Eventuellt bedrägeri på Tradera och Folksam

Permalänk
Medlem

Precis, först lördagen den 26 mars, sedan direkt efter påskfirandet, alltså på tisdagen. Rekommenderat brev tar i regel 1-2 vardagar och normalfallet får man en avi från posten. Säljaren har förövrigt inte svarat på mail alls och stängt av mobilen, det är inte leveranstiden som gör det hela anmärkningsvärt utan kontakten och att jag inte fått något spårningsnummer.
@MultiMan:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Nej, det är så att Tradera lovade att köpet var "Köpskyddat" via PayPal för att sedan nu i efterhand meddela att sådant är inte fallet helt plötsligt.
@Clawfinger6:

Det låter märkligt. Skulle läsa igenom de avtalet om köpskyddet och i så fall vad man ska göra i ditt läge.
Först ska man nog kräva att säljaren fullgör köpet och skickar varan till dig.
Om säljare påstår att den är skickad måste det bevisas att varan har skickats, annars borde du få pengarna tillbaka.
Om det inte går att få kontakt överhuvudtaget så ska man nog vänta ett visst antal dagar, borde stå i avtalet, annars så är det att betrakta som bedrägeri och du borde då med få pengarna tillbaka. Läs avtalet, för det är det man kan åberopa i såna här lägen.

Permalänk
Medlem

Jag kommer dock följa dina råd och rekommendationer och ge det hela ytterligare en vecka till. Med hänsyn till att något kan ha hänt säljaren eller dylikt.
@MultiMan:

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Jag ska läsa igenom avtalet en gång till.
@anon179202:

Permalänk
Inaktiv

Jag startade ett claim med Paypal när jag blev lurad på Tradera. En person som utgjorde sig att vara någon annan sålde en telefon. Kontakten var väldigt bra innan och strax efter betalning men sen försvann personen. Då hade det bara gått 3-4 dagar. Fick till slut tag i ett mobilnr som matchade namn/adress men den personen fattade inte vad jag dillade om. Tradera-kontot använde sig av hennes namn och adress.

Tog skärmdumpar på alla konversationer, polisanmälde från mitt håll och den påstådda säljaren gjorde likadant. Skickade allt till Paypal och fick tillbaka pengarna inom en vecka.

Även om det inte behöver vara så i detta läget så vill jag bara påpeka att en vecka utan mailkontakt när någon har fått betalt är lång tid. Jag hade inlett ett claim så snart som möjligt. Om det nu visar sig att säljaren bara haft påskgodis-koma i en vecka så fine, men hellre säkra före osäkra.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon193054: Som det står i första inlägget har Tradera, tack och lov, numera infört krav på BankID. Det minskar risken för att missbruka någon helt okänd människas konto avsevärt, om det ens är möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så om detta eventuellt är ett bedrägeri, så gör ju säljaren det i sitt egna namn dessutom, låter dock extremt korkat.
@MultiMan:

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Nja tradera gör det ju bara när de har skäl för det m.m. och vid registrering, har varit medlem sedan 2005 och aldrig på något sätt behövt identifiera mig. Sedan är ju stulna konton ett problem med, visst om de reagerar på från vart man loggar in kanske men som sagt aldrig sett någon sådan aktiv kontroll.

"Den nya rutinen som Tradera nu infört innebär att en användare kan ombes att identifiera sig med BankID. Det gör det lättare att förhindra bedragare som arbetar under antaget namn eller stulen identitet, meddelar företaget." - http://www.ehandel.se/Tradera-infor-BankID-for-att-motverka-b...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja, det är verkligen minst sagt anmärkningsvärt och frustrerande. Skänker dock lite hopp i all förtvivlan när jag läser att du fick tillbaka dina pengar från PayPal.
@anon193054:

Permalänk
Medlem

Ja, Tradera har bekräftat att säljaren verifierat både bankkonto och BankID efter detta så har Tradera släppt innestående pengar till säljarens bankkonto.
@Ferrat:

Permalänk
Hedersmedlem

@Ferrat: Ja, det vet jag, men trådskaparen har ju skrivit att säljaren är bekräftad via BankID.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är korrekt. Det känns minst sagt olustigt att om sådant är fallet att hitta på dumheter med sin egna identitet.
@MultiMan:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Det är korrekt. Det känns minst sagt olustigt att om sådant är fallet att hitta på dumheter med sin egna identitet.
@MultiMan:

Så... Hur gick det med ditt fall?

Permalänk
Medlem

Ej mottagit varan, säljaren är avstängd från Tradera, hävdar han skickat med vanlig A-post utan spårningsnummer trots överenskommet mellan båda parter att det skulle skickas som REK brev. Säljaren är polisanmäld. Ser inte ljust ut att få tillbaka några pengar för köpet, alla fall inte i nuläget. @anon226320:

Permalänk
Medlem

Vill passa på att varna alla köp inte via Traderas nya betallösning, trots att pengarna dras från ditt PayPal-saldo eller betalkort genom Traderas hemsida och via inloggning på ditt PayPal-konto så täcks du inte av köpskydd från PayPal. Jag har dock skapat ett PayPal-krav mot Tradera då dem var "handlaren" eller mellanhanden i min affär.

Permalänk
Medlem

Jag gick på en riktig nit på Tradera för något år sen, hittade ett erbjudande som var för bra för att va sant..och det var det också. Lyckligtvis skedde betalningen genom Klarna (utan att jag hade riktig koll på det).

Kontaktade Traderas kundtjänst som hänvisade mig till Klarna, har för mig att jag chattade med Klarna och väldigt strax var allt avklarat och jag skulle få tillbaka pengarna på konton inom 5 arbetsdagar. Supersmidigt och en sån jäkla lättnad att det var så lättlöst.

Permalänk
Medlem

Japp Klarna verkar omfattas av köpskyddet, borde PayPal också göra trots att det går via Tradera, det borde inte spela någon roll.@trwl:

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: PayPal äger ju hela Tradera! Inte klokt om deras ordinarie skydd inte skulle gälla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Precis och dem kan ju inte göra någon skillnad tycker jag bara för dem äger Tradera. @MultiMan:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Ej mottagit varan, säljaren är avstängd från Tradera, hävdar han skickat med vanlig A-post utan spårningsnummer trots överenskommet mellan båda parter att det skulle skickas som REK brev. Säljaren är polisanmäld. Ser inte ljust ut att få tillbaka några pengar för köpet, alla fall inte i nuläget. @JLidback:

Det var tråkigt att höra.
Nu har jag tyvärr inte tiden att läsa på ord för ord hos Tradera. Men jag vill minnas att skall det skickas så måste det göras med spårbart. Oavsett vad man kommit överens om. Vad säger tradera om själva situationen?

Skrivet av finite:

Vill passa på att varna alla köp inte via Traderas nya betallösning, trots att pengarna dras från ditt PayPal-saldo eller betalkort genom Traderas hemsida och via inloggning på ditt PayPal-konto så täcks du inte av köpskydd från PayPal. Jag har dock skapat ett PayPal-krav mot Tradera då dem var "handlaren" eller mellanhanden i min affär.

Det blir svårt att undvika Tradera's nya betallösning. De kommer (tyvärr) gå mer och mer mot deras egna betallösning som innebär inblandning av Paypal. De kommer fasa ut klarna som betalningsalternativ i framtiden, är vad jag fått som svar när jag var nyfiken om varför de lade till ett nytt eget betalningsalternativ.

Betalade du med kort?
Om ja, ta snacket med din bank om en kortreklamation om Tradera inte är man nog att ställa allt till rätta.

Fixade stavfel.
Permalänk
Medlem

Tack för informationen, inom vilken tidsram ska en kortreklamation till Swedbank göras? Jag vet inte om Tradera är man nog att ställa allt till rätta. Jag har öppnat ett PayPal-krav mot Tradera och det står bara följande i problemhanteringscenter: PayPal begär mer information från säljaren för att kunna lösa problemet. Om säljaren inte svarar inom 10 dagar avslutar vi ärendet och återbördar pengarna till den rättmätige ägaren. Och Tradera har inte svarat och måste svara senast ons 20 apr 2016. @anon226320:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Tack för informationen, inom vilken tidsram ska en kortreklamation till Swedbank göras? Jag vet inte om Tradera är man nog att ställa allt till rätta. Jag har öppnat ett PayPal-krav mot Tradera och det står bara följande i problemhanteringscenter: PayPal begär mer information från säljaren för att kunna lösa problemet. Om säljaren inte svarar inom 10 dagar avslutar vi ärendet och återbördar pengarna till den rättmätige ägaren. Och Tradera har inte svarat och måste svara senast ons 20 apr 2016. @JLidback:

Swedbank specifikt vet jag iaf rek. att vänta 14 dagar minst innan reklamation.
Detta är vad som sades till mig för ett fåtal år sedan då jag själv var tvungen att göra en reklamation gällande kortköp då vara ej dök upp.

Jag skulle vänta till 20 April 2016 iaf och se om du får nå svar från Tradera.
Skulle du få tillbaka dina pengar då, så är allt ur världen.

Skulle du inte få tillbaka pengarna då, så skulle jag rek. en kortreklamation då du betalt för något och ej fått varan.

Permalänk
Medlem

Så ska jag göra, tusen tack. Det är polisanmält också så jag vet inte hur det blir om PayPal återbetalar mig det är ju fortfarande ett bedrägeri men jag förmodar jag måste meddela polisen sådana fall om jag får pengarna från PayPal. @anon226320:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Så ska jag göra, tusen tack. Det är polisanmält också så jag vet inte hur det blir om PayPal återbetalar mig det är ju fortfarande ett bedrägeri men jag förmodar jag måste meddela polisen sådana fall om jag får pengarna från PayPal. @JLidback:

Ett bedrägeri är det som säljaren gjort oavsett om han lyckats eller inte lyckats.
Sen finns det olika kategorier inom bedrägeri-kategorin. Som allra minst och mildast så är det försök till bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Då finns det ytterligare en sista chans med en kortreklamation, tack ser lite positivare ut nu. Tur jag betalade med kortet. @anon226320:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Då finns det ytterligare en sista chans med en kortreklamation, tack ser lite positivare ut nu. Tur jag betalade med kortet. @JLidback:

Ingen fara & lycka till nu!
Jag själv väljer att alltid betala med kort på nätet. Jag avfärdar betalning med internetbank osv som förskottsbetalning då de inte ger någon säkerhet. Vilket betalkort på nätet ger, via sin bank i form av kortreklamationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite:

Då finns det ytterligare en sista chans med en kortreklamation, tack ser lite positivare ut nu. Tur jag betalade med kortet. @JLidback:

Var medveten om att om din bank drar tillbaka betalningen trots att PayPal nekat dig återbetalning, så innebär det en strike mot PayPals egna merchant konto och det blir de inte glada för. Vad som då händer är att PayPal kommer banna dig permanent från deras tjänst eftersom de tycker att du skadat dem!

Så priset för att göra en kortreklamation kan bli högt! Jag skulle då inte vilja förlora möjligheten att resten av mitt liv inte kunna använda PayPal för betalning av saker!

Låter förövrigt mycket märkligt att man inte skulle täckas av PayPal's köpskydd om man handlar via Tradera. Var finns den informationen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

hur har folksam lurat dig?

Permalänk
Medlem

Att man inte omfattas av PayPals köpskydd står ingenstans på Traderas hemsida så vitt jag vet. Dessutom har Tradera skrivit i deras support via chatt att köpet omfattas av köpskydd, men när jag kontaktade dem igen så skrev dem att det var ett misstag från deras sida. Som tur är så har jag chat skriften sparad. Om PayPal nekar mig en återbetalning så kommer jag göra en kortreklamation och jag bryr mig inte om deras strike eller om jag blir avstängd permanent för sådana fall vill jag inte ha med dem att göra mer oavsett. Det handlar om ett ganska stort belopp så jag kommer ta till alla lagliga medel jag kan. @Joakim Ågren:

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite:

Att man inte omfattas av PayPals köpskydd står ingenstans på Traderas hemsida så vitt jag vet. Dessutom har Tradera skrivit i deras support via chatt att köpet omfattas av köpskydd, men när jag kontaktade dem igen så skrev dem att det var ett misstag från deras sida. Som tur är så har jag chat skriften sparad. Om PayPal nekar mig en återbetalning så kommer jag göra en kortreklamation och jag bryr mig inte om deras strike eller om jag blir avstängd permanent för sådana fall vill jag inte ha med dem att göra mer oavsett. Det handlar om ett ganska stort belopp så jag kommer ta till alla lagliga medel jag kan. @Joakim Ågren:

Då känns ju traderas information missledande för de skriver ju att paypals vanliga köpskydd gäller http://info.tradera.com/sakerhet/kopa-sakert/betalningar-och-...