju lägga i backen för att kunna dra ut nyckeln, och märkte då att det låter lite från motorn när en växel läggs i och bilen inte är på?

Ett slags svagt klonk/klickljud brukar uppstå närt motorn är avstängd och man växlar, är axlar som rör sig och kuggen som hoppar på plats bland annat.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ett slags svagt klonk/klickljud brukar uppstå närt motorn är avstängd och man växlar, är axlar som rör sig och kuggen som hoppar på plats bland annat.

Okej, tack! Då kan man sluta oroa sig över det!

Permalänk
Medlem

@Harling: Om du har ork att läsa Finns en video där du kan välja vilken växel som ska läggas i och ser hur axlarna rör sig inuti. Kan behövas zooma in sidan för att se ordentligt
http://auto.howstuffworks.com/transmission4.htm

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Harling: Om du har ork att läsa Finns en video där du kan välja vilken växel som ska läggas i och ser hur axlarna rör sig inuti. Kan behövas zooma in sidan för att se ordentligt
http://auto.howstuffworks.com/transmission4.htm

Ska läsa, man kan väl aldrig lära sig för mycket?