Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Apr 2016

Spela musik från NAS

Vilket mediaplayer program är bäst för att kunna spela musik som ligger på en NAS?
Krav är det ska gå och lägga upp ett bibliotek i programmet.
Sen gör det inget om programmet är snyggt. (det är ju en smaksak) men absolut inte det viktiga.
Operativsystemet jag använder är Fedora.
Tacksam för alla förslag jag kan få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Jag kör Subsonic på min hemmaserver, då kan du spela upp all din media i vilken webbläsare som helst, och även via appar i telefonen. Finns en spinoff på Subsonic som heter Madsonic också, körde den ett tag men har nyligen gått tillbaka till Subsonic.

Körde det i början på min Netgear ReadyNAS som jag sedan växte ur, och flyttade över till en HP Microserver som kör Debian.

Där finns dels som sagt möjlighet att spela upp musiken via webbläsare på valfri dator, men även via Sonos, via DLNA, och en sjukt smidig "Jukebox"-funktion som jag själv använder mig av för att spela upp musik direkt från servern till stereon med serverns USB-ljudkort. Jukeboxfunktionen gör att man kan styra musikservern via en app i telefonen eller webbläsare på valfri dator, men att musiken spelas upp direkt på servern istället för datorn/telefonen man styr ifrån.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Apr 2016

@Boulund: Tack för tipset. Men jag är inte ute efter att spela upp webbläsaren. Är ute efter något liknade Amarok, men som tar mindre resurser av datorn. Lyssnar aldrig på musik via telefonen. Spelar bara musik via stationära datorn och ljudanläggningen. Via ljudanläggningen kommer jag redan åt all musik.
Så jag vill ha ett resurs snålt program för den stationära datorn.

Förlåt att jag var otydlig med min önskan.