Permalänk
Medlem

Tv genom fibret, hur funkar?

Hej,

Jag och min sambo har precis flyttat in i ett hus där det inte finns någon TV antenn alls.
Inget fiber heller men det är beställt och ska blåsas in iom fjärrvärme.

Men fråga är nu egentligen hur TV genom fibret funkar?
Har planer på att något 250/100 eller 1000/100 när man väl fått in fibret, med en grym Wifi router (ASUS RT-AC68U ?) som täcker hela huset bra och även det intilliggande garaget. Vi har 3st TV's. 1st kommer att hamna nära routern och de andra 2 kommer att hamna på ovanvåningen. Hur gör jag för att kunna se på TV "som vanligt" så alla apparater? Blir det en box som kopplas på Wifi till varje TV eller hur funkar det?

Ge gärna tips på bra internetleverantörer oxå. Kikat på Bahnhof, men vilken adress man än skriver in så kan de inte leverera TV?

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

@MalZon
Tjo, det ser lite annorlunda ut beroende på hur fiberkonverterarna ser ut och hur stadsnäten lägger upp det.

Vissa stadsnät har ju både tv från fiberkonverteraren via vanlig coax kabel och via bredband/iptv andra har bara via bredband/iptv.

Ska du ha bredbandstv så brukar du oftast få ha en box i änden vid tv och antingen så går signalen till boxen direkt ur ur en ur portarna på fiberkonvertereraren(om den agerar media switch) eller så får man koppla på den direkt på sin router.

Stödjer fiberkonverteraren tv via coax nätet är ju det smartaste att planera så att fiber konverteraren sitter någonstans där man enkelt kan koppla på befintliga med tv uttag och eventuellt vända slingan eller så för att få ut tv i dom befintliga uttagen.

Det är också smidigast om man ska bygga det från scratch och göra rätt att man bygger det i ett såkallat stjärnnät dvs att allt utgår ifrån en punkt och man sätter patch panel både till tv och till internet uttag samt router och switch och tv split så man kanske har ett litet skåp där man kan ha allt samlat och som är enkelt att koppla på eller vidare men kan kräva en del jobb och planering.

Sen ska du fundera på att satsa på en billigare router kanske i 400-600kr prisklassen och sedan fundera på skaffa dig ordentliga/ordentliga acesspunkter istället som tex ubiquiti unifi AP LR eller alternativt något ur deras AC serie.

Dvs istället för att tänka att man ska skaffa den fetaste asus routern som finns där ute som ser ut som en spindel när man vänder den upp och ner med 10 antenner så satsar man på en router som man stänger av wifi på och kör endast trådbundet som sedan går vidare till en switch och sen från switchen går man ut direkt till alla enheter eller emot en patchpanel och sedan sätter man ut kraftfulla accesspunkter som sänder ut wifi.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@MalZon: Håller med @BaZZe på många punkter. Men skulle säga att en billigare Asus router eller en Ubiquiti router är det man ska gå på. Något som har stöd för vlan.

De flesta nät kör ut tv via ett separat vlan.
Och tv boxarna ansluts med kabel! Finns lösningar för att köra det trådlöst, men dessa innebär då att man får en enhet till vid varje tv och en enhet till brevid sin router.

Får jag veta vilka det är som är nätleverantör så kan jag säga mer exakt hur lösningen kommer se ut. Jobbar med sådanthär dagligen.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Jag kör tv med fiber från Telia med 2 tv apparater. Har tv från lan2 från mediaomvandlaren därefter en switch och sen varsin ethernet kabel till tvns digital box, tycker Telias boxar är bra. På lan1 i mediaomvandlaren har jag internet, direkt kopplat till ac68u. Använder ej Telias router. Men kanske kan ha både tv och internet på lan1 men vet ej. Telia har även trådlösa alternativ för tv, men som skrevs ovan behövs det då en mottagare vid varje tv som i mina ögon är ganska stor. Farsan har så och det är lite problem med bilden på ena teven som står på en annan våning.

Permalänk
Medlem

@Neo1: Har du telias router så kan man koppla tvn direkt till den. Så då får man ut tv ut port 1.

När du kör en asus router så går det oftast att få igång tv över den på samma sätt som med telias router. Finns guider för det här på swec.

Fungerar självklart åxå om man har företagshårdvara med stöd för vlan. Men det är inget som jag kommer gå in på om det inte är någon som sitter med det och vill få det att fungera.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@Neo1: Har du telias router så kan man koppla tvn direkt till den. Så då får man ut tv ut port 1.

När du kör en asus router så går det oftast att få igång tv över den på samma sätt som med telias router. Finns guider för det här på swec.

Fungerar självklart åxå om man har företagshårdvara med stöd för vlan. Men det är inget som jag kommer gå in på om det inte är någon som sitter med det och vill få det att fungera.

Mvh
Mattias

Ok, kan vara bra att veta. Hade 2 internet dragna i väggarna till vardagsrummet så provade inte ens, då jag tänkte att det blir säkert massa krångel.
Och kanske positivt för tv:n om den får en egen kabel, men det kanske inte påverkar. Har en htcp i tv bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

När du kör en asus router så går det oftast att få igång tv över den på samma sätt som med telias router. Finns guider för det här på swec.

Nej så är det inte.

Med Telias router har man en routad lösning där tv och datorer ligger i samma nät.

De ASUS-lösningar som finns går ut på att man bryggar TV ut på en dedicerad port. TV och datorer ligger i olika nät.

Permalänk
Medlem

Oj, tack för all input men förstår inte ens hälften xD

Det blir det lokala nätet från Växjö Kommun, Wexnet. Leverantör har jag sneglat lite på Bahnhof. Kan inte söka på min adress då vi inte är uppkopplade ännu som sagt, men man kan söka på ett 2 hus bort och där kan de inte erbjuda någon TV.

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Funderar på nåt liknande sån här så länge? http://www.clasohlson.com/se/Inomhusantenn/38-4871

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Det blir det lokala nätet från Växjö Kommun, Wexnet.
Mvh Jonas

Mitt råd är att du beställer från Wexnet och inte hos leverantören. Då tar de beställningen och sköter all fakturering. När det gäller stadsnät och öppna nät så ligger alla tjänster redan i de näten, de handlar i princip bara om att trycka på en knapp så du kan ta emot tjänsten.

Verkar som du kan få Viasat IPTV via Wexnet.
https://www.viasat.se/order/wexnet

Men din adress finns nog inte tills du blivit uppkopplad via fiber, och även då så kan det ta tid eftersom register och databaser måste uppdateras.

Så när du får fiber och försöker gå ut på nätet kommer du nog till en beställnings portal, välj vilken tv leverantör och internet leverantör du vill ha där.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

@MalZon: Håller med @BaZZe på många punkter. Men skulle säga att en billigare Asus router eller en Ubiquiti router är det man ska gå på. Något som har stöd för vlan.

De flesta nät kör ut tv via ett separat vlan.
Och tv boxarna ansluts med kabel! Finns lösningar för att köra det trådlöst, men dessa innebär då att man får en enhet till vid varje tv och en enhet till brevid sin router.

Får jag veta vilka det är som är nätleverantör så kan jag säga mer exakt hur lösningen kommer se ut. Jobbar med sådanthär dagligen.

Mvh
Mattias

Nu fick du mig nyfiken, jag sitter i ett Stadsnät, Open Universe är nätägare, Jag har bredband via Bredband 2 och funderar på TV via
internet, mina levernatörer jag kan välja mellan är, All Tele, ViaSat, Bredbandsbolaget och Com hem,
jag har min Router i hallen direkt på inkommande nätverkskablar ( 4 st ) och tänkt köra trådlöst till en ev IPTV box, vet du vilken levernatör som stödjer och säljer trådlösa IPTV boxar?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Funderar på nåt liknande sån här så länge? http://www.clasohlson.com/se/Inomhusantenn/38-4871

Mvh Jonas

Nu arbetar jag för en firma som gör mycket tv installationer men håller mest på med nätverk och fiber biten, men det skiljer ganska mycket i landet var man kan använda och vad för antenner man kan använda men det är aldrig rekommenderat att köra inomhus antenn och det måste vara optimala förhållande för det ska fungera vilket det långt ifrån är överallt.

Skrivet av Grimreaper:

Nu fick du mig nyfiken, jag sitter i ett Stadsnät, Open Universe är nätägare, Jag har bredband via Bredband 2 och funderar på TV via
internet, mina levernatörer jag kan välja mellan är, All Tele, ViaSat, Bredbandsbolaget och Com hem,
jag har min Router i hallen direkt på inkommande nätverkskablar ( 4 st ) och tänkt köra trådlöst till en ev IPTV box, vet du vilken levernatör som stödjer och säljer trådlösa IPTV boxar?

Mvh Mattias

Vet att viasat har en sådan lösning levererar en box som ser ut som en netgear eller tplink box fast med viasat logga i båda ändarna så sätter man en vid routern och en vid tvn men vad jag hört är det sådär.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Oj, tack för all input men förstår inte ens hälften xD

Det blir det lokala nätet från Växjö Kommun, Wexnet. Leverantör har jag sneglat lite på Bahnhof. Kan inte söka på min adress då vi inte är uppkopplade ännu som sagt, men man kan söka på ett 2 hus bort och där kan de inte erbjuda någon TV.

Mvh Jonas

Bor i Stockholm och hade bhanhof för ett år sen, då dom inte kunde erbjuda tv via fiber så bytte jag till Telia.

Permalänk
Medlem

@Grimreaper: Ingen leverantör har rent trådlösa boxar.

Telia har enheter så att man sätter upp point to point wifi. Och kopplar boxen till ena änden.

Viasat kör med powerline adaptrar. De trådlösa sakerna som @BaZZe pratar om är bara för video on demand tjänsten.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

@madtop: Ofasen. Borde dock gå att få till så att det går i samma nät åxå med lite lättare routing. Något dom tål att testas!

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

"TV genom fönstret, hur fungerar det?"

råkade man läsa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Parabol > TV via fiber. 'Nuff said

Permalänk
Skrivet av Mayth:

@Grimreaper: Ingen leverantör har rent trådlösa boxar.

Telia har enheter så att man sätter upp point to point wifi. Och kopplar boxen till ena änden.

Viasat kör med powerline adaptrar. De trådlösa sakerna som @BaZZe pratar om är bara för video on demand tjänsten.

Mvh
Mattias

Det är så djävligt alltså, synd, känner mig inte riktigt manad att dra kabel genom halva lägenheten, kul med någon som har kunskap och insikt hur det fungerar, för ringer man supporten rapar dom bara samma frågeformulär oavsett fråga, har du bytt antennkabel, har du startat om boxen..

Tack för hjälpen i alla fall, får se vart det landar någonstans.

Mvh Mattias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Nu arbetar jag för en firma som gör mycket tv installationer men håller mest på med nätverk och fiber biten, men det skiljer ganska mycket i landet var man kan använda och vad för antenner man kan använda men det är aldrig rekommenderat att köra inomhus antenn och det måste vara optimala förhållande för det ska fungera vilket det långt ifrån är överallt.

Ja självklart. Inomhusantenn är ju inget man i dagens moderna samhälle varken vill använda eller rekommenderar. Just nu i mitt fall är det enbart att få en bild på TVn så man inte sitter hemma och rullar tummarna om kvällarna tills Fibret är indraget, alltså en sjukt tillfällig lösning..

Ska ringa till personen som ska blåsa in mitt fiber och höra om han har någon tidsplan för det, och passa på och höra om han vet något om just TV-biten i systemet.

Men kan man få till att 3st TV apparater går på fibret utan att behöva dra kablar genom hela huset? Utan kunna använda Wifi't?

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ja självklart. Inomhusantenn är ju inget man i dagens moderna samhälle varken vill använda eller rekommenderar. Just nu i mitt fall är det enbart att få en bild på TVn så man inte sitter hemma och rullar tummarna om kvällarna tills Fibret är indraget, alltså en sjukt tillfällig lösning..

Ska ringa till personen som ska blåsa in mitt fiber och höra om han har någon tidsplan för det, och passa på och höra om han vet något om just TV-biten i systemet.

Men kan man få till att 3st TV apparater går på fibret utan att behöva dra kablar genom hela huset? Utan kunna använda Wifi't?

Mvh Jonas

Powerline-adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej så är det inte.

Med Telias router har man en routad lösning där tv och datorer ligger i samma nät.

De ASUS-lösningar som finns går ut på att man bryggar TV ut på en dedicerad port. TV och datorer ligger i olika nät.

Med rätt konfiguration så blir det samma sak som när man använder Telias Technicolor.

Jag strulade en hel del med det innan jag fick till det så man kunde använda endast en kabel istället för att behöva använda två. Men sedan så sade jag upp tv-abonnemanget efter någon månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Powerline-adaptrar.

Har du något tips på någon speciell?

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Har du något tips på någon speciell?

Mvh Jonas

TP-LINK AV500 serie brukar fungera bra , sen har ju asus också alternativ du kan ta en titt på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Hej,

Jag och min sambo har precis flyttat in i ett hus där det inte finns någon TV antenn alls.
Inget fiber heller men det är beställt och ska blåsas in iom fjärrvärme.

Sent svar...

Men jag skulle generellt rekkomendera fiber om konvertern stödjer koaxial ut.

Är det ren IP tv med boxtvång, skulle jag hellre köra med parabol och sattelitbox. Där också köpa egna oberoende boxar då dessa boxar som operatörerna skickar till kunder är bara skit.
Sattelit får du även en hel del gratis.

Vill du köra enkelt utan box och nöjer dig med snalare utbud så är marknätet ypperligt.

Men varför har huset ej antenn?
Förra ägaren utan tv?
Säker du inte redan har kabeltv indraget?